• :4,907
  • :5,620,847
خوردن تخم بلدرچین مفید است؟

خوردن تخم بلدرچین مفید است؟

متخصصان تغذیه در سراسر جهان به مادران باردار توصیه می کنند تخم مرغ بلدرچین را به صورت آب پز و بخارپز در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

آیا خوردن تخم بلدرچین در زمان بارداری مضر است؟ + نکات

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای خوردن تخم بلدرچین در دوران بارداری باید  موارد منع مصرف و زیان های احتمالی تخم بلدرچین را در نظر گرفت، همچنین توصیه های لازم برای افزودن تخم مرغ به برنامه غذایی روزانه یکی از مواردی است که مادران باردار باید با آن آشنا شوند. در این مقاله ها همه چیز درمورد فواید و مضرات تخم بلدرچین در بارداری بیان شده است.

ارزش غذایی تخم بلدرچین

تخم های کوچک و خالدار بلدرچین دارای عناصر مفید زیر است:

• ویتامین های گروه ب (تمام انواع آن) ، و همچنین آ ، ای ، کا ، دی و غیره.

• پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها (به ترتیب 13 ، 11 و 0.41 گرم).• کاروتنوئیدها

• خاکستر - 1.1 گرم؛

• اسیدهای آلی (گلوتامیک ، آسپارتیک و غیره) ؛

• متیونین؛

• لیزین؛

• تریپتوفان؛

• تیروزین؛

• آمینو اسید؛

• سیستین؛

تخم بلدرچین

مواد معدنی ماکرو و تریس (کم نیاز) مانند کلسیم، مس، فسفر، کبالت، آهن، پتاسیم، سدیم، سلنیوم، منیزیم، روی، منگنز و سایر موارد. توضیح اینکه مواد معدنی ماکرو یا اصلی آن دسته مواد معدنی هستند که مقادیر زیادی از آنها در بدن (بیش از 100 میلی گرم در روز) مورد نیاز است مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم. مواد معدنی تریس یا کم نیاز در مقادیر کمتر از 100 میلی گرم در روز باید مورد استفاده قرار بگیرند. عناصری مانند آهن، ید، روی، فلوراید، سلنیوم، مس، کروم، منگنز، و غیره، در این دسته قرار دارند.

محتوی کالری این فرآورده با ارزش فقط 160 کیلو کالری در 100 گرم است، بنابراین مصرف تخم بلدرچین در بارداری مجاز است و مادر باردار می تواند با خیال راحت از آن استفاده کند.

مزایای تخم بلدرچین در بارداری

محتوی بالای پروتئین موجود در تخم بلدرچین، در ساخت همه سیستم های جنین اعم از دستگاه عضلانی- اسکلتی و اندام های داخلی را مؤثر است. همچنین مصرف تخم پرندگان در خانم هایی که تحمل گوشت را ندارند و یا به دلیل ذائقه شخصی از آن استفاده نمی کنند، می تواند جبران کننده کمبود پروتئین حیوانی باشد.

ویتامین ب تأثیر مثبتی بر متابولیسم، سیستم عصبی مرکزی و وضعیت روحی - عاطفی مادر در آینده دارند. اسیدفولیک، نیاسن، سیترین (ویتامین پ پ) و سایر ترکیبات مفیدی که در رشد طبیعی جنین نقش دارند، از بروز برخی نواقص مادرزادی از جمله لوله عصبی در سه ماهه اول جلوگیری می کنند.

ویتامین های" A و E" که به ویتامین زیبایی یا بیوتی مشهور هستند باعث بهبود وضعیت پوست و بافت ها در دوران بارداری، تقویت فولیکول های مو و ناخن می شوند. با استفاده منظم از تخم بلدرچین، التهابات پوستی و درخشندگی ناشی از چربی از بین می رود و در عوض درخشش سالم به پوست می بخشد، موها نیز دوشاخه نمی شوند و بالا نمی روند.

کلسیم موجب رشد بافت استخوانی و دندانهای جنین می شود. عناصر تریس که پیشتر توضیح دادیم در هنگام زایمان فعال می شود، انقباضات کافی و تلاش متقابل صورت می گیرد.

آهن موجود در ترکیبات تخم بلدرچین به خوبی جذب و باعث تولید گلبول های قرمز و همچنین هموگلوبین می شود که اکسیژن را به سلول های مادر و جنین می رساند. مصرف مرتب تخم مرغ باعث (مانع از) کم خونی فقر آهن می شود.

تیروزین باعث تسکین مادر باردار شده و در مقابله با اضطراب، بی اشتهایی، حالت عصبی و تحریک پذیری به او کمک می کند و در تنظیم خواب طبیعی نقش مثبت دارد.

اسیدهای آمینه باعث تحریک دستگاه عصبی شده و ایمنی و مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی و عفونت ها افزایش می دهد.

فواید تخم بلدرچین در بارداری

تخم بلدرچین به دلایل زیر برای مادر باردار مفید است:

1- کاهش علائم مسمومیت مانند حالت تهوع، ضعف عمومی، عدم اشتها، تحریک پذیری، سوء هاضمه (اسهال یا یبوست)

2- کاهش انقباضات تونیک و هیپرتونیک، توضیح اینکه انقباض دائمی بدون اینکه انقباض و انبساط متوالی باشد، تونیک و انقباضات کوتاه، متعدد و دردناکی که به رحم فرصتی برای آرامش نمی‌دهد و دهانه رحم را باز نمی‌کند، انقباضات هیپرتونیک نامیده می‌شود.

3- کاهش خطر ابتلا به زایمان زودرس و سقط جنین

4- تخم بلدرچین، خاصیت اسیدی محیط معده را کاهش می دهد لذا به رفع سوزش سر دل که از ویژگی های سه ماهه دوم و سوم بارداری است، کمک می کند.

5- بر آهنگ بیولوژیکی تأثیر مثبت داشته و موجب خواب سریع و خواب عمیق می شود.

6- فشار را کم کرده و در نتیجه خطر ابتلا به وضعیت فشار خون بالا در دوران بارداری مانند پره اکلامپسی و اکلامپسی را کاهش می دهد.

7- کلیه ها را فعال می کند به طوری که آب اضافی از بدن دفع می شود و تورم که از ویژگی های سه ماهه سوم است، از بین می رود.

برای حفظ حداکثر مواد مغذی، حداقل میزان حرارت به صورت آب پز، تنوری، بخارپز مجاز است. برای آب پز کردن تخم بلدرچین، آن را به مدت کوتاه در حدود 2-5 دقیقه و نه بیشتر در آب جوش قرار دهید.

پوسته تخم بلدرچین نیز حاوی مقدار قابل توجهی کربنات کلسیم است. می توانید این پوسته را در آسیاب مخصوص قهوه، پودر کنید و با آب بنوشید. این بهترین روش تامین مواد طبیعی برای استخوان بندی جنین است.

اگر لخته خون یا مقدار کمی خون در تخم وجود داشته باشد، نباید آن را حتی پس از حرارت دادن، مصرف کرد زیرا احتمال بیماری پرنده وجود دارد. همچنین باید در نظر داشت برای افزایش قدرت باروری بلدرچین های صنعتی، آنها را با هورمون و آنتی بیوتیک تغذیه می کنند، ممکن است بخشی از این مواد وارد تخم مرغ شود.

در بارداری روزی چند تا تخم بلدرچین بخوریم؟

در مورد مقدار مصرف، استفاده هر روز و بیش از 3 تا 4 عدد در روز توصیه نمی شود. البته بهتر است برای جلوگیری از مشکل سمی بودن1-2 تخم بلدرچین خام، صبح ها با معده خالی میل کنید.

پودر بدست آمده از پوسته را می توان به میزان 1 قاشق غذاخوری در آب رقیق و روزانه مصرف نمود. برای جذب بهتر کلسیم توصیه می شود آن را با آب مرکبات تازه یا روغن ماهی مخلوط کنید.

مضرات تخم بلدرچین در بارداری

می دانیم که تخم انواع مختلف پرندگان به دلیل وجود پروتئین خاص، حاوی قویترین آلرژن ها (حساسیت زا) است. از مصرف تخم بلدرچین بیش از حد مجاز خودداری کنید و در صورت بروز علائم آلرژی به پزشک مراجعه نمائید. زرده تخم بلدرچین سرشار از مواد مغذی بوده و مصرف آن برای افرادی که آلرژی دارند، مجاز است.

چه کسانی تخم بلدرچین نخورند؟

همچنین مصرف بیش از حد پروتئین باعث جذب پروتئین بیشتر در بدن نمی شود بلکه اسهال طولانی مدت به همراه دارد. تخم بلدرچین علی رغم کالری کم حاوی کلسترول بالا بوده و لذا برای مادران باردار مبتلا به آترواسکلروز یا تصلب شرایین منع مصرف دارد. تصلب شرایین شرایطی است که در آن رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ‌های بدن تجمع کرده و موجب تنگی آنها می‌شود و عبور جریان خون دشوار می گردد.

طبق برخی اطلاعات، مصرف تخم بلدرچین در صورت سنگ مثانه یا کلیه مطلوب نیست. برای بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی نیز تخم بلدرچین باید با احتیاط به رژیم غذایی اضافه گردد. یکی دیگر از موارد منع مصرف در خصوص بیماران مبتلا به دیابت بارداری است که باید با احتیاط مصرف شود. تخم بلدرچین یک غذای خوشمزه، سریع الطبخ و حاوی مواد مغذی زیاد است که باعث صرفه جویی در وقت و انرژی مادر باردار می شود. در استفاده از این ماده غذایی مفید، براساس توصیه های متخصصان تغذیه عمل کنید و از مصرف بیش از حد تخم بلدرچین در بارداری بپرهیزید.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 14 ارديبهشت 1403