• :11,989
  • :5,501,790
اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش ژنتیک رایگان ٣١ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان در حال اجراست.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از ایسنا، سیدصولت مرتضوی گفت: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی مصوب سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های اجرایی سال ۱۳۹۹، وزارت کشور(ثبت احوال) را مکلف به دادن شناسنامه به فرزندان اتباع و افراد بی‌هویت می‌کند.

وی گفت: بر اساس پیمایشی که در سال ۱۳۹۶ در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت، حدود ۴۶ درصد (۴۳ هزار نفر) از کودکان متقاضی دریافت شناسنامه فاقد هرگونه مدارک هویتی، حتی گواهی تولد و احراز رابطه نسبی هستند که این مسأله یکی از تنگناها برای اخذ شناسنامه برای کودکان خواهد بود.

مرتضوی تصریح کرد: بر این اساس و در راستای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که در سال ۱۴۰۱ بین معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و سازمان پزشکی قانونی منعقد شده بود، اجرای آزمایش ژنتیک مادر و فرزند خانوارهای دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی برای دهک‌های درآمدی پایین آغاز شد.  

وی اضافه کرد: قطعاً این طرح اقدامی مؤثر در حمایت از زنان ایرانی به‌ویژه زنان ایرانی دارای همسر اتباع خارجی  است که تمکن مالی لازم برای انجام تست‌های مربوطه را ندارند و این مهم، گامی مؤثر در خروج فرزندان این خانوارها از چرخه فقر با دسترسی به خدمات آموزشی، بهداشتی و حمایتی خواهد بود.

وزیر رفاه اجتماعی در زمینه نحوه فرآیند اجرای این طرح نیز گفت: افراد مشمول طرح از طریق دادگاه و برای احراز هویت به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند، پس از آن پزشکی قانونی با استعلام از ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها در خصوص دهک درآمدی و احراز شرایط نیازمندی خانوار، در صورت تأیید تست وسع‌سنجی آنان، به‌صورت رایگان آزمایش ژنتیک برای ایشان انجام خواهد داد.

وی افزود: در این طرح قرار است تا پایان سال‌جاری تعداد ۳۱ هزار مادر دارای همسر غیر ایرانی و فرزندانشان آزمایش ژنتیک رایگان انجام دهند که خوشبختانه تاکنون ۲۶۸۲ نفر از این افراد در استان‌های مختلف کشور تحت‌ حمایت این طرح قرار گرفته و آزمایش ژنتیک رایگان انجام داده‌اند.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  مرتضوی خاطرنشان کرد: ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها با همکاری سازمان پزشکی قانونی استان ذیربط، افراد شناسایی‌شده واجد شرایط را معرفی کرده و حمایت‌های لازم را برای انجام آزمایش ژنتیک رایگان و دریافت مدارک هویتی برای فرزندان بدون هویت زنان دارای همسر اتباع که در دهک‌های پایین درآمدی هستند، فراهم می‌کند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403