• :16,781
  • :5,506,582
چگونه گرمازدگی را کنترل کنیم؟

چگونه گرمازدگی را کنترل کنیم؟

یک متخصص طب اورژانس گفت: کاهش سطح مایعات در بدن، عامل اصلی عارضه‌ای موسوم به دهیدراتاسیون و متعاقب آن بروز گرمازدگی در فصول گرم سال است و معمولا همزمان با از دست دادن مایعات، سدیم و املاح معدنی نیز دفع می‌شوند، بنابراین صرفا نوشیدن آب نمی‌تواند جایگزین فوری و مناسبی برای مواد از دست رفته بدن باشد و بهتر است مقداری نمک یا آب‌لیمو به آب نوشیدنی اضافه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مفید حسین‌زاده در خصوص عارضه گرمازدگی اظهار کرد: دمای بدن انسان در حالت عادی بین ۳۶ تا ۳۸ درجه است، اما اگر دمای بدن به مدت طولانی و به تاثیر از دمای محیط و متابولیسم فرد، به بیش از ۴۰ درجه افزایش یافت، به عوارضی دچار خواهد شد که به آن گرمازدگی می‌گویند.

وی با اشاره به علائم بارز در افراد گرمازده، افزود: افزایش دمای مرکزی بدن انسان تا حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، علامت اصلی گرمازدگی است اما شواهدی مانند تغییر خلق، گیجی و بی‌قراری، هذیان و تکلم نامفهوم، تحریک‌پذیری، تشنج و اغماء حاد نیز می‌توانند از علائم گرمازدگی باشند.

حسین‌زاده با اشاره به نحوه مواجهه با یک فرد دچار گرمازدگی، گفت: اولین کار لازم، انتقال فرد گرمازده به محیط خنک یا سایه است تا از تداوم فشار گرما جلوگیری شود. پس از آن، نوشاندن مایعات خنک و حاوی مقدار کمی نمک توصیه می‌شود و با حفظ حریم خصوصی، سعی کنیم در صورت امکان لباس‌های او را در آورده تا در معرض گردش هوا قرار بگیرد. اگر شرایط بیمار به پایداری نسبی نرسید، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفته شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی

وی افزود: به طور کلی تغذیه در پیشگیری و رفع گرمازدگی بسیار مهم است به گونه‌ای که رژیم غذایی باید به تناسب فصل و میزان دما تغییر کند و روی مقدار و زمان استفاده از برخی مواد غذایی نیز باید تجدید نظر کرد. یکی از مواد غذایی که نقش بسیار حیاتی در فصل گرما ایفا می‌کند، آب است. کاهش سطح مایعات در بدن، عامل اصلی عارضه‌ای موسوم به دهیدراتاسیون و متعاقب آن بروز گرمازدگی در فصول گرم سال است و معمولا همزمان با از دست دادن مایعات، سدیم و املاح معدنی نیز دفع می‌شوند، بنابراین صرفا نوشیدن آب نمی‌تواند جایگزین فوری و مناسبی برای مواد از دست رفته بدن باشد و بهتر است مقداری نمک یا آب‌لیمو به آب نوشیدنی اضافه شود.

این متخصص طب اورژانس گفت: مصرف قند نیز به دلیل اینکه هضم آن نیاز به آب دارد، کم‌آبی بدن را به دنبال دارد و توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در هوای گرم اجتناب شود.

وی افزود: از طرف دیگر، نوشیدنی‌های حاوی کافئین‌ مثل قهوه و چای نیز باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند و به کسانی که عادت به نوشیدن چای دارند، توصیه می‌شود در صورت امکان چای کمرنگ مصرف کنند.

حسین‌زاده گفت: استفاده از میوه و سبزی‌ها از قبیل هندوانه، طالبی و خربزه نیز برای کمک به تامین آب بدن در فصل گرما و استفاده از عرقیاتی مانند بیدمشک و کاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

چه افرادی در مقابل گرمازدگی آسیب‌پذیرترند؟

وی بیان کرد: بروز گرمازدگی در گروه‌های سنی کودکان و سالمندان شایع‌تر است زیرا کودکان از طرفی به دلیل محدودیت توان جسمی و از سوی دیگر به خاطر فعالیت و جنب‌وجوش مستمر، آب بیشتری از دست می‌دهند. سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) نیز دیرتر از زمان واقعی احساس تشنگی می‌کنند و رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات ندارند، بنابراین برای جلوگیری از بروز گرمازدگی در این افراد، مصرف روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب، چای کمرنگ یا آبمیوه طبیعی ضروری است.

سرپرست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی گلستان اهواز افزود: ورزشکاران و کارگرانی که برای مدت طولانی در تماس با گرما هستند، نسبت به افراد معمولی شرایط خاصی دارند زیرا  ورزش کردن و کار بدنی در گرما، دشوار و ورزشکار مجبور است فشار بیشتری را تحمل کند. پس توصیه می‌شود هنگام ورزش در هوای گرم، به تامین آب مورد نیاز بدن توجه ویژه داشته باشید، نوشیدن آب را قبل از ورزش آغاز کرده و هنگام فعالیت ورزشی نیز هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مقداری آب بنوشید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403