• :5,280
  • :5,600,724
علت اسپاسم ناگهانی عضلات چیست؟  + معرفی آسیب چارلی هورس

علت اسپاسم ناگهانی عضلات چیست؟ + معرفی آسیب چارلی هورس

به انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند ماهیچه چارلی هوس یا همان گرفتگی عضلات گفته می شود.

آسیب چارلی هورس چیست ؟ علل ، علائم و درمان

به گزارش اقتصاد آنلاین، گاهی اوقات ممکن است در طول شب در خواب ناگهان به‌ علت درد ناشی از گرفتگی عضلات پا، از خواب پریده و بیدار شده باشید یا در هنگام دویدن، ناگهان بایستید، تمامی این موارد گرفتگی عضلات پا بوده که  با درد شدید نیز همراه می باشند. هر چند این عارضه بیماری‌ای جدی و خطرناک نیست، اما همین گرفتگی عضلات ممکن است استفاده از عضله آسیب ‌دیده را به طور موقت غیرممکن سازد و تا حدودی شما را در انجام برخی امور ناتوان سازد. همانطور که گفته شد این گرفتگی های عضلانی به‌ عنوان اسب چارلی (charley horses) نیز شناخته می‌شوند.

برخی عوامل مانند ورزش یا کار و فعالیت جسمی طولانی ‌مدت مخصوصا در هوای گرم، برخی دارو‌های خاص و شرایط پزشکی نیز ممکن است سبب ایجاد اسب چارلی شوند. به طور معمول با مراقبت و استراحت و انجام برخی تمرین ها در خانه می‌توانید گرفتگی عضلات را درمان کنید. بیشترین نواحی که ممکن است دچار چارلی هورس شوند ، عضله پشت ساق پا می باشد. اسب چارلی علاوه بر درد ناگهانی و شدید، ممکن است با توده‌ای از بافت عضلانی در زیر پوست همراه باشد که این توده گاهی به طور واضح قابل مشاهده نبوده و فقط فرد در زیر پوست خود آن را حس میکند. چارلی هورس به طور معمول خود به‌ خود یا با درمان های خانگی برطرف می‌شود و در اکثر اوقات نیاز به مراجعه و درمان پزشکی ندارد. با این حال اگر بسیار جسم حساسی دارید در صورت مشاهده این علائم، برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. علائم ناشی از چارلی هورس شامل قرمزی یا تغییر در پوست، ورم پا و یا ضعف عضلات می باشند.

عوامل ایجاد چارلی هورس

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/آسیب چارلی هورس'>آسیب چارلی هورس</a>

بسیاری از عوامل در اسپاسم عضلانی موثر هستند که رایج ترین آنها شامل مواردی زیر می باشند :

کمبود آب بدن.

کاهش مواد معدنی یا کمبود کلسیم، سدیم و پتاسیم در خون.

استفاده از داروهایی که منجر به بیرون روی می شوند که در نهایت علتی برای کاهش سدیم در بدن است.

کافی نبودن خون رسانی به عضله.

فشار بسیار بر روی عصب ستون فقرات.

آسیب دیدگی های عضلانی.

ورزش کردن در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد.

گرم نکردن عضلات بدن قبل از ورزش.

استفاده و درگیر کردن بیش از حد یک ماهیچه خاص در هنگام ورزش.

افزایش استرس و فشار اکثرا در عضلات گردن.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به چارلی هورس هستند؟

تمامی افراد ممکن است در هر شرایط و هر سنی دچار گرفتگی عضلات شوند، چارلی هورس نیز در هر زمانی از طول شبانه روز ممکن است برای فرد رخ بدهد. اما افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند شامل موارد زیر می شوند:

افراد چاق

افراد مسن

نوزادان و کودکان

اشخاص سیگاری

ورزشکارانی که فعالیت های سنگین و تمرینات بسیار زیادی انجام می دهند و در نتیجه خستگی عضلانی سبب اسپاسم عضلات می شود.

اشخاصی که از داروهای خاص ادرار آور مثل رالوکسیفن استفاده می کنند.

پیشگیری از بروز چارلی هورس

با افزایش سن افراد، چارلی هورس رایج ‌تر و دردناک‌ تر می‌شود. در واقع پس از پنجاه ‌سالگی، اکثر سلول‌های عصبی که پیام‌ ها را از مغز به ماهیچه‌ ها ارسال می کنند، از بین می روند. به همین دلیل مابقی سلول ‌های موجود باید سخت ‌تر و بیشتر از قبل به فعالیت خود ادامه بدهند. کارشناسان معتقدند همین موضوع سبب  گرفتگی عضلانی می‌شود. اما برای بهبود این شرایط عواملی که در ادامه ذکر می شوند می توانند به کاهش درد و ایجاد چارلی هورس کمک کنند. از کم‌آبی بدن خودداری کنید و هر روز متناسب با جسم خود مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. در واقع مایعات به کاهش انقباض و استراحت عضلات شما کمک می‌کنند که سبب هیدارته کردن سلول‌های عضلانی شده و تحریک پذیری آنها کاهش می یابد. همچنین می توانید حرکات کششی انجام دهید؛ قبل و بعد از درگیر کردن هر عضله برای مدت طولانی، حرکات کششی را انجام دهید.

روش های درمان اسب چارلی (چارلی هورس)

درمان با استفاده از ماساژ های کششی و خاص که سبب کاهش درد و بهبودی فرد می شوند.

همچنین با استفاده از انگشتان دست می توان روی ناحیه آسیب دیده فشاری تدریجی ایجاد کرد و سبب رفع گرفتگی عضلانی شود.

استفاده از پد های گرم کننده می تواند وضعیت بهتری برای فرد رقم بزند.

برای کاهش درد می توان با یک تکه یخ بر روی ناحیه گرفتگی عضله بی حسی ایجاد کرد.

در صورتی که اسپاسم عضلانی همراه با سوزش بسیار باشد و چارلی هورس درد های مکرر و شدیدی ایجاد کند که با ایبوپروفن قابل درمان و بهبودی نباشد، پزشک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند: ایبوپروفت تجویز می کند. پس از تجویز دارو ضداسپاسم و مصرف آن، با انجام فیزیوتراپی به بهبودی کامل و جلوگیری از آسیب های سخت تر و شدید تر جلوگیری می کند.

هنگامی که آسیب چارلی هورس در داخل ساق پا ایجاد شود، با استفاده از حرکات کششی می توانید درد عضلات را از بین ببرید. در واقع می توانید برای چند ثانیه برروی نوک انگشتان پا بایستید و کشش عضلانی انجام دهید و یا برای چند ثانیه قدم بردارید و بایستید و ساق پا و کمر خود را صاف نگه دارید که در عضلات بدن کشش ایجاد شود و درد را از بین ببرد.

در برخی موارد خاص و شدیدتر پزشک متخصص، جراحی را برای درمان و بهبودی کامل زمانی که راه حل دیگری وجود نداشته باشد، پیشنهاد می دهد. در واقع پزشک با عمل جراحی می تواند فضای حوالی عصب را از بین ببرد و در صورتی که مفید است افزایش دهد و با عامل فشار، ایجاد اسپاسم می شود.

کلام آخر

در انتها توصیه می‌ شود که برای پیشگیری و بهبود مشکلات و درد های ناشی از اسب چارلی به تهیه کفی طبی و صندل طبی مناسب عارضه خود اقدام نمایید، زیرا کفی طبی و صندل طبی استاندارد، بر روی سلامت آینده پاهای شما و زیبایی اندام شما بسیار تاثیر گذار است.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403