• :13,764
  • :5,609,208
گلاب کاهنده تب و خنک‌کننده بدن است + روش مصرف

گلاب کاهنده تب و خنک‌کننده بدن است + روش مصرف

البته گاهی افزایش دمای بدن کودک به عوامل دیگری غیر از عفونت بستگی دارد. از هر ۱۰ نفر کودک سالانه حدود ۳ الی ۴ نفر از آن‌ها در هر مقطع سنی، از نوزادی گرفته تا خردسالی دچار تب می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ معمولا تب در کودکان با افزایش دمای بیش از ۳۸ درجه‌ سانتی‌گراد همراه است. راه‌های بسیاری برای درمان تب وجود دارد؛ مانند استفاده از دارو یا پایین آوردن تب کودک با گلاب و دیگر روش‌های خانگی.

تعریف تب در کودکان

دمای طبیعی بدن کودکان حدود ۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد است که این دما در طول روز به‌دلیل عوامل مختلفی چون داشتن تحرک، حمام با آب گرم و… تغییر می‌کند. مثلا نوزادانی که لباس زیادی برتن دارند، بدنشان گرم‌تر خواهد بود. حال زمانی که دمای بدن به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و بالاتر افزایش یابد، تب در کودکان رخ می‌دهد. درواقع تب ممکن است نشان‌دهنده یک عفونت یا التهاب در بدن کودک باشد که سیستم ایمنی بدن را برای تولید بیشتر گلبول‌های سفید و مبارزه با آن‌ها تحریک می‌کند. زمانی که هیپوتالاموس در مغز که وظیفه تنظیم ترموستات بدن را برعهده دارد، دمای بدن را به سمت بالا ببرد، تب اتفاق می‌افتد.

اکثر مواقع تب کودکان با رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی و استفاده از راه‌های خانگی مانند پایین آوردن تب کودک با گلاب، قابل درمان است و جای نگرانی ندارد، اما اگر تب کودک دائمی و با علائمی چون کاهش هوشیاری، ایجاد اختلال در فعالیت‌های کودکان و… همراه باشد، خطرناک است و باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

انواع تب بدن در کودکان

تب بدن با توجه به مدت زمان و درجه حرارت در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. از لحاظ مدت زمان به سه دسته حاد (کم‌تر از یک هفته)، نیمه حاد (حدود دو هفته) و مزمن (بیش از دو هفته) و از نظر درجه حرارت بدن بر اساس سانتی‌گراد به چهار دسته تب پایین (۳۸ درجه)، تب متوسط (۳۹.۱ درجه به بالا)، تب بالا (۴۰ درجه به بالا) و تب بسیار بالا (۴۱ درجه) تقسیم می‌شود.

چگونه دمای بدن کودک خود را اندازه بگیریم؟

بخش‌های مختلفی از بدن هستند که دمای واقعی بدن را بهتر نشان می‌دهند:

    دمای مقعد

برای اندازه‌گیری دمای مقعدی که معمولا برای نوزادان تازه متولدشده تا ۳ ماهه مناسب است، ابتدا باید نوزاد یا کودک خود را از سمت شکم برروی پاهای خود یا یکی‌دیگر از اعضای خانواده قرار دهید، سپس دماسنج چرب شده را تا زمانی که بخش نقره‌ای رنگ آن قابل مشاهده نباشد، به آرامی وارد مقعد کودک خود کنید و حدود ۱ الی ۲ دقیقه نگهدارید.

    دمای دهان

در این روش باید دماسنج را زیر زبان کودک خود بگذارید و از او بخواهید دماسنج را با لب‌هایش نگهدارد. البته کودک حدود نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری دمای دهان نباید غذا و نوشیدنی خنک یا گرم مصرف کند.

    دمای گوش

برای انجام این روش باید گوش بیرونی کودک خود را به سمت عقب بکشید و دماسنج را حدود ۲ ثانیه در گوش او قرار دهید.

    دمای زیربغل

در این روش درحالی که آرنج کودک در مقابل سینه‌اش قرار دارد، باید نوک دماسنج را زیربغل او بگذارید و حدود ۴ الی ۵ دقیقه صبر نمایید. البته زیربغل کودک نباید خیس یا مرطوب باشد.

    دمای پیشانی

برای اندازه‌گیری دمای پیشانی باید دماسنج تماسی یا دماسنج مجهز به سنسور مادون قرمز را روی پیشانی و جلوی گوش قرار دهید تا نتیجه مشخص شود.

پایین آوردن تب با گلاب

پایین آوردن تب با گلاب یک روش درمانی عالی است؛ چراکه گلاب خاصیت ضدباکتری و ضد التهابی دارد و به کاهش دمای بالای بدن کمک می‌کند. برای درمان تب کودک می‌توانید ۱ الی ۲ قاشق گلاب به او بدهید یا اینکه به‌طور مرتب دست، پا و صورت کودک خود را با ترکیب آب و گلاب بشویید.

پایین آوردن تب کودک با پیاز

پیاز یک تب‌بر قوی برای کودکان است که به سرعت دمای بدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. در این روش درمان، باید چندین حلقه یا تکه پیاز را کف پای فرزند خود بگذارید، روی آن‌ها جوراب بکشید و از او بخواهید که استراحت کند.

پایین آوردن تب کودک با سیب زمینی

برای پایین آوردن تب با سیب زمینی کافی است چندین برش از آن را داخل سرکه قرار دهید، سپس برای مدتی برروی ناحیه موردنظر مانند سر یا شکم کودک خود بگذارید تا دمای بدنش را پایین بیاورد.

پایین آوردن تب کودک با خیار

قرار دادن پوست یا برش‌های خیار برروی پیشانی، کف پا یا اطراف ناف کودک باعث کاهش درجه حرارت بدن کودک می‌شود.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403