• :8,450
  • :5,384,534
درمان خانگی فلج صورت در طب سنتی ممکن است؟

درمان خانگی فلج صورت در طب سنتی ممکن است؟

فلج صورت در طب سنتی به چه معناست؟ فلج بل (Bell’s palsy) نوعی اختلال در عملکرد عصب صورت است که باعث فلج شدن یک طرف صورت می‎شود. در این شرایط بیمار با علائمی مانند ناتوانی در بستن چشم، افتادگی پلک و کج شدن لبخند مواجه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در واقع فلج بل زمانی اتفاق می‌افتد که عصب کنترل‎کننده عضلات صورت (عصب هفتم جمجمه) به دلایلی متورم، ملتهب یا فشرده شود. کارشناسان طب سنتی معتقد هستند این مساله در اثر نفوذ باد سرد خارجی به کانال‌های صورت رخ می‌دهد و یکی از پیامدهای اصلی این وضعیت کمبود انرژی ذاتی فرد است.

درحالی‎که از نظر پزشکان، از علل موثر در بروز فلج بل می‎توان به عفونت ویروسی مانند مننژیت یا ابتلا به ویروس سرماخوردگی معمولی (هرپس سیمپلکس) اشاره کرد. البته گاهی این اختلال در اثر ابتلا به آنفولانزا، سردرد، عفونت مزمن گوش میانی، فشار خون بالا، دیابت، سارکوئیدوز، تومورها، بیماری لایم و آسیب‌هایی مانند شکستگی جمجمه یا آسیب صورت بروز می‌کند.

از نظر متخصصان طب سنتی اگر ظرف ۶ ماه این مشکل درمان نشود، امکان بهبودی آن به حداقل می‎رسد. پس هرچه سریع‌تر به فکر درمان باشید. مشخص شده است که طب سوزنی زمانی می‎تواند به درمان قطعی فلج بلز با طب سنتی کمک کند که همزمان به روش‎های درمان خانگی فلج صورت، ورزش‎های مناسب فلج بلز و مصرف مواد غذایی مفید برای فلج صورت توجه شود.

با توجه به اینکه تقریبا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به فلج بل با عوارض طولانی‎مدت مواجه می‎شوند، پیشنهاد می‎‌‌کنیم از راهکارهای طب سنتی برای درمان فلج صورت استفاده کنید. چرا که برخلاف درمان‌های رایج با خطرات و عوارض جانبی کمتری همراه هستند.

از آنجایی ‎که هیچ درمان قطعی برای فلج بلز وجود ندارد، بهتر است با بهبود روش‌‎های زندگی خود شروع کنید. برای این منظور باید بدانید که چه چیزی بخورید و چگونه ماهیچه‎‌‌های آسیب ‎دیده صورت خود را حرکت دهید. در ادامه به جزئیات هرکدام از این راهکارها اشاره خواهیم کرد.

ابتدا باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. برای رسیدن به این هدف لازم است که میوه‎‌‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‎‌‌ها و پروتئین‌‎های سالم را در وعده‌‎های غذایی روزانه خود بگنجانید. چرا که منبع غنی از آنزیم ‎ها، پروبیوتیک‎ ها، پری‎بیوتیک‎ ها، پروتئین‎ ها، کربوهیدرات ‎ها، چربی‎ های سالم، ویتامین‎ ها و مواد معدنی هستند. همه این مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت عضلات صورت و اعصاب بسیار ضروری هستند.

تامین میزان مناسبی از ویتامین‌‎های B۱۲ و B۶ برای عملکرد صحیح سیستم عصبی لازم است. این ویتامین‌‎ها نقش مهمی در بهبود سلامت چشم ایفا می‎‌کنند و به ‎همین ‎دلیل بیشترین تأثیر را در بهبود علائم فلج بل دارند.

دوز روزانه توصیه‎ شده ویتامین B۶ برای افراد ۱۹ تا ۵۰ ساله حدود ۱.۳ تا ۱.۷ میلی‎گرم است. می‌‎توانید آن را از مصرف بوقلمون، مرغ، بلدرچین، گوشت گاو و بره، ماهی تن، ماهی مرکب، سیب‎زمینی، انار، آووکادو، هویج و موز دریافت کنید.

برای افراد ۱۹ تا ۶۴ سال، دوز روزانه توصیه ‎شده ویتامین B۱۲ ۱۰۰۰ میکروگرم است. علاوه‎ بر غلات غنی‎ شده، می‌‎توانید ویتامین B۱۲ را با مصرف جگر گاو، ساردین، ماهی آزاد، ماهی تن، صدف، کشک، پنیر و تخم مرغ نیز دریافت کنید.

ماده معدنی زینک (روی) دارای خواص باورنکردنی برای التیام عصب آسیب‎دیده صورت است و به‎نوبه خود ماهیچه‌‎های صورت را نیز تقویت می‎‌کند. سعی کنید این ماده معدنی را به‎صورت طبیعی از مغزها، دانه‎‌‌ها، میوه‎‌‌ها و سبزیجات دریافت کنید.

اسفناج، دانه کتان، تخم کدو تنبل، لوبیا قرمز، کینوآ، برنج قهوه‎ای، نخود، بادام هندی و غلات کامل غنی از روی هستند.

میوه آقطی سیاه یا انگور کولی برای فلج بل مفید است

گیاه آقطی سیاه و خواص بینظر آن برای همه

اخیرا بسیاری از مطالعات نشان داده‎اند که میوه آقطی سیاه یا انگور کولی دارای خواص ضدویروسی و ضدالتهابی است. در واقع این ماده غذایی به کاهش التهاب اعصاب صورت و بهبود گردش خون در عضلات صورت کمک می‎کند. به‎ همین ‎دلیل، می‎توان از آن برای درمان فلج بل استفاده کرد.

بهترین راه برای بهره ‎مندی از فواید میوه آقطی، نوشیدن چای یا شربت آن است. هم‎چنین می‎توانید از کرم‌‎ها، پمادها و ژل‌های حاوی آن برای ماساژ و بهبود موضعی عضلات فلج شده صورت استفاده کنید.

ورزش‌های خانگی فلج بلز با ماساژ عضلات صورت

مشخص شده است که فیزیوتراپی فلج صورت و انجام تمرینات برای افزایش قدرت عضلانی و بازیابی هماهنگی اعضای صورت در فلج بل کمک می‎‌‌کنند. اصولا تمرینات ورزش فلج صورت باید سه یا چهار بار در روز انجام شده و هر بار تا ۳۰ مرتبه تکرار شوند.

ابتدا دست و صورت خود را کاملا بشویید. سپس صورت خود را با یکی از روغن‎‌‌های ضروری مانند روغن زیتون یا روغن کرچک چرب کنید تا از بروز هر گونه جوش ناشی از اصطکاک جلوگیری شود. علاوه بر این، مشخص شده است که این روغن‎‌‌ها در افزایش گردش خون، مبارزه با میکروب‎‌‌ها، تخلیه لنف و بهبود وضعیت اعصاب و عضلات صورت موثر هستند.

حال با انگشتان خود فشار ملایمی به همه اعضای صورت (پیشانی، ابروها، بینی، گونه‌‎ها و دهان) وارد کنید و سعی کنید ماهیچه‌‎های افتاده را مدام با دست به سمت بالا ببرید.

برای بهبود قدرت عضلات بینی می‌‎توانید هنگام بستن یک سوراخ بینی با انگشت، بینی خود را باد کنید و سعی کنید همزمان ابروها را بالا ببرید. علاوه بر این، سعی کنید چشمان خود را به مدت ۵ ثانیه باز و بسته کنید. با گذشت زمان می‎‌‌توانید مدت زمان انجام هر تمرین را افزایش دهید.

در مقاله‌ای دیگری درباره درمان فلج صورت با فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب فلج بلز نیز به نکات جالبی در مورد ورزش برای فلج بلز و سایر روش‎های درمان فلج صورت در خانه اشاره شده است. مطالعه آن را از دست ندهید.

فلج بل و طب سنتی

زمانی‎که شما برای درمان فلج صورت با طب سنتی به یک متخصص طب سنتی مراجعه می‎‌‌کنید، اغلب علاوه‎ بر درمان‎‌‌های خانگی روی طب سوزنی و مصرف داروهای گیاهی خاص نیز تاکید دارد. زیرا هزاران سال است که از طب سوزنی برای کمک به بهبود فلج بل استفاده می‌شود و هدف اصلی از آن درمان دفع باد، رفع رطوبت و تقویت گردش خون در صورت است.

تحقیقات نیز ثابت کرده‎اند که درمان‌های مداوم طب سوزنی (معمولا یک یا دو بار در هفته) می‌توانند به آرام کردن بیمار، تسریع در بهبودی و افزایش عملکرد اعصاب صورت کمک کنند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

شواهد علمی مرتبط با درمان فلج صورت با طب سوزنی

با توجه به اینکه فلج بل زمانی اتفاق می‎افتد که عصب صورت ملتهب یا فشرده شده باشد. برخی از محققان معتقد هستند که طب سوزنی ممکن است با مهار مولکول‎‌‌های خاص، ایجاد تغییرات هورمونی یا شل کردن بافت همبند، التهاب را کاهش دهد و به درمان بیماری فلج بلز در طب سنتی کمک کند.

در سال ۲۰۱۵ یک بررسی روی ۱۵۴۱ نفر نشان داد که طب سوزنی نسبت به درمان‎‌‌های دارویی برای درمان مرحله حاد فلج بل برتری دارد. منظور از مرحله حاد، ۷ روز اول پس از ظهور علائم است. خوشبختانه روشی بی‌خطر به نظر می‌رسد و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر آسیب آن گزارش نشده است. در اغلب مطالعات به حداقل ۱۰ جلسه درمانی نیاز است.

داروهای گیاهی برای درمان فلج عصب بل در طب سنتی

گل مخروطی بنفش که به‎عنوان گیاه اکیناسه نیز شناخته می‎‌‌شود، خواص ضدالتهابی و ضدویروسی قوی دارد و به ‎همین ‎دلیل می‎تواند به شما در مدیریت علائم و درمان فلج بلز با طب سنتی کمک کند. از نظر اغلب متخصصان، لازم است به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن حدود ۱۰ میلی‎گرم از عصاره این گیاه به مدت ۱۰ روز مصرف شود.

اخیرا نیز محققان از اثرات مفید گیاهان سداب، انیسون، مرزنگوش و گل سرخ برای درمان فلج عصب صورت در طب سنتی آگاه شده‌‎اند و توصیه می‎‌‌کنند حدد ۲۵ گرم از عصاره آن‎ها را به همراه عسل و آب میل کنید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 30 فروردين 1403