• :4,638
  • :5,516,145
پس از پیچ خوردن پا این کارها را انجام دهید

پس از پیچ خوردن پا این کارها را انجام دهید

گاهی ممکن است در هنگام دویدن، پس از شوت کردن یک توپ و ... مچ پایتان پیچ بخورد و نتوانید به راحتی راه بروید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» نوشت: پیچ خوردگی مچ پا معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مچ پای خود را به سمت داخل می‌چرخانید که باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌های حامی قسمت خارجی مفصل می‌شود.

پیچ خوردگی مچ پا، شایع‌ترین آسیب در بین ورزشکاران و بزرگسالانی است که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند اما این عارضه ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

بلافاصله پس از پیچ خوردن پا چه باید کرد؟

اگر پیچ خوردگی مچ پا به درستی درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات مزمن مانند بی ثباتی یا درد مچ پا، توانایی محدود برای انجام فعالیت‌های ورزشی و آرتروز شود.

اگر مچ پای شما پیچ ​​خورده است، برای بهبود شرایط و به حداقل رساندن خطر عوارض و مشکلات طولانی مدت، فوراً درمان «RICE» را دنبال کنید که شامل موارد زیر است:

- استراحت کردن: از هر گونه فعالیتی که باعث درد در مچ پا می‌شود خودداری کنید و به مچ پای خود استراحت دهید.

- یخ درمانی: یخ را روی قسمتی از مچ پا که درد می‌کند، قرار دهید. ۱۵ دقیقه یخ گذاشتن روی ناحیه‌ای از مچ پا که درد می‌کند را سه بار در روز انجام دهید تا درد و تورم کاهش یابد. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید و از حوله یا پارچه به عنوان محافظ استفاده کنید.

- فشرده سازی: استفاده از ساق‌بند طبی، بسته بندی بانداژ الاستیک یا ... روی مچ پای آسیب دیده می تواند از تورم بیش از حد جلوگیری کرده و این ناحیه را از صدمات مکرر محافظت کند. هرچند مقداری التهاب و تورم در روند بهبودی طبیعی است اما بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد و بنابراین فشرده‌سازی می‌تواند از تشدید آن جلوگیری کند.

- بالا نگه‌داشتن پا: تا آنجا که ممکن است در طول روز، پا و مچ پا را در سطح قلب یا بالاتر از آن قرار دهید. این حرکت به کنترل درد و کاهش تورم کمک می کند.

بسته به شدت علائمتان، برای یک تا دو هفته اول:

* با درمان RICE ادامه داده و با کاهش درد و تورم به تدریج مراحل را کاهش دهید.

* اگر می توانید با خیال راحت از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین استفاده کنید. برای مدیریت درد، استفاده از داروها یا چسب های موضعی را در نظر بگیرید.

* تمرینات بدون مقاومت، بدون تحمل وزن و دامنه حرکت را شروع کنید.

* تا زمانی که درد شما افزایش نیابد به تدریج به فعالیت های عادی خود بازگردید. در ابتدا این فعالیت‌ها شامل پیاده روی در مسافت های کوتاه و سپس پیشرفت به سطح عادی پیاده روی شما می شود.

اگر بعد از هفته اول، بهبودی کمی حاصل شد یا اصلا بهتر نشدید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403