• :2,517
  • :5,685,757
برای ترک سیگار چه بخوریم؟ / بهترین خوراکی‌هایی که دشمن سیگار هستند

برای ترک سیگار چه بخوریم؟ / بهترین خوراکی‌هایی که دشمن سیگار هستند

برای کم کردن عوارض سیگار می توان از خوراکی هایی که حاوی ویتامین C، A،E ،کلسیم و ... هستند استفاده کرد تا نیکوتین در بدن کم اثر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از عوارض و مشکلاتی که سیگار می تواند به طور جدی برای انسان به وجود آورد به وفور شنیده ایم . در حالی که توصیه می شود افراد سیگاری اقدام به ترک

آن در اولین زمان ممکن کنند توصیه هایی نیز می توان برای سیگاری ها در نظر گرفت که با رعایت آن ها عوارض سیگار کم تر می شود.

در واقع افرادی که هم سیگاری هستند هم تغذیه نا مناسبی دارند یا با اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند بیشتر در خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. ما در این مطلب ضمن برشمردن عوارض جدی سیگار به شما می گوییم چه خوراکی هایی بخورید تا نیکوتین در بدن اثر مخرب کمتری بر جای بگذارد.

عوارض سیگار

از عوارض و مضرات استعمال سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان ریه
  •  سرطان پوست
  •  بیماری قلبی
  •  تنگی نفس و آسم
  •  ریزش موی سر
  •  بوی بد دهان
  • از بین رفتن لثه ها و دندان
  •  کم شدن شنوایی
  • آلوده شدن فضا بر اثر مصرف سیگار و به خطر افتادن سلامت خانواده
  • کم شدن حس چشایی
  • کوری اشتها

برای کم اثر کردن نیکوتین چه بخوریم؟

ویتامین های E،C و A  علاوه بر هزاران خاصیتی که برای بدن دارند از ریه ها انسان مراقبت می کنند حال آنکه نیکوتین این ویتامین ها را در بدن کاهش می دهد. اینگونه هم ریه ها تحت تاثیر مخرب دود سیگار قرار می گیرند هم سایر اندام ها از این ویتامین ها کم تر بهره خواهند برد.

به این ترتیب اهمیت دارد از مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم که دارای این ویتامین ها هستند و در تضاد با نیکوتین، می توانند اثرات مخرب آن را در بدن کاهش دهند.

کیوی

این میوه فوق‌العاده سرشار از ویتامین A، C و E  است و می تواند نیکوتین را از بدن خارج کند.

پرتقال

این میوه آبدار سرشار ویتامین C است و خوردن آن متابولیسم را بالا برده و نیکوتین را کاهش می دهد.

نوشیدن آب

سیگار کشیدن بر آبرسانی بدن شما تاثیر می‌گذارد. محققان دریافته‌اند که آب می‌تواند به ترک سیگار کمک کرده و بقایای نیکوتین در بدن را از بین ببرد.

انار

انار

این میوه قرمز و خوشمزه گردش خون را در بدن تقویت کرده و تولید گلوبول‌های قرمز خون را بالا می‌برد. خوردن انار راهی عالی برای کاهش نیاز به سیگار است.

آب هویج

هر بار که سیگاری روشن می‌کنید، نیکوتین آن تا سه روز در بدن شما می ‌ماند. نیکوتین حتی بر ساختار پوست هم اثر می‌ گذارد و آب هویج برای پوست فوق‌العاده است. سرشار از ویتامین A، C، K و B است.

انواع توت

توت‌ها، ازجمله توت‌فرنگی، نیکوتین و سایر سموم را در بدن از بین می‌برند.

بروکلی

کلم بروکلی

بروکلی حاوی میزان بالایی ویتامین C و B5 است. تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن ویتامین C را در بدن پایین می‌آورد و بروکلی می تواند به جنگ ا نیکوتین برود.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات با برگ‌های سبز از جمله اسفناج، بخاطر محتوای بالای ویتامین و اسیدفولیک، به از بین رفتن نیکوتین در بدن کمک می ‌کنند. اگر باردار هستید و نگران نیکوتین باقیمانده در بدنتان ، بیشتر اسفناج بخورید.

سیب و گلابی

گلابی

این دو میوه خوشمزه دشمن بیماری های ریوی هستند. مصرف سیب، گلابی، سبزیجات برگ‌دار سبز و فلفل می تواند همچون یک عامل محافظ در مقابل بیماری انسدادی مزمن ریوی عمل کند.

پیاز

مصرف پیاز در افراد سیگاری مفید است. پیاز خاصیت آرامبخشی دارد. کوئرستین در پیاز یک آنتی اکسیدان قوی است و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند.

برای ترک سیگار چه بخوریم؟

افرادی که در حال ترک سیگار هستند با اضافه وزن رو به رو خواهند شد. زیرا آنها دائم در حال خوردن تنقلات و دیگر خوراکی ها هستند. تنها به دلیل اینکه خود را مشغول کنند تا ذهنشان به سمت کشیدن سیگار نرود و وسوسه نشوند. از یک طرف دیگر نیکوتینی که در سیگار وجود دارد باعث افزایش سوخت و ساز بدن و همینطور کم اشتهایی در افراد سیگاری می شود.

نکته دیگری که برای ترک سیگار اهمیت دارد خوردن خوراکی هایی است که برای مدت طولانی می تواند شمار را سرگرم نگه دارد . در ادامه خوردن خوراکی هایی را به شما توصیه کرده ایم.

حبوبات

حبوبات دارای فیبر زیادی هستند و طبق گفته ی کارشناسان مربوطه، بر اساس آزمایشی که در سال 2016 به عمل آمد، کسانی که خوراکی های فیبر دار مخصوصا حبوبات را در برنامه ی غذایی خورد قرار می دهند شاهد کاهش وزن چشمگیری درون خود خواهند شد.

شیر

بهترین گزینه برای جایگزین کردن سیگار، یک لیوان شیر است. به صورتی هرگاه هوس سیگار کردید، بجای سیگار یک لیوان شیر بنوشید. یکی دیگر از خاصیت های خوب شیر برای افراد سیگاری این است که اگر یک لیوان شیر بنوشید و بعد اقدام به کشین سیگار کنید، مزه ی دهان شما بسیار تلخ می شود که اصلا خوشایند نیست.

چای سیاه وسبز

مصرف چای پررنگ برای این افراد ممنوع!

چای سیاه برای افراد سیگاری بسیار مفید است چون غلظت بالا دارد و دارای ترکیبات فلاونوئید است. فایده ای که فلاونوئید ها برای افراد سیگاری دارد، وجود آنتی اکسیدان هایی است که باعث جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد می شود. در کنار چای سبز و سیاه، چای جینسینگ را هم فراموش نکنید. بر طبق گفته های برخی پزشکان، نوشیدن چای جینسینگ باعث ترک اعتیاد به نیکوتین می شود و به روند درمان و ترک سیگار کمک می کند. کسانی که چای جینسینگ را در برنامه غذایی خود قرار می دهند دیگر لذت و آرامش بعد از سیگار کشیدن را تجربه نخواهند کرد زیرا این چای باعث ضعیف شدن اثر دوپامین مغز می شود.

سبزیجات میله ای

یک سری از سبزیجات که به سبزیجات میله ای معروف هستند مانند بادمجان، هویج، کدو سبز، کرفس و خیار، نه تنها درست مثل خوردن شیر باعث تلخی دهان بعد از سیگار کشیدن می شوند که حس بسیار ناخوشایندی برای افراد سیگاری است، بلکه اگر تمرین کنید که این سبزیجات را جایگزین سیگار کنید، کمک بسیار زیادی در ترک سیگار به شما خواهد شد.

پفیلا

یکی از بهترین گزینه ها برای پر کردن جای خالی سیگار، پاپ کورن است. البته باید این نکته را مورد نظر داشته باشید که از پاپ کورن بدون روغن استفاده کنید تا بدنتان سالم بماند و به بیماری های مختلف مبتلا نشوید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403