• :1,554
  • :5,459,157
زنان باردار می توانند از پله ها بالا و پایین بروند؟

زنان باردار می توانند از پله ها بالا و پایین بروند؟

اگر ساکن طبقه اول یا طبقات بالاتر هستید، معمولا از پله ها عبور و مرور می کنید.

بالا و پایین رفتن از پله برای کدام زنان باردار خطرناک است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین،  شاید در دوران بارداری بزرگترها به شما گفته باشند که نباید از پله بالا و پایین بروید. در این مقاله درباره صحت و سقم این نظر با شما سخن می گوییم و خواهیم گفت که آیا بالا رفتن از پله ها در دوران بارداری بی خطر است یا خیر؟ چه موقع باید از این کار خودداری کرد و مراقبت نمود.

در مراحل اولیه بارداری که هنوز می توان تعادل بدن را حفظ کرد، بالا رفتن از پله ها خطری ندارد.

به هم خورد تعادل به هنگام بالا رفتن از پله ها و سقوط یکی از اصلی ترین نگرانی ها است. در ماه های آخر بارداری که به علت بزرگ شدن شکم، مرکز ثقل بدن تغییر می کند، احتمال افتادن از پله بیشتر است. در این مرحله، سقوط ناگهانی از پله ها به خصوص اگر در ناحیه شکم اتفاق بیفتد، می تواند منجر به زایمان زودرس گردد.

در هفته سی و هفت بارداری، جنین وارد لگن مادر می شود تا تنفس راحت تر انجام شود. با این حال، میزان اضافه وزنی که جنین کامل به بدن تحمیل می کند، بالا رفتن از پله ها را دشوار می سازد. اگر ناگزیر به بالا رفتن از پله ها هستید، مرحله به مرحله و به آرامی و با نگه داشتن نرده و حفاظ این کار را انجام دهید و با ریتم نرمال نفس بکشید.

با این حال، توصیه ما به شما این است که در مراحل آخر بارداری، قید بالارفتن از پله را بزنید. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا؟

چرا در ماه های آخر بارداری نباید از پله ها بالا رفت؟

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/زنان باردار'>زنان باردار</a> می توانند از پله ها بالا و پایین بروند؟

در اینجا برخی از دلایل مربوط به مناسب نبودن بالا رفتن از پله در دوران بارداری ارائه می شود:

1- تنگی نفس

به هنگام بالا رفتن از پله ممکن است دچار تنگی نفس شوید که به دلیل کمبود اکسیژن با آثار منفی بر جنین همراه خواهد بود.

2- لغزش (لیزخوردن) 

سقوط یا لغزش به هنگام بالا رفتن از پله ها یکی از بزرگترین نگرانی ها در دوران بارداری است که می تواند به طور جدی بر مادر و جنین اثرگذار باشد.

3- فشار آمدن به کمر

با افزایش سن بارداری، فشار وزن در ناحیه کمر احساس می شود، به همین دلیل به هنگام بالا رفتن از پله ها ممکن است عدم تعادل و سقوط به طرف پایین رخ دهد.

4- از دست دادن تعادل

در دوران بارداری احتمال از دست دادن تعادل به علل مختلف همچون افت فشار و سرگیجه و درنهایت سقوط وجود دارد لذا برای اجتناب از این مسئله بهتر است از پله ها بالا نروید.

5- تورم پاها

اگر پاهایتان متورم است، در اثر بالا رفتن از پله ها فشار بیشتری به آنها وارد خواهد شد.

هر کدام از دلایلی که در بالا به آنها اشاره کردیم، به ماه های آخر بارداری مربوط می شود اما در ماه های اول به طور کلی استفاده از پله ها خطری ندارد و در شرایط خاص باید مراقب بود.

در اوایل بارداری در چه شرایطی نباید از پله ها بالا رفت؟

به طور کلی در سه ماهه اول بارداری، اگر پزشک استفاده از پله را منع نکرده باشد، خطر خاصی وجود ندارد. اما اگر علائم زیر را مشاهده کردید، بهتر است از پله بالا نروید و مراقب باشید:

خون ریزی

گرفتگی عضلانی یا کاهش سطح هورمونی

دیابت یا بیماری های خود ایمنی در دوران بارداری

سابقه سقط جنین

سرگیجه شدید

بارداری دو یا چندقلویی

فشار خون بالا / پایین

توصیه استراحت مطلق از طرف پزشک

در صورتی که هیچ یک از علائم فوق را ندارید، بالا رفتن از پله ها برای شما خطری ندارد و لازم به نگرانی نیست.

در چه صورت استفاده از پله ها در دوران بارداری خوب است؟

بالا رفتن از پله ها یک فعالیت فیزیکی شبیه به پیاده روی و نرمش بوده و بدن را فعال نگه می دارد و براساس پژوهش های انجام شده برای مادر باردار بسیار مفید است.

کاهش خطر پره اکلامپسی: بر اساس پژوهش های معتبر به چاپ رسیده، خطر ابتلا به پره اکلامپسی (فشار خون بالا و مسمومیت بارداری) در مادران بارداری که از پله ها بالا می روند به مراتب کاهش می یابد. (در این مطالعه نشان داده شد که خطر ابتلا به پره اکلامپسی در مادران بارداری که فعالیت فیزیکی زیادی ندارند با بالا رفتن از پله تا  29٪ کاهش می یابد.)

کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری: بر اساس مطالعات معتبر انجام شده در مرکز دیابت، بالا رفتن از پله ها در مراحل اولیه بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری را که یکی از بیماریهای شایع مختص به همین دوران است، تا حد زیادی کاهش می دهد.

نکات ایمنی که باید به هنگام بالا رفتن از پله در دوران بارداری رعایت کرد

به هنگام بالا و پائین رفتن از پله ها در دوران بارداری به موارد زیر توجه کنید:

حتما به هنگام عبور و مرور از راه پله ها از نرده کمک بگیرید. اگر باری در دست دارید، حتما آن را در یک طرف بگیرید و طرف دیگر برای نگه داشتن نرده آزاد باشد.

راه پله ها باید حتما از روشنایی کافی برخوردار باشد و بتوانید به خوبی مسیر را ببینید. از تردد در راه پله های تاریک اکیدا خودداری فرمایید.

اگر راه پله ها فرش شده است، حتما باید به طور کامل روی کف زمین ثابت شده و دست و پا گیر نباشد.

تردد از راه پله باید به آرامی و به دور از هر گونه عجله و شتاب باشد.

پله ها نباید مرطوب یا چرب باشند.

اگر لباس شما به اندازه ای بلند است که روی زمین کشیده می شود، احتمال لغزش و سقوط وجود دارد، سعی کنید در این شرایط از استفاده از پله خودداری نمائید.

در صورت بروز سانحه ای چون سقوط از پله یا لغزش با پزشک تماس بگیرید.

بالا رفتن از پله ها در دوران بارداری در صورت احتیاط و مراقبت، خطری ندارد. هیچگاه بدون نگه داشتن دستگیره در راه پله تردد نکنید. اگر فکر می کنید بدنتان قادر به بالا رفتن از پله نیست، بهتر است کمی استراحت کنید و بعد به راه خود ادامه ندهید.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403