• :467
  • :5,401,593
هشدار جدی به مادران باردار در خصوص میکروپلاستیک ها

هشدار جدی به مادران باردار در خصوص میکروپلاستیک ها

دانشمندان در بررسی جدیدی به این نتیجه رسیده‌اند که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند و با توجه به پیامدهای منفی میکروپلاستیک‌های موجود در بطری‌های پلاستیکی، زنان باردار حتما باید از بطری‌های شیشه‌ای استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کارشناسان به دلیل ترس فزاینده مبنی بر اینکه ذرات ریز پلاستیک ممکن است سلامت ما را به خطر بیندازند، نوشیدن از بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی را توصیه کرده‌اند.

به نقل از دیلی‌میل، دکتر «لویزا کامپاگنولو»(Luisa Campagnolo)، متخصص بافت‌شناسی و جنین‌شناسی در «دانشگاه تورورگاتا رم»(University of Tor Vergata) هشدار داد که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها به بافت انسان می‌رسند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که ذرات میکروسکوپی ناشی از تجزیه پلاستیک می‌توانند در جریان خون انسان و حتی جفت قرار بگیرند اما یک پژوهش جدید که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که پلاستیک‌های بلعیده‌ شده می‌توانند به اندام‌های جنین راه پیدا کنند.

کامپاگنولو که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که جنین به احتمال زیاد هدف ذرات پلاستیکی قرار می‌گیرد زیرا جفت هدف قرار گرفته است. من از پر کردن جفت با ذرات پلاستیکی اجتناب خواهم کرد تا جنین تحت تأثیر قرار نگیرد.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند ذرات پلاستیکی که به بافت انسان نفوذ می‌کنند، می‌توانند بر تولید هورمون‌های خاصی تأثیر بگذارند و فرآیندهای بیولوژیکی را مختل کنند.

کامپاگنولو گفت: اگرچه پژوهش‌ها در مورد تأثیر ذرات پلاستیکی بر سلامت انسان هنوز در مراحل ابتدایی هستند و مهم است که در مورد خطرات احتمالی، نتیجه‌گیری عجولانه نداشته باشیم اما اقدامات ساده‌ای وجود دارند که همه ما می‌توانیم آنها را برای محافظت از سلامتی خود انجام دهیم.

بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف می‌توانند ذرات مضر را منتشر کنند؛ به‌ ویژه زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. سپس، ما نوشیدنی درون آنها را می‌نوشیم.

کامپاگنولو ادامه داد: احتمالا این راهبرد کمتر سودمند است اما نباید آب را در بطری‌های پلاستیکی بنوشیم. اگر روی یک صندلی پلاستیکی می‌نشینیم، لازم نیست عصبانی شویم اما فکر می‌کنم باید از هر چیزی که یک‌بارمصرف است و با غذا تماس دارد، خودداری کنیم. برای مثال، نباید ظروف پلاستیکی را در مایکروفر بگذاریم و باید به استفاده از شیشه برگردیم. پلاستیک یک‌بارمصرف احتمالا از ۳۰ تا ۴۰ سال پیش مورد استفاده قرار دارد اما ما می‌توانیم در این روش تجدید نظر کنیم.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/میکروپلاستیک'>میکروپلاستیک</a> ها

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند از بدن مادر به اندام‌های جنین برسند.

دکتر «فیلیپ دموکریتو»(Philip Demokritou)، متخصص علوم نانو و مهندسی زیست‌محیطی «دانشگاه راتگرز»(Rutgers University) گفت: یافته‌های اخیر مطالعات حیوانی، بسیار نگران‌کننده هستند.

پژوهش دموکریتو که روی جوندگان انجام گرفت، ماه گذشته در مجله «Nanomaterials» به چاپ رسید. گمان می‌رود که این پژوهش، نخستین شواهد را مبنی بر این موضوع نشان می‌دهد که پلاستیک بلعیده‌شده می‌تواند به جنین منتقل شود.

دموکریتو ادامه داد: ما میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌هایی را که از معده حیوان باردار وارد شده بودند، ۲۴ ساعت بعد در جفت یافتیم. مهم‌تر اینکه ما آنها را در آن دسته از اندام جنین یافتیم که به اثرات بالقوه رشد مرتبط هستند.

دموکریتو خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در پژوهش‌هایی با هدف درک تاثیر ذرات پلاستیک بر سلامت انسان و تلاش‌های مجدد برای بازیافت مواد یا ارائه جایگزین‌های زیست‌تخریب‌پذیرتر شد. وی افزود: من نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما این یک آلاینده نوظهور است و ما خطرات ناشناخته‌های زیادی را پیش رو داریم. هر شخص در هفته تقریبا پنج گرم میکروپلاستیک و نانوپلاستیک مصرف می‌کند.

دموکریتو گفت: ما نمی‌توانیم به عصر حجر برگردیم اما به عنوان یک جامعه باید باهوش‌تر شویم و مفاهیم پایدار را بپذیریم تا از بحران‌هایی از این دست اجتناب کنیم. همه ما دانشمندان، مردم، جامعه و به طور کلی تنظیم‌کننده‌ها باید در مورد نحوه تولید و استفاده از مواد و به ویژه مواد شیمیایی به طور کلی تجدید نظر کنیم.

این پژوهش، در نشست سالانه «انجمن پیشبرد علم آمریکا»(AAAS) ارائه شد.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 1 ارديبهشت 1403