• :20,848
  • :5,510,649
بلندترین آبشار ایران کجاست؟

بلندترین آبشار ایران کجاست؟

در مطلب زیر قصد داریم شما را با با یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان آشنا کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، استان‌های شمالی کشور در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران و طبیعت گردان بسیاری است که برای دیدن دریا، جنگل و استراحت به این سمت روانه می‌شوند، اما هنوز هم بخش عظیمی از طبیعت این مناطق برای مردم ناشناخته باقی مانده است.

اغلب اسامی و تصاویر آبشار نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا، آبشار هاناکاپی آی در هاوایی و آبشار ایگوآزو در آرژانتین برای بسیاری از مردم جهان آشناست، اما آیا می‌دانید بلندترین آبشار ایران چه نام دارد و در کجا واقع شده است؟

بلندترین آبشار ایران به نام آبشار لاتون در ارتفاعات شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان واقع شده است که شهرت ملی و جهانی دارد. آبشار لاتون به‌عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت و بلندترین آبشار شمال ایران محسوب می‌شود.

این آبشار مرتفع و دیدنی در مجاورت کوه استوار اسپیناس و در میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز جای گرفته است. سرتاسر جنگل نیز پوشیده از درختانی، چون آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی است علیرغم وجود انبوه درختان بلند و سرسبز در این منطقه آبشار از فاصله ۵۰۰ متری قابل رویت است.

آبشار لاتون در هر چهار فصل سال دارای آب است و فقط میزان حجم آب در فصول مختلف تغییر می‌کند. این آبشار طبیعی یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان است و از بلندترین آبشار‌های ایران محسوب می‌شود. ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است. همچنین آبریز تحتانی لاتون ۶۵ متر با پهنای ۱۰ متر است و درمجموع ارتفاع آن به ۱۰۷ متر می‌رسد.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به‌سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می‌کند و در نهایت وارد دریای خزر می‌شود.

آبشار لاتون در خطه شمالی کشور و در مرز دو استان گیلان و اردبیل واقع شده است. این آبشار طبیعی و چشم نواز یکی از مناطق دیدنی آستارا به شمار می‌آید که در ارتفاعات این شهر بندری و ۱۵ کیلومتری جنوب آن در شهر لوندویل و ۶ کیلومتری روستای کوته کومه قرار گرفته است.

یکی دیگر جذابیت‌های این منطقه وجود تنها آبگرم درون جنگلی کشور به نام «کوته کومه» و آسیاب آبی ۳۰۰ ساله «آسیه شوان» در مسیر آغازین و میانی صعود به قله است که البته در سال‌های اخیر به دلیل عدم نظارت و رسیدگی مسئولان، فرسوده و تخریب شده است و در آستانه نابودی قرار دارد.

در طی مسیر رسیدن به لاتون مناظر و چشم‌انداز بی‌نظیری همچون آبشارها، تپه‌های جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوان با آبی خنک و نوشیدنی وجود دارد که تماشای آن رو ح و روان هر بیننده‌ای را جلا می‌دهد.

17953930_185

*روستای کوته کومه: این روستا در نزدیکی آبشار لاتون واقع شده و بهترین گزینه برای روستاگردی است و دارای جاذبه‌های، چون آبگرم، آسیابی به نام آسیه شوان، گورستان قدیمی است.

*آبگرم کوته موته: تنها آبگرم درون جنگلی کشور است که در ابتدای مسیر صعود به لاتون قابل مشاهده است. این آبگرم دارای سه دوش و یک استخر، پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی و اتاق‌هایی جهت پذیرایی از گردشگران و مسافران هستند.

*آبشارها: در نزدیکی لاتون و بالا دست آن سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری نیز وجود دارد که آن‌ها نیز قابل رویت و استفاده است و می‌توانید با حضور در آن لحظات مفرحی را برای خود رقم بزنید. انتهای مسیر منتهی به آبشار لاتون وخصوصا ما بین دو آبشار ۱۰۵ و ۶۵ متری نیز دارای پرتگاه‌های خطرناکی است که بایدکاملا مراقب باشید.

*قلعه لاتون: روی کوه اسپیناس یا اسپینه که در نزدیکی آبشار لاتون قرار دارد قلعه‌ای تاریخی به چشم می‌خورد. این قلعه متعلق به بابک خرمدین و معروف به قلعه اسپینه یا اسپیناس است.

*قله اسپیناس: در بسیاری از عکس‌های آبشار لاتون قله‌ای نمایان است که بنایی شبیه به قلعه روی آن دیده می‌شود. اسپیناس یا اسپینه با ارتفاع ۲۱۰۵ متر از سطح دریا‌های آزاد دارد بلندترین قله در منطقه لوندویل و آستارا است. نوک قله صخره‌ای و دیواره‌هایی عمودی دارد که از دور شبیه قلعه است.

هر ساله برخی از کوهنوردان و طبیعت گردان ایرانی و خارجی از این مناطق بازدید می‌کنند. هرچند هنوز بسیاری از اماکن تاریخی و مناظر بکر طبیعی داخلی برای ایرانیان ناشناخته است، اما توریست‌هایی از کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، چین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا برای بازدید از این آبشار به ایران سفر می‌کنند و مبالغان خوبی برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های طبیعی ایران به سایر مردم دنیا هستند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403