• :4,007
  • :5,515,514
چرا بعد از خوردن خربزه گلو درد می گیریم؟

چرا بعد از خوردن خربزه گلو درد می گیریم؟

خربزه که در دنیا با نام Persian melon شناخته می‌شود، یکی از میوه‌های جذاب تابستانی‌ست. بسیاری بدون اطلاع از خواص خربزه آن را در سبد خرید خود قرار می‌دهند؛ اما این میوه گوشتی با طعمی شیرین قرار است برای سلامت بدن شما فواید زیادی به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ این میوه شیرین که شاید مثل دیگر میوه‌ها جدی گرفته نشود، سرشار از مواد مغذی برای شماست. البته در کنار خواص، باید مضرات خربزه را شناخت تا در مصرف آن افراط نکرد. اگر دوست دارید خواص و مضرات آن را بیشتر بشناسید، ادامه این مطلب از وبلاگ اسنپ مارکت به دردتان می‌خورد.

خربزه چیست؟

خربزه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و سایر عناصر سالم و ضروری برای بدن است. البته عده‌ای هم معتقدند که در دسته صیفی‌جات قرار می‌گیرد و از خانواده طالبی‌هاست. این میوه در کشورهایی همچون ایران و هند کشت می‌شود. به دلیل محتوای آب زیاد، انتخاب خوبی برای مصرف در فصل تابستان است. هر قسمت میوه خربزه، از بخش گوشتی گرفته تا دانه‌های آن، دارای فواید زیادی برای سلامتی‌ست.

ارزش غذایی خربزه

خربزه حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. همچنین بسیاری از عناصر غنی و ضروری برای سلامت بدن را در خود دارد. ارزش غذایی خربزه در ۱۰۰ گرم عبارت است از:

ارزش غذایی خربزه

    انرژی: ۳۴ کالری

    فیبر مغذی: ۰.۹ گرم

    چربی: ۰.۱۹ گرم

    پروتئین: ۰.۸۴ گرم

    کربوهیدرات: ۸.۶ گرم

طبع خربزه از دیدگاه طب سنتی

خربزه دارای طبعی گرم و تر از دید طب سنتی‌ست. مصرف آن برای افراد دارای طبع سرد و خشک بهترین راه برای رسیدن به تعادل است. البته از دید طب سنتی مصرف بیش ‌از حد آن عوارضی همچون سستی معده و سردرد شدید را به همراه خواهد داشت. اگر طبع گرمی دارید، برای بهره‌مندی از خواص آن باید در کنار خربزه، مصلح‌های کمی سردتر همچون آب انار ترش مصرف کنید.

فواید و خواص خربزه

این میوه در کنار خوشمزه‌بودن، مزیت‌های زیادی برای شما دارد؛ از حفظ آب بدن گرفته تا جلوگیری از سرطان. البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد؛ چون در دام مضرات خربزه خواهید افتاد. مهم‌ترین خواص این میوه را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

آب‌رسانی به بدن

استفاده از میوه‌هایی همچون طالبی، هندوانه و خربزه در فصل تابستان، گزینه‌ای عالی برای آب‌رسانی به بدن در هوای گرم است. از مهم‌ترین خواص خربزه، حفظ هیدراتاسیون بدن است. از سوی دیگر، محتوای بالای آب خربزه باعث می‌شود که بدن شما در روزهای گرم تابستان‌ هیدراته بماند. علاوه‌بر این، بدن را خنک و از آن در برابر گرما محافظت می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص این میوه، تقویت سیستم ایمنی به دلیل میزان بالای ویتامین و مواد معدنی در آن است. این میوه تابستانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و از شما در برابر بیماری‌های فصلی شدید مانند آنفولانزا محافظت کند.

خربزه حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است. ویتامین C به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. تصور می‌شود رادیکال‌های آزاد عاملی موثر در ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله اختلالات مزمن است.

مفید برای کاهش وزن

خواص خربزه

یکی از خواص خربزه، کمک به کاهش وزن است؛ زیرا فیبر بالا و کالری کمی دارد. مصرف این میوه ممکن است کاهش وزن طولانی‌مدت را به همراه داشته باشد و به  حفظ این روند کمک کند. حتما می‌دانید که افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید؛ برای همین در کاهش ریزه‌خواری و جلوگیری از افزایش وزن اثر دارد.

جلوگیری از سرطان

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، خربزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی عمدتا از گروه ویتامین A و C است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شکلی موثر و قدرتمند با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مقصر اصلی بروز سرطان و از عوارض جانبی سبک‌ زندگی ناسالم و مواد غذایی آماده هستند.

بدون خطر برای دیابت

از دیگر خواص خربزه می‌توان به فواید آن برای بیماران دیابتی اشاره کرد. با توجه به این‌که خربزه دارای فروکتوز، یعنی قند طبیعی میوه، است، مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می‌شود. علاوه‌بر این، شاخص گلیسمی پایینی دارد؛ بنابراین می‌تواند یک میان‌وعده خوشمزه و سالم برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

مفید برای افراد دارای مشکلات ریوی

سیگار به ریه‌ها آسیب می‌رساند و برای همین افراد سیگاری، ممکن است برخی از مشکلات ریوی را تجربه کنند. این موضوع فقط بر افراد سیگاری تاثیر نمی‌گذارد و افراد نزدیک به آن‌ها را هم که فقط تماشاچی هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به این مسائل، مصرف ویتامین A برای سلامت ریه‌ها بسیار مهم است. عملکرد آنتی‌اکسیدانی ویتامین A در خربزه این میوه را قادر می‌سازد مراقب سلامت ریه باشد.

مفید برای بارداری

از آن‌جایی‌که خواص خربزه برای سلامت زیاد است، می‌توان آن را در دوران بارداری هم مصرف کرد. این میوه تابستانی دارای مقدار زیادی فولات است که برای تقویت رشد سلول‌های جدید جنین عالی و مفید است. همچنین خوردن خربزه در دوران بارداری به مادر کمک می‌کند تا با تخلیه سدیم اضافی از بدن، مانع احتباس آب و مضرات آن برای جنین شود.

مفید برای مشکلات قاعدگی

هنگامی‌که یک زن در دوران قاعدگی است، روزهای ناخوشایندی را تجربه می‌کند. دردهای طاقت‌فرسای قاعدگی هم این حال بد را تکمیل می‌کنند. در این شرایط، خربزه به جریان خون بیشتر در طول دوره قاعدگی کمک می‌کند که در نتیجه باعث کاهش درد می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا شاهد نامنظم‌بودن قاعدگی نباشید.

کمک به کاهش التهاب

خواص خربزه فقط به مواردی که گفته شد محدود نیست و باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. فراموش نکنید که التهاب برای سیستم ایمنی بدن و پاسخگویی به‌موقع آن ضروری‌ست؛ اما التهاب مداوم و بالا، ممکن است خطر بیماری مزمن را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که خربزه دارای خواص ضدالتهابی قوی ا‌ست که احتمالا به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی و پلی‌فنول این میوه است. محتوای آنتی‌اکسیدانی به جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد خطرناک کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

کمک به سلامت استخوان

بخش عمده‌ای از خواص خربزه به دلیل وجود مقدار زیادی کلسیم و ویتامین C است. کلسیم یک ماده معدنی حیاتی‌ست که به بدن کمک می‌کند تا سلامت استخوان‌ها را حفظ کند. از سوی دیگر، ویتامین C تضمین می‌کند که بدن کلسیم را جذب و از شما در برابر مشکلات مربوط به استخوان مانند پوکی استخوان محافظت می‌کند.

افزایش سطح  انرژی

یکی دیگر از خواص خربزه این است که سطوح انرژی را افزایش می‌دهد. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در تضمین تجزیه گلیکوژن بدن به گلوکز دارد و به شما انرژی می‌دهد.

علاوه‌بر ویتامین B، این میوه حاوی سیترولین است؛ اسیدآمینه‌ای که عملکرد ورزشی را افزایش و درد عضلانی را کاهش می‌دهد. در حالی ‌که سیترولین به شکل مکمل هم در بازار موجود است، بهترین و طبیعی‌ترین راه برای رساندن آن به بدن، مصرف خربزه است. با مصرف این میوه، بدن شما انرژی لازم برای فعالیت‌های بدنی را به دست می‌آورد.

مضرات و موارد منع مصرف خربزه

هر خوراکی در این دنیا دو وجه دارد: خواص و مضرات. البته افراط در مصرف، عموما باعث می‌شود مضرات خود را نشان دهند. با توجه به این نکته، در کنار خواص خربزه بد نیست نگاهی هم به مضرات آن بیندازید.

خطر از دست دادن سایر درشت‌مغذی‌های ضروری برای بدن

خوردن فقط خربزه، ممکن است شما را بیش ‌از حد سیر کند و مانع از مصرف سایر غذاهای سرشار از مواد مغذی ضروری مانند چربی‌ها و پروتئین‌های سالم شود. فراموش نکنید بدن ما برای سالم‌بودن به تمام مواد مغذی با درصد معینی نیاز دارد.

احتمال بروز اسهال

خربزه مطمئنا میوه‌ای عالی برای تابستان، به دلیل محتوای بالای آب و فیبر است؛ اما برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که یکی از مضرات خربزه به دلیل مصرف بیش ‌از حد آن، بروز اسهال است. سوربیتول یک ترکیب قندی مفید در این میوه است؛ با این ‌حال، اگر بیش‌ از حد مصرف شود، باعث گاز معده و شل‌شدن مدفوع می‌شود.

مضر برای التهاب گلو و سرماخوردگی

شاید تجربه کرده باشید که بعد از مصرف زیاد خربزه، دچار خارش گلو و حالتی شبیه سرماخوردگی می‌شوید. بد نیست بدانید که یکی از مضرات خربزه تحریک گلو است. کسانی که سرماخوردگی و سینه‌درد دارند، نباید خربزه مصرف کنند؛ زیرا علاوه‌بر تشدید التهاب، تب صفراوی را به همراه دارد.

افزایش قند خون

گفتیم که خربزه شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای افراد دیابتی مفید است؛ اما افراد مبتلا به بیماری قند خون نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. این میوه در هر صورت قند دارد و مصرف آن به مقدار کم برای افراد دیابتی مفید است. همچنین بهتر است اگر این بیماری را دارید، طبق نظر پزشک خربزه مصرف کنید تا گرفتار عوارض آن نشوید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403