• :1,057
  • :5,658,650
در تابستان چه غذاهایی بخوریم؟

در تابستان چه غذاهایی بخوریم؟

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در فصل تابستان مصرف غذای کمتر و لطیف‌تر با هضم سریع مانند گوشت مرغ توصیه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، دکتر هاله قوشخانه‌ای اظهار کرد: فصل تابستان دارای مزاج گرم و خشک است و از نظر طب ایرانی افراد در سن پیری مزاج سرد و تر دارند، پس این فصل برای افراد مسن مناسب است، اما برای افراد جوان که مزاج گرم و خشک دارند آزاردهنده است.

وی تصریح کرد: هضم ضعیف شده و بیماری‌های گوارشی در فصل تابستان شیوع بیشتری دارند و باید در روزهای گرم سال از پرخوری و درهم خوری بپرهیزید، چون ضرر پرخوری در تابستان و در مناطق گرمسیر بیشتر و شدیدتر است.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه برای فصل تابستان مصرف غذای کمتر و لطیف‌تر با هضم سریع مانند گوشت مرغ توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: در فصل گرم سال مصرف غذاهای معتدل و سرد مناسب‌تر است، مانند جو و هر چه از آن تهیه می‌شود؛ همچنین در این فصل سال مصرف خیار، آلو، هلو، انگور، کاهو، کاسنی، خرفه، هندوانه، سیب، گلابی، کدو، خربزه، آب انار، آبغوره، آبلیمو و انواع نوشیدنی‌های خنک نیز توصیه می‌شود و در سوی مقابل باید از مصرف غذاهای گرم و خشک، شور و تند در فصل تابستان پرهیز گردد و بهترین زمان خوردن غذا در فصل گرم سال ساعات خنک روز، یعنی اول یا آخر روز است.

دکتر قوشخانه‌ای اضافه کرد: در فصل تابستان بهتر است که ورزش در آغاز روز و در مکانی که هوای مطبوعی دارد انجام شود، یعنی در ساعاتی که هوا خنک است حرکت و ورزش و در ساعاتی که گرم است استراحت داشته باشید و در این زمان از سال از انجام ورزش سنگین و حرکات شدید اجتناب کنید.

وی با اشاره به اینکه خواب و استراحت کافی موجب مرطوب شدن بدن شده و انجام این کار اثر خشکی مزاج فصل تابستان را متعادل می‌سازد، بیان کرد: باید از خوابیدن در آفتاب پرهیز شود، زیرا این کار موجب جوشش اخلاط بدن و تحریک صفرا می‌شود.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: صعود بخارات تولید شده در بدن در اثر حرارت بالا به سمت مغز، موجب سنگینی مغز و سردرد می‌شود و باید بدانیم که خواب موجب سلامتی اعصاب به‌ویژه مغز می‌شود.

دکتر قوشخانه‌ای افزود: بی‌خوابی باعث ضعف مغز و دردهای عصبی شده و به این ترتیب هر چیزی که باعث خواب ناکافی و یا کاهش خواب شبانه به میزان کمتر از ۶ ساعت شود، برای بدن مضر است؛ همچنین استفاده زیاد از وسایل الکترونیک مانند موبایل و کامپیوتر خصوصاً در شب‌ها عاملی برای خشکی مغز و بی‌خوابی است.

وی با تأکید بر اینکه در طب ایرانی، حفظ سلامتی از مقوله‌های بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و هست، گفت: نقش بسیار مهم عواطف بر جسم و اعضای مختلف بدن به وضوح مطرح شده و توصیه می‌شود که برای فرونشاندن غضب و ناراحتی خود، دست‌ها و صورت را با آب سرد بشویید.

وی تأکید کرد: نوشیدنی‌های خنک مانند ماءالشعیر و شربت‌های سرد کننده مانند شربت آلو، شربت بنفشه و افزودنی‌هایی مانند غوره، سماق یا زرشک به غذا و نیز خوردن میوه‌هایی مانند انار و سیب می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

دکتر قوشخانه‌ای در پایان گفت: در فصل تابستان هرگونه خون‌گیری، حجامت و فصد باید با نظر و تجویز پزشک متخصص طب ایرانی انجام شود و از مردم می‌خواهیم از انجام این کارها بدون مشورت گرفتن با متخصص این نوع طب خودداری کنند و توصیه دیگرمان به مردم هم این است که با رعایت تمامی نکات مطرح شده از سوی پزشکان مراقب سلامتی خودشان باشند تا که  همیشه سلامت و تندرست باشند و خدای نکرده دچار مشکل نشوند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 16 ارديبهشت 1403