• :11,305
  • :5,501,106
۷ حکم برنامه هفتم درباره نوسازی مدارس؛ از اختصاص قیر رایگان تا مالیات سیگار برای مدارس

۷ حکم برنامه هفتم درباره نوسازی مدارس؛ از اختصاص قیر رایگان تا مالیات سیگار برای مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب ۷ حکم در برنامه هفتم توسعه و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد و گفت: همچنین حکم دیگری پیرامون اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی مدارس تخریبی، ساخت یا به‌سازی دانشگاه فرهنگیان نیز در کمیسیون تلفیق مجلس رای آورده و منتظر تصویب در صحن مجلس است.


حمیدرضا خان محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبات اخیر مجلس در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون مسائل مربوط به سازمان نوسازی مدارس کشور، با اشاره به تصویب اختصاص قیر رایگان به مدارس در خلال بررسی برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما در خصوص تعمیرات و پویا سازی حیاط مدارس است که در گذشته ما برای این موضوعات ردیف بودجه سنواتی نداشتیم.

وی با اشاره به بند "ک" تبصره یک بودجه ۱۴۰۲، توضیح داد: طبق این بند اختصاص قیر رایگان برای چند دستگاه یک قانون کلی است که مقرر شده این را نقدی دریافت کنیم اما این کار ما را دچار اختلال می‌کرد چراکه مثل باقی اعتبارات سنواتی قابلیت دریافت آن سخت بود. کما اینکه بعضا این تخصیص در شش ماهه اول سال که هوا خوب بود و ما می‌توانستیم قبل از بارندگی و برف مدارس را ایزوگام کنیم، اتفاق نمی‌افتاد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: حال در رفت و برگشتی که بین مجلس، دولت و مجمع تشخیص انجام شد، تخصیص قیر رایگان به مدارس مصوب شد. این اتفاق خوبی است که هم برای مدارس و هم برای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رخ می دهد. امیدواریم سال بعد هم این امر در اعتبارات سنواتی باشد.

اختصاص یکهزار میلیارد تومان قیر رایگان به مدارس برای ایزوگام پشت بام و آسفالت ۵.۵ میلیون مترمربع از فضای مدرسه

وی درباره رقم اختصاص این قیر رایگان نیز توضیح داد: سهم ما برای قیر رایگان مدارس تقریبا یکهزار میلیارد تومان است که خیلی می‌تواند برای ایزوگام مدارس و آسفالت حیاط مدارس به ما کمک کند. پیش بینی کردیم که در سال ۱۴۰۲ با همین رقم ایزوگام پشت بام و آسفالت حیاط ۵.۵ میلیون مترمربع از فضای مدارس را انجام دهیم. امیدواریم سهم ما از این امر در بودجه ۱۴۰۳ نیز افزایش یابد.
 

الزام سایر دستگاه‌ها به بازگرداندن املاک آموزش و پرورش
 

خان محمدی همچنین از الزام سایر دستگاه‌ها به بازگرداندن املاک آموزش و پرورش خبر داد و گفت: یک سری از املاک آموزش و پرورش به فراخور اتفاقاتی که در این ۴۰ سال، استانداران و... گرفته بودند در اختیار بقیه دستگاه‌ها قرار دارد. در برنامه هفتم توسعه مصوب شد که دستگاه ها به سرعت این املاک را بازگردانند و یا اگر بر نمی‌گردانند، سازمان برنامه موظف است از اعتبار تملک دارایی آن دستگاه بردارد و به آموزش و پرورش دهد تا ما معادل آن مدرسه بسازیم. این کار از سال دوم برنامه هفتم اجرا می شود چراکه یک سال اول برای شناسایی املاک گذاشته شده است. آمارش قابل احصاء است که چقدر از املاک ما در اختیار سایر دستگاه‌هاست.

حمایت دولت از خیرین 
 

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از الزام دولت به حمایت از خیرین مدرسه ساز با مشارکت در تکمیل پروژه‌های خیرین با تامین معادل هزینه‌های انجام شده توسط خیرین خبر و توضیح داد: گرچه این حکم در برنامه‌های قبلی نیز وجود داشت اما در این برنامه پایدار شد. طبق این حکم مصوب شده تا خیر هر عددی را برای پروژه‌ها قرار داد، دولت نیز باید معادل آن رقم را در بودجه سنواتی سازمان نوسازی تامین کند و این حکم برای پنج سال پایدار شد.

استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس و تامین تجهیزات هنرستانها با افزایش سهم عوارض گازرسانی به مدارس از ۲۰ به ۴۰ درصد


 وی همچنین از افزایش سهم عوارض گازرسانی به مدارس از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد به منظور استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس و نیز تامین تجهیزات هنرستانها خبر داد و گفت: درصدی از هزینه‌ای که از قبض گاز گرفته می‌شود برای گاز رسانی روستایی و سیستم گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق بودجه سنواتی سهم ما از این محل ۲۰ به ۸۰ بود. گرچه سال قبل توانستیم با پیگیری‌ها در بودجه سنواتی این عدد را از ۲۰ به ۵۰ درصد برسانیم اما این عدد مصوب و تعیین شده برای هر سال نیست. وقتی در قانون برنامه هفتم مصوب شود در واقع برای پنج سال آینده ریل گذاری می شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در حال حاضر با تصویب مجلس این رقم از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد در برنامه هفتم توسعه برای پنج سال افزایش پیدا کرده است و پیش بینی ما این است که این امر می‌تواند سالیانه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات ما اضافه کند که بسیار راهگشاست. از این محل می‌توانیم سامانه گرمایشی و مخصوصا سرمایشی رینگ جنوبی کشور یعنی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و فارس که گرمای وحشتناک با رطوبت بالا دارند را تامین کنیم. در برخی از این نقاط فقط کولر گازی جواب می‌دهد. ما خودمان مدارس جدید را از این نظر تجهیز می کنیم اما این حکم برای تجهیز وسایل سرمایشی و گرمایشی مدارس قدیمی و نیز تجهیز هنرستانها بسیار کمک می‌کند.

ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس

خان محمدی درباره مصوبه دیگر مجلس در خصوص ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس از محل مولدسازی املاک مازاد و فضاهای نیازمند تخریب و مشارکت‌های اجتماعی نیز تصریح کرد: این امر کاری مشارکتی است که بخشی از آن باید از محل مولد سازی رخ دهد. سند تحول به ما توصیه کرده  اگر مدرسه را تخریب کردیم مدارس بزرگ مقیاس بسازیم تا از نظر مدیریت، تمرکز و... بهره‌بری بیشتری داشته باشد. بخش اول تحقق این امر با مولد سازی انجام می شود و بخش دوم آن به انجام مسئولیت اجتماعی توسط خیرین و شرکت‌هایی که تمایل دارند در این حوزه کار کنند باز می گردد البته از اعتبارات سنواتی خود نیز باید برای امر قرار دهیم تا مدرسه را به کانون تربیت و پیشرفت محله تبدیل کنیم.

احتساب هزینه‌های خیرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی به عنوان هزینه مالیاتی


وی درباره حکم احتساب هزینه‌های خیرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی به عنوان هزینه مالیاتی نیز عنوان کرد: مصوب شد تا هزینه‌هایی که خیرین یا شرکت‌ها در حوزه ساخت و ساز  انجام می‌دهند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی آنها محاسبه شود و قرار بر این شد که این امر برای همه خیرین به ویژه خیرین مدرسه ساز تسهیل شود.

اختصاص درآمدهای حاصل از اجرای مالیات بر مواد دخانی و سیگار جهت توسعه اماکن ورزشی مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه وضعیت سرانه دانش آموزان ما در ساحت زیستی و بدنی تقریبا یک دهم متر مربع و خیلی پایین است، تاکید کرد: مصوب شد تا از مالیات بر سیگار برای توسعه اماکن ورزشی مدرسه‌ای اختصاص داده شود. اعتقاد ما این است وقتی اماکن ورزشی را کنار مدارس داشته باشیم، دانش آموزان سراغ دخانیات و مواد مخدر نمی‌روند. این نوعی پیشگیری است و می‌تواند در بودجه سنواتی به ما کمک کند، چون وقتی این پیش بینی در برنامه هفتم می‌آید در بودجه سنواتی نیز رد آن دیده می شود. ما نظام مسائل کشور را با این احکام شناسایی کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همچنین حکم اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی مدارس تخریبی، ساخت یا به‌سازی دانشگاه فرهنگیان نیز در کمیسیون تلفیق مجلس رای آورده و منتظر تصویب در صحن مجلس است. این امر به ما کمک می کند تا مدارس تخریبی خود را با کمک خیرین طی این برنامه پنج ساله به صفر برسانیم. این در مواد الحاقی به بودجه آمده است که احتمالا هفته آینده یا دو هفته آینده بررسی می شود. بسیار حکم مهمی است که دولت و مجلس با آن موافق هستند و امیدواریم در صحن هم تصویب شود.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

    *

    • ۷ حکم برنامه هفتم درباره نوسازی مدارس؛ از اختصاص قیر رایگان تا مالیات سیگار برای مدارس

      رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب ۷ حکم در برنامه هفتم توسعه و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد و گفت: همچنین حکم دیگری پیرا...

    • سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران / سهم بالاتر مردان در بروز بیماری

      معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بروز سکته مغزی در کشور، گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۱۵۰هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولا ...

    • افزایش آشپزخانه‌های تولید «شیشه» در افغانستان/ ۳ کشور بزرگ تولیدکننده «تریاک» دنیا

      پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با استناد به گزارش سال ۲۰۲۳ دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و موسسه انگلیسی «الکیس»، از افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید شیشه در افغانستان خبر داد و گ...

    • افزایش مبتلایان کرونا در هفته گذشته/ ۵۰ بیمار جان باختند

      بنابر اعلام وزارت بهداشت طی هفته گذشته ۱۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، از یکشنبه هفته گذشته ( ۳۰ مهرماه) تا امروز ...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403