
ابزارهای جدید هوش مصنوعی یوتیوب: از تولید خودکار ویدیو تا دوبله و موسیقیسازی
پلتفرم یوتیوب در رویدادی ویژه که برای تولیدکنندگان محتوا برگزار کرد، از مجموعهای گسترده از ابزارها و قابلیتهای جدید رونمایی کرد که تمرکز اصلی آنها بر قدرت فناوری هوش مصنوعی استوار است. این اقدام، گامی بلند در راستای همگانیسازی تولید محتوا با کیفیت حرفهایی محسوب میشود.
از جمله جالبترین این نوآوریها میتوان به ابزاری اشاره کرد که به طور خودکار ویدیوهای خام را به یک «پیشنویس اولیه جذاب» تبدیل میکند. این سامانه قادر است یک ویدیوی کامل را با افزودن موسیقی، افکتهای مناسب و صداگذاری تولید کند. این قابلیت که هفتههای آینده در دسترس تعداد محدودی از سازندگان محتوا برای آزمایش قرار خواهد گرفت، میتواند زمان و هزینه تولید محتوا را به شکل چشمگیری کاهش دهد.
همچنین، این پلتفرم در حال راهاندازی نرمافزاری است که به صورت خودکار عملیات صداگذاری (دوبله) را به زبانهای انگلیسی و هندی انجام میدهد. این ابزار که پیشبینی میشود تا پایان سال جاری میلادی راهاندازی شود، در اپلیکیشن «YouTube Create» و برای تولید «Shorts» (فیلمهای کوتاه) در دسترس خواهد بود. افزون بر این، ابزار دیگری در دست توسعه است که دیالوگهای موجود در ویدیوها را به «موسیقی متن جذاب» برای محتوای کوتاه تبدیل میکند.

در ادامه این تحولات، یوتیوب ادغام مدل پیشرفته تولید ویدیو به نام «Veo 3» را در بخش «Shorts» گسترش داده است. این امر به کاربران امکان میدهد تا «به سادگی و تنها از طریق یک پیام متنی، هر ایدهای را به ویدیوهای باکیفیت و صدادار تبدیل کنند». این ارتقاء نه تنها کیفیت تصویر را بهبود میبخشد، بلکه قابلیت افزودن صدا را نیز فراهم میآورد. این پلتفرم وعده داده است که قابلیتهای «تطبیق سریعتر» و ابزارهای جدیدی برای متحرکسازی شخصیتها و استایلدهی به شورتها نیز به زودی ارائه خواهد شد.
در بخش تحلیل آمار نیز، «یوتیوب استودیو» در حال توسعه یک «دستیار هوشمند مکالمهمحور» است تا به سازندگان در درک بهتر آمار و تحلیلهای ترافیک کانال خود کمک کند.
اگرچه محور اصلی این رویداد هوش مصنوعی بود، اما ویژگیهایی که از محدوده هوش مصنوعی خارج بودند نیز معرفی شدند. از جمله آنها میتوان به قابلیت جدید «همکاری گروهی» اشاره کرد که به یک سازنده اصلی اجازه میدهد تا با حداکثر چهار سازنده دیگر برای خلق یک ویدیو همکاری کند. این ویژگی که قابلیت کشف شدن محتوا را برای همه مشارکتکنندگان افزایش میدهد، طی چند هفته آینده به صورت جهانی در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین، این پلتفرم بالاخره امکان تست A/B برای عناوین ویدیوها را فراهم کرده و به سازندگان اجازه میدهد تا حداکثر سه نسخه مختلف از یک محتوا را ایجاد کنند.
*