• :7,009
  • :5,133,881
یک شب ترکیه گردی چقدر خرج دارد؟

یک شب ترکیه گردی چقدر خرج دارد؟

آمارهای رسمی جدید نشان می‌دهد درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک سوم افزایش یافته است و این صنعت حیاتی در اقتصاد ترکیه با وجود زلزله‌های ویرانگر ماه فوریه در جنوب شرق این کشور روند قوی سال گذشته را حفظ کرده است.

به گزارش دیلی صباح، رجب طیب اردوغان ـ رییس‌جمهور ترکیه ـ و دولتش بر کاهش کسری بودجه برای مقابله با تورم و نرخ بهره بالا، حساب ویژه‌ای روی درآمدهای حاصل از گردشگری، باز کرده‌اند؛ صنعتی که نقشی کلیدی در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با بازگشت کامل به آمارهای پیش از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در سال گذشته، شمار گردشگران خارجی ورودی به ترکیه به رکورد جدیدی نزدیک می‌شود و درآمدهای بالایی را به همراه دارد و دولت را بر آن داشته تا برآوردهای سالانه گردشگری خود را افزایش دهد.

موسسه آماری ترک‌استات (TurkStat) اخیرا گزارش داده که درآمد گردشگری در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ با رشد ۳۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸.۶۹ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، درآمدها ۵۳.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید؛ زیرا اثرات همه‌گیری طولانی‌مدت کرونا از بین رفت و پیامدهای جنگ اوکراین باعث افزایش تعداد مسافران روسیه شد که این امر تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به روسیه مرتبط است.

همچنین تخمین زده می‌شود صدها هزار روس در سال گذشته به ترکیه نقل مکان کرده‌اند که بیشتر با هدف سرمایه‌گذاری در بخش املاک بوده است.

تقاضای فزاینده از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد ورودی‌ها به ترکیه حمایت کرد که در رأس آنها آلمان و بریتانیا قرار دارند.

درآمدهای ترکیه از محل گردشگری در سال ۲۰۲۲ از بالاترین رقم قبلی یعنی ۳۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ گذشت. این رقم در سال ۲۰۲۱ پس از شیوع بیش از نصف آن به ۱۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده بود.

ارز خارجی که گردشگری با خود به همراه دارد، بخش گردشگری را برای اقتصاد ترکیه به عنصری حیاتی تبدیل کرده است. برنامه اقتصادی جدید دولت بر تبدیل کسری بودجه به مازاد، اولویت دادن به صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری و در عین حال مهار تورم و افزایش قیمت تمرکز دارد.

داده‌های موسسه ترک‌استات همچنین نشان می‌دهد بیش از یک‌پنجم یا ۲۰.۸ درصد از درآمد گردشگری در سه ماهه نخست سال جاری توسط بازدید اتباع ترک مقیم خارج از کشور ایجاد شده است.

این مؤسسه همچین گزارش داده که ترکیه در ژانویه تا مارس از ۸.۲ میلیون بازدیدکننده استقبال کرده است که افزایش ۲۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و حدود ۲۰.۴ درصد یا ۱.۷ میلیون نفر شهروندان ترکیه بودند که در کشورهای دیگر زندگی می‌کردند.

شمار بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه نسبت به سال گذشته ۸۰.۳۳ درصد افزایش یافته و به ۴۴.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است، که فقط کمی با رکورد ۴۵.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ فاصله دارد. این رقم با ۲۴.۷۱ میلیون ورودی در سال ۲۰۲۱ و ۱۲.۷۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ مقایسه شده است.

دولت ترکیه اعلام کرده که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر برسد و در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد و از حیث درآمد نیز پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

این هدف مجدداً توسط «نادر آلپاسلان» معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه تأیید شد و روز چهارشنبه گفت که درآمد امسال بیش از دو برابر خواهد شد.

«آلپاسلان» گفت که ترکیه در حال برداشتن گام‌های سریع و جسورانه برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان است.

او خاطرنشان کرد که پس از این همه‌گیری که باعث کاهش سفر در سراسر جهان شد، آژانس توسعه و ترویج گردشگری ترکیه به بهبود سریع بخش این کشور کمک کرد.

میانگین هزینه هر شب هر گردشگر در دوره ژانویه تا مارس امسال، ۸۴ دلار بوده است و میانگین کل هزینه بازدیدکنندگان ۱۰۶۲ دلار برای هر نفر بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های ورزشی، آموزشی و فرهنگی ۱۱۶.۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که هزینه‌های تورهای گردشگری ۸۳.۴ درصد و هزینه‌های خدمات تور ۸۲.۱ درصد رشد یافته است.

میانگین هزینه هر شب اقامت هر گردشگر در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ (ژانویه تا مارس)، ۸۴ دلار  (حدود ۴.۵ میلیون تومان بر اساس نرخ آزاد ارز) بوده است و میانگین کل هزینه بازدیدکنندگان ۱۰۶۲ دلار برای هر نفر بوده است

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، تعداد شهروندان ترکیه که از کشورهای دیگر دیدن کردند، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شد و به ۲.۱ میلیون نفر رسید و هزینه‌کرد آن‌ها نیز در سه ماه نخست سال جاری به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است.

گردشگری ترکیه امیدوار است در تابستان امسال پس از زمین لرزه‌های ۶ فوریه که رزرو هتل‌ها را کاهش داد، شتاب خود را به دست آورد. این زمین‌لرزه که بدترین فاجعه در تاریخ مدرن این کشور نامیده می‌شود، منطقه جنوب شرقی را لرزاند و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت شهرها و روستاها را ویران و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

گردشگری حدود ۱۰ درصد به تولید ناخالص داخلی ترکیه (GDP) کمک می‌کند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۷ میلیون نفر در خدمات اقامتی و غذایی کار می‌کردند که حدود ۵ درصد از کل اشتغال ترکیه را شامل می‌شود.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 10 فروردين 1403