• :10,313
  • :5,626,253
توصیه‌های مهم پس از عقرب زدگی

توصیه‌های مهم پس از عقرب زدگی

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲ هزار و ۸۲۹ مورد عقرب زدگی در کشور ثبت شده است که منجر به فوت ۱۵ نفر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مار و عقرب از مهم‌ترین جانوران زهرآگین و گزش آن‌ها از دلایل مهم مراجعه بیماران بـه بخش فوریت‌های پزشکی است. در ایران، هر ساله شاهد بروز حـوادث ناشی از مار و عقرب گزیدگی در مناطق مختلف کشور هستیم. مارگزیدگی در همه سنین و عقرب‌گزیدگی در کودکان کمتر از ۶ سال بیشتر موجب مرگ می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه حدود ۱.۲ میلیون مورد عقرب‌گزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد؛ بیش از ۱۵۰۰گونه عقرب در دنیا شناسایی شده‌اند که فقط ۲۵ گونه آنها از لحاظ سلامت عمومی اهمیت دارند. در ایران، از ۵۰ گونه عقرب موجود هفت گونه حائز اهمیت هستند که سالانه به طور میانگین موجب بیش از ۶۰۰۰۰ گزش می‌شوند و کشور را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم دنیا قرار داده‌است.

تعداد کل مارگزیدگی در کشور بیش از۷۵۰۰ مورد و تعداد عقرب زدگی در کشور بالغ بر ۵۳۰۰۰ مورد است.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۲ هزار و ۸۲۹ مورد عقرب زدگی در کشور ثبت شده است که منجر به فوت ۱۵ نفر شده است. همچنین ۶۵۹۷ مورد مارگزیدگی رخ داده که در پی آن سه نفر فوت کرده‌اند.

راهکارهای پیشگیری از عقرب‌گزیدگی

برخی راهکارها برای پیشگیری از گزش توسط عقرب اهمیت دارند.

نوسازی خانه‌های قدیمی؛ خانه‌های قدیمی همیشه محل زندگی عقرب‌ها هستند، بنابراین باید نسبت به نوسازی آن‌ها اقدام کرد و اگر این کار ممکن نبود دست‌کم باید سوراخ‌ها و شکاف های دیوارها را با مواد بنایی لازم پوشاند.

احتیاط در پوشیدن لباس و کفش در مناطق عقرب خیز از نکته‌های مهم پیشگیری است، زیرا عقرب‌ها ممکن است میان لباس‌ها یا داخل کفش‌ها سکونت کنند و هنگام پوشیدن لباس یا کفش فرد را نیش بزنند.

در مناطقی که میزان عقرب‌گزیدگی بالاست استفاده از تخت‌های بلند و پایه‌دار و گذاشتن پایه‌های تخت در قوطی یا ظرف محتوی آب باعث می‌شود تا از بالا رفتن عقرب از تخت جلوگیری شود.

 کشاورزان هنگام بلند کردن سنگ و آجر و کار در کشتزارها دستکش ضخیم به دست کنند.

از فروبردن دست در لانه‌های پرندگان به خصوص توسط کودکان جلوگیری شود.

نخاله‌ﻫﺎ و باقی‌مانده‌های ساختمانی را به دلیل ایجاد فضای مناسب برای لانه کردن عقرب‌ها، در منزل نگهداری نکنید.

از پابرهنه راه رفتن در محیط‌های باز به خصوص در شب خودداری کنید.

کمک‌های اولیه در عقرب‌زدگی

اولین اقدام پس از عقرب‌زدگی، ارزیابی محل حادثه و جلوگیری از گزش مجدد است. سپس سعی کنید فرد آسیب‌دیده را آرام کنید و عضو آسیب‌دیده را پایین‌تر از سطح بدن قرار دهید.

محل نیش‌زدگی را با کیف آب سرد یا یخ، سرد نگه دارید (از قرار دادن یخ بصورت مستقیم بر روی محل گزش خودداری کنید).

از تجویز فرآورده‌های دارویی به مصدوم پرهیز کنید و سریعاً فرد را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنید.

درمان عقرب‌گزیدگی از طریق مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان و دریافت سرم ضدعقرب‌گزیدگی امکان‌پذیر است.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 14 ارديبهشت 1403