• :1,590
  • :5,513,097
اگر نمی‌توانید قهوه بخورید این نوشیدنی‌ها را جایگزین کنید

اگر نمی‌توانید قهوه بخورید این نوشیدنی‌ها را جایگزین کنید

قهوه برای خیلی از افراد نوشیدنی است که باید صبحشان را با آن شروع کنند؛ اما عدهٔ زیادی نیز به دلایل زیادی قهوه نمی‌نوشند. برای عده‌ای از افراد، کافئین زیاد (۹۵ میلی‌گرم در هر وعده) می‌تواند باعث اضطراب و پریشانی شود و اصطلاحاً آن‌ها را عصبی کند. برای بعضی دیگر قهوه می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی و سردرد شود. در این مطلب نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، ریشه کاسنی مثل دانه‌های قهوه می‌تواند برشته شده، آسیاب شده و تبدیل به یک نوشیدنی داغ و خوشمزه شود. این نوشیدنی مزه‌ای بسیار شبیه قهوه دارد؛ اما بدون کافئین است.

ریشه کاسنی منبع غنی اینولین است. این فیبر محلول می‌تواند به گوارش کمک کرده و با تقویت و افزایش باکتری‌های مفید روده به سلامت روده‌ها نیز کمک کند. به‌علاوه چیکوری‌کافی می‌تواند کبد را تحریک به تولید صفرای بیشتری کند که می‌تواند برای هضم چربی مفید باشد.

با ریشه کاسنی به‌راحتی می‌توانید نوشیدنی تهیه کنید. فقط کافی است آن را مثل قهوه معمولی دم کنید، در دستگاه اسپرسو، فرنچ پرس و یا قهوه‌ساز فیلتردار. به‌ازای هر ۱۸۰ میلی‌لیتر آب از دو قاشق غذاخوری ریشه کاسنی آسیاب شده استفاده کنید یا اینکه این نسبت را طبق میل خودتان تغییر دهید.

نکته: اگر باردار یا شیرده هستید نباید چیکوری‌کافی مصرف کنید؛ زیرا تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است.

 

چای ماتچا

ماتچا نوعی چای سبز است که با بخاردادن، خشک‌کردن و آسیاب‌کردن برگ‌های گیاه کاملیاسینسیس تهیه می‌شود. این چای به‌صورت برگ کامل مصرف می‌شود و به همین دلیل منبع متراکم‌تری از آنتی‌اکسیدان است، خصوصاً آنتی‌اکسیدان اپیگالوکاتچین‌گالات.

بسیاری از فواید چای ماتچا مربوط به همین آنتی‌اکسیدان هستند و مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم چای سبز می‌تواند ریسک فشارخون بالا را پایین بیاورد. این مطالعات از عصاره چای سبز برای آزمایش‌ها استفاده کردند؛ اما ظرفیت کاتچین چای سبز به‌اندازه همان کاتچین موجود در یک فنجان چای ماتچا بوده است.

ضمناً چای سبز می‌تواند چربی و وزن بدن را کاهش دهد و ریسک دیابت نوع دوم را پایین بیاورد. ماتچا عطروطعم باطراوتی دارد که حس طبیعت را در شما زنده می‌کند.

ترکیب آب و آبلیمو هم نوشیدنی خوبی برای شروع روز است. این نوشیدنی بدون کافئین و بدون کالری است و ضمناً مقدار قابل‌توجهی ویتامین C دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که نقش مهمی در سیستم ایمنی و محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد.

شیر طلایی

شیر طلایی یک جایگزین بدون کافئین و پُرخاصیت است. این نوشیدنی گرم را می‌توانید با چاشنی‌هایی مثل دارچین، زنجبیل، زردچوبه و فلفل سیاه طعم‌دار کنید. وانیل و عسل هم می‌توانند طعم‌دهنده‌های خوبی برای این نوشیدنی باشند.

شیر طلایی یک نوشیدنی زیبا و طلایی‌رنگ است که زردچوبه موجود در آن با خواص ضدالتهابی که دارد آن را برای سلامتی مفید می‌کند.

ضمناً فلفل سیاه و چربی توانایی بدنتان برای جذب کورکومین زردچوبه را بالا می‌برند؛ بنابراین بهتر است از شیر کامل و پُرچرب برای تهیه این نوشیدنی استفاده کنید. شیر طلایی را با یک فنجان شیر کامل، نصف قاشق مرباخوری زردچوبه، یک‌چهارم قاشق مرباخوری دارچین، یک‌هشتم قاشق مرباخوری پودر زنجبیل و کمی فلفل سیاه درست کنید و البته می‌توانید برای کمی شیرینی مقداری عسل هم استفاده کنید. این ترکیب را روی حرارت ملایم گرم کنید و مرتباً هم بزنید تا نسوزد.

ترکیب آب و آبلیمو

ترکیب آب و آبلیمو هم نوشیدنی خوبی برای شروع روز است. این نوشیدنی بدون کافئین و بدون کالری است و ضمناً مقدار قابل‌توجهی ویتامین C دارد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که نقش مهمی در سیستم ایمنی و محافظت از پوست در برابر نور خورشید دارد. این ویتامین برای تولید کلاژن خیلی اهمیت دارد. کلاژن پروتئینی است که ساختار اصلی پوست، تاندون‌ها و رباط‌ها را تشکیل می‌دهد.

تنها یک لیوان آب و آبلیمو (یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک فنجان آب‌خنک) می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین C را تأمین کند. همچنین می‌توانید از دیگر میوه‌ها و گیاهان برای طعم‌های متنوع‌تر استفاده کنید. خیار، نعنا، هندوانه و ریحان برخی از این انتخاب‌ها هستند.

چای سیاه

چای سیاه دارای کافئین کمتری نسبت به قهوه است و مطالعات نشان می‌دهد با وجود کافئین کم اما چای سیاه باز هم می‌تواند شما را هشیار کند. چای سبز و سیاه هر دو از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می‌شود؛ اما چای سیاه فرایند تخمیر را پشت سر می‌گذارد که باعث تغییر آرایش شیمیایی آن می‌شود. هر دو نوع چای خاصیت قوی آنتی‌اکسیدانی دارند. چای سیاه عطروطعم ملایم و خوشایندی دارد.

چای رویبوس

چای رویبوس یا بوته قرمز یک نوشیدنی بدون کافئین است که اصالت آن به آفریقای جنوبی برمی‌گردد. چای رویبوس برخلاف قهوه و دیگر چای‌ها دارای تانین کمی است که هرچند یک آنتی‌اکسیدان مفید است اما می‌تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. چای رویبوس علی‌رغم تانین کمی که دارد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های دیگر است.

یک مطالعه نشان داده رویبوس می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. البته مطالعات محدودند و هنوز نمی‌توان نتیجهٔ قطعی گرفت.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد مصرف ۶ فنجان چای رویبوس در روز به مدت ۶ هفته باعث بهبود در وضعیت لیپید خون شده بود. چای رویبوس نسبت به بیشتر انواع چای به مدت‌زمان بیشتری برای دم‌کشیدن نیاز دارد و از آن طرف بیش از حد دم‌کشیدن آن باعث تلخی مزه‌اش خواهد شد. چای ریبوس دارای طعمی شیرین و میوه‌ای است. یک تا یک و نیم قاشق مرباخوری چای رویبوس را به مدت ده دقیقه در یک فنجان آب دم کنید. می‌توانید عسل و آبلیمو هم به آن اضافه کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب با تخمیر سیب‌های له شده و با استفاده از قارچ و باکتری درست می‌شود. این فرایند باعث تولید ترکیبی به نام استیک اسید می‌شود که می‌تواند اثرات مفیدی بر میزان حساسیت به انسولین و قند خون بگذارد.

هرچند هنوز شواهد زیادی وجود ندارد؛ اما سرکه سیب خالص می‌تواند احساس سیری بعد از غذا را افزایش داده و به کاهش وزن تا حدودی کمک کند. می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص را با یک فنجان آب سرد مخلوط کنید. همچنین می‌توانید عسل هم به این ترکیب اضافه کنید.

سرکه سیب را به‌صورت خالی و رقیق نشده مصرف نکنید، چون سرکه سیب دارای ۴ تا ۶ درصد استیک اسید است که می‌تواند دهان و گلو را بسوزاند. سرکه سیب خالی می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، بنابراین توصیه می‌شود بعد از نوشیدن سرکه سیب، آب در دهانتان غرغره کنید.

کامبوجا

کامبوجا از تخمیر چای سیاه با باکتری‌ها، قارچ و قند درست می‌شود. فرایند تخمیر، یک کولونی هم‌زیستی از باکتری‌ها و قارچ‌ها تشکیل می‌دهد که معمولاً به آن SCOBY می‌گویند. کامبوجا بعد از تخمیر حاوی پروبیوتیک‌ها، استیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌هاست که همگی برای سلامتی مفیدند. آزمایش‌ها نشان داده که کامبوجا می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و سطح کلسترول خون و قند خون را بهینه کند.

به‌طورکلی کامبوجا برای افراد سالم ضرری ندارد. خطرات بالقوه کامبوجا مربوط به اثرات اسیدیته آن یا گوارش آن و یا ظرف فلزی هستند که کامبوجا در آن نگهداری می‌شود. افرادی که سابقه بیماری دارند باید از مصرف کامبوجا خودداری کنید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403