• :2,661
  • :5,403,787
داروی فشار خون را چه زمانی مصرف کنم بهتر است؟

داروی فشار خون را چه زمانی مصرف کنم بهتر است؟

توصیه معمول برای بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون بالا (فشار خون) مصرف آن در صبح بوده است.

بهترین زمانِ مصرف داروی فشار خون+ باید نبایدها

به گزارش اقتصاد آنلاین، بررسی ها نشان می دهد بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون اکثر داروهای فشار خون زمانی که افراد آنها را در شب مصرف می کنند، موثرتر هستند.

این تا حد زیادی به دلیل مفهومی به نام کرونوتراپی است. این رویکردی است برای زمان بندی درمان پزشکی بر اساس ریتم شبانه روزی، چرخه طبیعی تغییرات فیزیکی بدن که هر ۲۴ ساعت اتفاق می افتد. این رویکرد برای یافتن بهترین زمان های روز برای درمان سایر بیماری ها از جمله آپنه خواب، بیماری مزمن کلیوی و دیابت استفاده شده است.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه بسیاری از انواع داروهای فشار خون کار می کنند. حتی بررسی می کند که چگونه فشار خون به طور طبیعی تمایل به افزایش و کاهش دارد، و اینکه چگونه بهترین زمان برای مصرف دارو ممکن است تحت تأثیر اصول کرونوتراپی باشد.

چرا زمان مصرف دارو مهم است؟

طبق تحقیقات انجام شده، فشار خون از یک ریتم روزانه پیروی می کند. در طول روز بالاتر می رود و در شب هنگام خواب پایین می آید. از آنجایی که فشار خون صبحگاهی معمولاً بالاترین میزان است، مردم اغلب داروهای خود را در آن زمان مصرف می کنند. بسیاری همچنین احساس می کنند که به خاطر سپردن داروهای صبح راحت تر است.

از آنجایی که بسیاری از داروهای ضد فشار خون باعث افزایش ادرار می شوند، افراد ممکن است ترجیح دهند آنها را در اوایل روز مصرف کنند. با این حال، با افزایش سن، ممکن است یک الگوی فشار خون به نام عدم فرو رفتن ایجاد کنیم. فشار خون بدون فرورفتگی تمایل دارد در طول شب بالا بماند. افراد ۵۵ ساله و بالاتر با فشار خون بالا بیشتر مستعد عدم فرو رفتن هستند.

فشار خون بدون کاهش یک مشکل است زیرا یک عامل خطر اصلی برای چندین بیماری از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی است. کنترل فشار خون در طول شب برای کاهش خطر مهم است.

اگر داروی شما قبل از زمان مصرف نوبت بعدی از بین برود، ممکن است فشار خون شما برای چند ساعت در هنگام خواب افزایش یابد. همچنین ممکن است با فشار خون بالا بیدار شوید. مصرف دارو قبل از خواب ممکن است به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/داروی فشار خون'>داروی فشار خون</a>

نحوه عملکرد داروهای فشار خون

۱۱ نوع داروی فشار خون وجود دارد. هر کدام به روش های مختلفی عمل می کنند، اما هدف کلی داروهای فشار خون این است که جریان خون و ضربان قلب را آسان تر کنند.

دیورتیک ها مایع و سدیم اضافی را از بدن خارج می کنند.

آلفا بلوکرها به شل شدن دیواره رگ های خونی کمک می کنند.

آلفا بلوکرها به شل شدن دیواره رگ های خونی کمک می کنند.

آگونیست های مرکزی انقباض رگ های خونی را سخت تر می کنند.

بتا بلوکرها باعث آهسته تر ضربان قلب می شوند. آنها میزان سختی کار و میزان خونی که باید خارج شود را کاهش می دهند.

مهارکننده های ACE به کاهش میزان هورمونی به نام آنژیوتانسین کمک می کنند. این هورمون باعث باریک شدن رگ ها می شود.

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II گیرنده های آنژیوتانسین را مسدود می کنند تا از تنگ شدن شریان ها جلوگیری کنند.

مسدود کننده های کانال کلسیم رگ های خونی را شل و گشاد می کنند. آنها همچنین ضربان قلب را کاهش می دهند.

مهارکننده های آدرنرژیک محیطی مواد شیمیایی موجود در مغز را که در تنگ شدن رگ های خونی نقش دارند، مسدود می کنند.

وازودیلاتورها دیواره رگ های خونی را شل می کنند. این به آنها کمک می کند تا گشاد شوند و خون راحت تر جریان یابد.

آگونیست های گیرنده آلفا-۲ فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می دهند. این بخشی از سیستم عصبی است که ضربان قلب و سایر عملکردهای غیر ارادی بدن را کنترل می کند.

آلفا و بتا بلوکرهای ترکیبی بیشتر برای درمان افرادی که دچار بحران فشار خون هستند استفاده می شود . آنها گاهی اوقات برای کسانی که در معرض خطر بالای نارسایی قلبی هستند تجویز می شوند.

چه زمانی فشار خون بالاترین میزان است؟

فشار خون در یک الگوی نسبتاً قابل پیش بینی افزایش و کاهش می یابد. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، افزایش می یابد. سپس در طول روز افزایش می یابد. در شب، در هنگام خواب، تمایل به کاهش مجدد دارد. با این حال، این همیشه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا صدق نمی کند. در واقع، چهار الگوی متمایز از تغییرات فشار خون در شب وجود دارد. آن ها هستند:

کاهش طبیعی فشار خون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد

فرورفتن شدید، که افت بیش از ۲۰٪ است.

Nondipping، که افت کمتر از 10٪ است.

فرورفتن معکوس، که در آن فشار خون در هنگام خواب بیشتر از ساعات بیداری است.

هر سه نوع کاهش غیرطبیعی فشار خون با خطرات سلامتی مختلفی همراه است. آنها می توانند عروق و قلب، کلیه ها، سطح قند خون و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

تنها راه برای دانستن اینکه فشار خون شما چگونه تغییر می کند، اندازه گیری منظم آن در زمان های مختلف در طول روز و شب است. یکی از راه‌های انجام این کار، پایش فشار خون سرپایی (ABPM) است.

این تکنیک شامل پوشیدن یک کاف فشار خون مانند آن چیزی است که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مطب خود استفاده می کند. شما از آن برای مدت زمان مشخصی استفاده می کنید، معمولاً ۲۴ یا ۴۸ ساعت. کاف به یک مانیتور کوچک متصل می شود که می تواند به یک کمربند یا یک لباس وصل شود. این دستگاه هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه به طور خودکار فشار خون شما را اندازه گیری می کند.

ABPM فشار خون را در هنگام خواب و همچنین در ساعات بیداری اندازه گیری می کند. به همین دلیل، می‌تواند یک راه مفید برای فهمیدن اینکه در صورت وجود، کسی تمایل دارد که در شب چه نوع غوطه‌وری داشته باشد.

مزایای استفاده از داروهای فشار خون در شب

تعداد کمی از مطالعات نشان داده‌اند که داروهای فشار خون زمانی که در شب یا برای افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند، قبل از خواب مصرف می‌شوند، بهترین اثر را دارند. بزرگترین و مهم ترین آنها آزمایش کرونوتراپی Hygia است. این یک مطالعه شش ساله بر روی بیش از 19000 فرد مبتلا به فشار خون بالا است.

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه داروی فشار خون خود را صبح مصرف کردند. دیگری شبانه مواد خود را مصرف کرد. حداقل یک بار در سال، همه افراد از ABPM برای ثبت فشار خون خود استفاده می کردند.

محققان دریافتند که در مقایسه با گروه صبح، کسانی که داروهای فشار خون خود را در شب مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا (یا مرگ ناشی از) تعدادی از بیماری‌ها قرار دارند. به عنوان مثال، نتایج پیشنهاد کردند:

فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

خطر سکته مغزی ۴۹ درصد کمتر بود.

حتی خطر حمله قلبی ۴۴ درصد کمتر بود.

خطر نارسایی قلبی ۴۲ درصد کمتر بود.

مطالعه ای در سال 2015 در مجله Diabetologia نشان داد که مصرف این داروها در شب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد. مزایای بالقوه باعث شد انجمن دیابت آمریکا در استانداردهای مراقبت پزشکی خود در دیابت بیان کند که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید به مردم بگویند که داروهای فشار خون را در شب مصرف کنند.

فشار خون شما در طول روز تغییر می کند. زمانی که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید، افزایش می یابد و در طول روز با شیب هایی همراه است. برخی از این الگوها با خطرات سلامتی مرتبط هستند.

کرونوتراپی و بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون

تحقیقات روی کرونوتراپی شواهد قانع کننده ای برای مصرف داروهای فشار خون در شب پیدا کرده است. انجام این کار ممکن است خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

مطالعات دیگر مزایای احتمالی مصرف داروهای فشار خون در شب را گزارش می دهند. یکی این است که بسیاری از مردم بیشتر احتمال دارد داروهای خود را قبل از خواب مصرف کنند تا صبح. یکی دیگر از این موارد این است که اثرات داروهای فشار خون مصرف شده در شب نسبت به زمانی که افراد صبح آنها را مصرف می کنند، کندتر از بین می روند.

هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که هرگز نباید داروهای فشار خون خود را در صبح مصرف کنید. در واقع، اگر از داروهای ادرارآور استفاده کنید، بهتر است. آنها با کمک به کلیه ها برای خلاص شدن از شر مایعات اضافی در بدن کار می کنند.

این بدان معنی است که آنها می توانند باعث ادرار بیشتر شما شوند، که ممکن است به معنای سفرهای بیشتر به حمام در شب باشد. گاهی اوقات بهتر است آنها را صبح مصرف کنید.

همیشه هر دارویی را طبق دستورالعمل ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مصرف کنید. اگر داروی فشار خون خود را صبح مصرف می کنید، آن را در شب بدون صحبت با پزشک خود شروع نکنید.

سخن آخر

مدتی است که به مردم گفته می شود که داروهای فشار خون را در صبح مصرف کنند، زمانی که فشار خون تمایل به افزایش دارد. ساعات صبح همچنین زمانی است که حمله قلبی، سکته مغزی و سایر موارد اضطراری مرتبط با فشار خون بالا رخ می دهد.

با این حال، شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است آن را در شب، قبل از خواب مصرف کنید. مطالعات نشان داده اند که این زمان ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند نارسایی قلبی را کاهش دهد. حتماً از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد مزایای احتمالی مصرف داروهای فشار خون در شب سؤال کنید.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف داروهای فشار خون قبل از خواب ممکن است به طور موثرتری خطر بیماری یا مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد. زمان مصرف دارو مهم است زیرا فشار خون از یک ریتم روزانه پیروی می کند. در طول روز بالاتر می رود و در شب هنگام خواب پایین می آید. کارشناسان می گویند به جای اتخاذ یک رویکرد کلی، هر رژیم دارویی باید بر اساس بحث با پزشک خود برای شما شخصی سازی شود.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 1 ارديبهشت 1403