• :3,237
  • :5,686,477
آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسید

آمار تولید دارو در کشور به ۹۹ درصد رسید

رییس سازمان غذا و دارو از تولید ۹۹ درصدی داروهای مورد نیاز بیماران در کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری اظهار داشت: در تجهیزات پزشکی بالغ بر ۳۵۰ هزار آی آر سی وجود دارد که ۱۵۰ هزار مورد به صورت مستمر در حال تولید هستند.

وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط تولید رو به رشد است و به سمت ارتقای تولید در حرکت هستیم، شرایط ما با دارو متفاوت است و برخی اقلام به صورت کامل در کشور تولید می‌شوند و برخی نیز مونتاژ می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه آمارنامه دارویی سال گذشته به صورت قطعی منتشر شده است افزود: بازار دارویی ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بود که ۹۹ درصد آن تولید بوده است و این موضوع نشان دهنده حمایت از تولید است.

وی با اشاره به تحریم داروها گفت: مشکلات بیماران تالاسمی ، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع تراشی آمریکا نبود بسیاری از کشورها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران در حوزه غذا و مکمل خودکفا است، واردات بخشی اقلام مربوط به بیماران خاص است.

وی گفت: هرجا تولید کننده محصولات باکیفیت ارایه بدهند از آنها حمایت می‌کنیم و اگر تولید کفایت نداشته باشد نیاز مردم از طریق واردات تامین می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها پرداخت کرد تا به شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت شود. برخی از شرکت‌ها بین شش ماه تا یک سال مطالبه دارند و این رقم کمک زیادی به ما کرد. همچنین مقرر شد دوهزار میلیارد تومان دیگر پرداخت شود که امیدوارم این پرداخت‌ها مستمر باشد‌.

وی ادامه داد: کوچکترین توقف و اضطراب در مسیر تولید و تامین دارو به سلامت مردم آسیب خواهد زد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در حوزه سلامت و دارو دارند گفت: رسانه باید به بیان درست واقعیت بپردازد تا به سلامت مردم کمک کند.

محمدی افزود: کوچکترین خطا در حوزه سلامت به سلامت مردم آسیب جدی می‌زند، لذا باید به بیان حقیقت توجه ویژه داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی گفت: صادرات دارو تیرماه سیصد درصد رشد داشته است که نسبت به زمان مشابه رشد داشته است. اگر شرکتی تولید کند میتواند مازاد تولید را صادر کند و ما از صادرات حمایت می‌کنیم. معتقدم تولید کننده با صادرات محصولات خود را به دنیا نشان می‌دهد و در رقابت بیشتر کیفیت را بالا می‌برد.

وی گفت: موضوع مهاجرت کارخانه ها از ایران به کشورهای دیگر صحیح نیست و افزایش تولید نشان دهنده ماندگاری شرکتها هستند اما اینکه شرکتها در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند صحیح است و این موضوع به معنی مهاجرت نیست. وقتی کیفیت تولید بالا باشد در کشورهای دیگر نیز سرمایه گذاری می‌کند.

محمدی گفت: باید فرهنگ استفاده از نان کامل در کشور رواج پیدا کند و بخشی از آسیب‌های گوارشی به دلیل نداشتن سبوس نان است. روشن شدن رنگ نان به سلامت مردم آسیب می‌زند. مردم باید سلامت نان را مطالبه کنند و صنف نانوایان باید همکاری لازم را داشته باشند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403