• :15,341
  • :5,505,142
دولت آمریکا آمازون را به استفاده از قدرت خود برای دستکاری قیمت‌ها متهم می‌کند

دولت آمریکا آمازون را به استفاده از قدرت خود برای دستکاری قیمت‌ها متهم می‌کند

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و ۱۷ دادستان آمریکا از آمازون شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که غول تجارت الکترونیک از موقعیت خود در بازار برای افزایش قیمت در سایر پلتفرم‌ها، افزایش هزینه فروشندگان و سرکوب رقابت، استفاده می‌کند.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ این شکایت که روز سه‌شنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه غربی واشنگتن ثبت شد، نتیجه یک تحقیق طولانی در مورد مشاغل آمازون و یکی از مهم‌ترین چالش‌های قانونی علیه این شرکت در تاریخ تقریباً ۳۰ ساله آن است.

FTC و ۱۷ دادستان آمریکا از دادگاه می‌خواهند دستوری دائمی صادر کند که به گفته آن‌ها آمازون را از مشارکت در رفتار غیرقانونی خود منع می‌کند و کنترل انحصاری خود را برای بازگرداندن رقابت کاهش می‌دهد.

لینا خان، رئیس FTC، در بیانیه‌ای گفت؛ این شکایت ادعاهای مفصلی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد چگونه آمازون اکنون از قدرت انحصاری خود برای غنی‌سازی خود بهره‌برداری می‌کند و در عین حال قیمت‌ها و خدمات خود را برای ده‌ها میلیون خانواده آمریکایی که از پلتفرم آن خرید می‌کنند و صدها هزار کسب‌وکار که به آمازون متکی هستند، افزایش می‌دهد.

این شکایت یکی از بزرگترین چالش‌های حقوقی است که این شرکت از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۹۴ با آن روبرو بوده است.

اما جای تعجب نداشت، این شکایت پس از سال‌ها دعوی قضایی مبنی بر اینکه آمازون و سایر غول‌های فناوری از تسلط خود بر جستجو، رسانه‌های اجتماعی و خرده‌فروشی آنلاین سوء استفاده کرده‌اند تا به عنوان سودآورترین شرکت‌های اینترنت تبدیل شوند.

 دولت ایالات متحده در سال‌های اخیر تمایل فزاینده‌ای را برای به چالش کشیدن هژمونی شرکت‌ها از خود نشان داده است.

در این دعوی، FTC استدلال نمی‌کند که آمازون به دلیل اندازه آن یک انحصار است، بلکه به این دلیل است که از موقعیت خود به عنوان فروشنده آنلاین و بازار آنلاین برای رد رقابت معنادار استفاده می کند.

 شکایت ۱۲۴ صفحه‌ای آمازون استدلال می‌کند که با اعمال اقدامات ضد تخفیف، بازرگانی که محصولات خود را در آمازون می فروشد از ارائه قیمت‌های پایین‌تر در جاهای دیگر منع می‌شود، که این موضوع باعث می‌شود رقابت از بین برود.

در این شکایت، FTC، آمازون را به تاکتیک‌هایی مانند اقدامات «ضد تخفیف» متهم می‌کند که فروشندگانی را که محصولات خود را با قیمت ارزان‌تر در سایر بازارهای آنلاین عرضه می‌کنند، جریمه می‌کند.

 در این پرونده همچنین اشاره شده است که آمازون یک شبکه توزیع گسترده را کنترل می‌کند و ادعا می‌کند که این شرکت فروشندگان را مجبور می‌کند هزینه‌های بالایی را برای خدمات انجام آن پرداخت کنند و گزینه دیگری جز رعایت آن وجود ندارد.

در این شکایت آمده است: آمازون هزینه‌هایی را که از فروشندگان دریافت می‌کند به شدت افزایش داده است که طبق گزارش‌ها، تقریباً نیمی از هر دلار را از فروشنده‌ای معمولی که از خدمات آمازون استفاده می‌کند، می‌گیرد.

آمازون همچنین خط تولید محصولات داخلی شرکت را بر محصولات دیگر اولویت می‌دهد و تعداد فزاینده‌ای از تبلیغات پولی و ناخواسته را در مورد آن ارائه می‌دهد، حتی اگر آن محصولات کیفیت بهتری داشته باشند.

Picture2

دستوری که FTC و دادستان‌ها به‌دنبال آن هستند، شرکت را مجبور به توقف این اقدامات می‌کند، تغییری که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی روش‌های تعامل مشتریان با پلت‌فرم آمازون و انواع محصولاتی که هنگام خرید ظاهر می‌شوند را تغییر دهد.

مت استول، مدیر تحقیقات FTC گفت؛ این قدرت بازار به آمازون امکان می‌دهد تقریباً برای هر کالای خرده‌فروشی آنلاین که توسط فروشندگان عرضه می‌شود، کف قیمت را تعیین کند، از هر فروش ۵۰ درصد کاهش دهد و فروشندگانی را که سعی می‌کنند در جای دیگر با قیمت‌های پایین‌تر بفروشند، مجازات کند.

مت استول در ادامه افزود؛ چیزی به نام ارسال رایگان وجود ندارد، همانطور که چیزی به‌نام ناهار رایگان وجود ندارد، آمازون فقط از مصرف کنندگان مخفی می‌کند که چقدر باید بپردازند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403