• :11,804
  • :5,478,450
روزه داری چگونه کبد چرب را درمان می کند؟

روزه داری چگونه کبد چرب را درمان می کند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: روزه ‌داری متناوب همراه با ورزش ممکن است به بهبود سلامت بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو طی مطالعات اخیر خود دریافتند: روزه داری متناوب همراه با فعالیت بدنی تاثیر بسیار مثبتی بر بهبود شرایط بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دارد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی، وضعیتی است که در آن کبد چربی بیش از حدی در سلول های خود ذخیره می کند، این بیماری ناشی از سبک زندگی مدرن بوده و شایع ترین بیماری کبد یدر سطح جهان است.

تخمین زده می شود که ۳۰ درصد از جمعیت جهان تا حدودی به این بیماری مبتلا هستند. علائم این بیماری می تواند شامل بزرگ شدن طحال، زردی پوست و تورم شکم باشد. تقریباً ۶۵ درصد از بیماران چاق به این بیماری مبتلا هستند.

کریستینا وارادی سرپرست این تیم مطالعاتی، آزمایش ‌های بالینی را رهبری کرد که در آن افراد درگیر رژیم ‌های غذایی و تمرین‌ های متفاوتی بودند تا محققان قادر باشند با مقایسه این نمونه های مختلف، تأثیر تغذیه و سبک زندگی را بر بیماری کبد چرب غیر الکلی ارزیابی کنند.

وی در این رابطه گفت:  شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی به یکی از چهار گروه تصادفی تقسیم شدند: یک گروه روزه دار متناوب، یک گروه تمرین هوازی و یک گروه ترکیبی  از دو مورد اول را دنبال کرده و یک گروه کنترل نیز در نظر گرفته شد که در آن شرکت کنندگان هیچ تغییری در رفتارهای خود ایجاد نکردند.

 بر اساس این تقسیم بندی، شرکت‌ کنندگان در گروه‌ های  مختلف، رژیم غذایی خود را پیگیری و افراد حاضردر گروه‌ های ورزشی از یک دستگاه تمرینات ویژه در آزمایشگاه Varady به مدت یک ساعت و پنج روز در هفته استفاده کردند.

دکتر کریستینا وارادی در این رابطه گفت: وقتی نتایج گروه‌ های مورد مطالعه خود را مقایسه کردیم، به وضوح دیدیم که بهبود یافته‌ ترین بیماران در گروهی بودند که رژیم روزه‌ داری متناوب را دنبال کرده و همچنین پنج روز در هفته ورزش می ‌کردند. البته باید توجه داشت در این نوع از روزه داری مصرف آب و مایعات نباید قطع شود و تنها میزان غذاهای فرد محدود می شود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود:‌افرادی که فقط رژیم می ‌گرفتند یا فقط ورزش م ی‌کردند، پیشرفت ‌های مشابهی را مشاهده نکردند که این موضوع اهمیت این دو اصلاح سبک زندگی نسبتاً ارزان را در سلامت کلی و مبارزه با بیماری‌ه ای مزمن مانند بیماری کبد چرب تقویت می‌کند.

در حالی که این مطالعه نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، محققان معتقد هستند که این روال می تواند برای بیماران چالش برانگیز باشد.

دکتر کریستینا وارادی در خاتمه توضیحاتش گفت: انجام روزه داری متناوب و مداخلات ورزشی می تواند برای طولانی مدت سخت باشد و ما در مطالعات قبلی شاهد تسلیم شدن بخش قابل توجهی از افراد بودیم که این روش را در میانه مطالعات رها کردند زیرا به نظرشان اجرای ن بسیار دشوار است.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Cell Metabolism منتشر شده است.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 7 ارديبهشت 1403