• :12,266
  • :5,607,710
کدام قارچ ها سمی هستند؟

کدام قارچ ها سمی هستند؟

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: قارچ‌های سمی ازنظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و مصرف آن‌ها بسیار خطرناک است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ترحم بهزاد درباره خطر مسمومیت به‌دنبال برداشت قارچ‌های سمی اظهار کرد: بهار طبیعت سرآغاز روییدن و رویش گیاه در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه‌های مرتعی است که انواع مختلف گونه از جمله انواع و اقسام قارچ‌ها نیز کنار درختان خشکیده و در مناطق کوهستانی یا مرطوب مرتعی کشور رویش دارند و مورد استقبال مردم و به‌ویژه مردمان بومی و محلی قرار می‌گیرند و چه‌بسا در بازار عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه بعضی از گونه‌های قارچ از نوع سمی و حاوی سم مهلک هستند، آگاهی از این مطلب نقش مؤثری در عدم استفاده از آن و جلوگیری از حادثه و حوادث ناگواری خواهد شد که تجربه و سابقه آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال‌های اخیر توجه به گیاهان دارویی و نقش و اثر آن در جهان و ایران زیاد شده است و مردم زیادی به آن اقبال نشان دادند و این مسئله باعث توجه بیش از پیش به استفاده از قارچ‌ها نیز شده است، بنابراین مراقبت از مردم و اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی آن‌ها در پرهیز از برداشت و خودداری از مصرف نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

بهزاد توضیح داد: قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و این موضوع بسیار خطرناک است. تمیز دادن و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن‌ها، پادزهر و به‌نوعی بستگی به میزان مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست! بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری و دقت و عدم مصرف قارچ سمی و ممانعت از ورود سم به بدن است. مصرف قارچ‌ توسط حیوانات و پرندگان بیانگر غیرسمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما هستند و با آماده‌سازی آن به‌صورت کباب، آب‌پز، بخارپز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌روند و سم‌زدایی نمی‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: با مصرف قارچ‌های سمی علائم مسمومیت ۴ تا ۵ ساعت و گاهی تا ۲۴ ساعت به‌صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم‎درد، بی‌حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج یا بی‌قراری ظاهر می‌شود.

بهزاد خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق توصیه مؤکد به عموم مردم برای حفظ سلامتی و آرامش خود و خانواده خود، عدم استفاده و خودداری جدی از مصرف قارچ‌های خودرو است.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403