• :19,306
  • :5,509,107
عوارض شام نخوردن چیست؟

عوارض شام نخوردن چیست؟

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که تصمیم گرفته اید برای کم کردن وزن یا هر دلیل دیگری، شام را از برنامه غذایی خود حذف کنید. احتمالا تصور می کنید حذف این وعده غذایی برایتان مزیت هایی دارد؛ با این حال سخت در اشتباهید.

به گزارش اقتصادآنلاین، این تصوری کاملاً رایج در بین مردم است که حذف وعده‌های غذایی منجر به کاهش وزن می‌شود اما حقیقت دقیقا برعکس است. حذف وعده‌های غذایی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و حتی ممکن است باعث افزایش وزن نیز شود زیرا بدن شما را از مواد مغذی محروم می‌کند.

شام بخشی ضروری از رژیم غذایی روزانه شماست زیرا به واسطه آن بدن مواد مغذی و کالری مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. همچنین، از دست دادن وعده‌های غذایی گهگاهی به شما آسیبی نمی‌رساند، اما انجام مکرر آن خطرناک است. بنابراین، یک شام سبک بخورید نه اینکه آن را به طور کامل حذف کنید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی انجمن غدد درون ریز می‌گوید که رژیم غذایی «صبحانه سنگین و شام سبک» می‌تواند به شما کمک کند تناسب اندام خود را حفظ کرده و سلامت بمانید. همچنین می‌تواند از چاقی و قند خون بالا جلوگیری کند.

دکتر Divya Gopal، مشاور و متخصص تغذیه، درباره حذف وعده شام می‌گوید:«حتماً این ضرب المثل را شنیده‌اید که «مثل یک پادشاه صبحانه و مانند یک فقیر شام بخورید»، اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. شما باید درمورد توصیه‌هایی که به شما می‌گوید مراقب کالری‌ها باشید، تجدید نظر کنید. حذف وعده‌های غذایی، به‌ویژه شام، می‌تواند برای سلامتی شما بسیار بد باشد.»

ترشح هورمون لپتین به بدن شما می‌گوید که وقتی سیر هستید دست از خوردن بکشد، در حالی که هورمون گرلین به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی گرسنه هستید. اگر بخواهید نشانه های گرسنگی را نادیده بگیرید، این هورمون ها به درستی کار نخواهند کرد.

هوس شدید نتیجه نادیده گرفتن علائم گرسنگی و پایین بودن سطح قند خون است. شما هوس بیشتری برای خوردن شکر و کربوهیدرات خواهید داشت، شما انرژی سریع ولی مضری دریافت خواهید کرد و شما بدن خود را به حداقل ها راضی می‌کنید.

یبوست و حالت تهوع را تجربه خواهید کرد

نخوردن شام می‌تواند منجر به حالت تهوع، اسهال یا حتی یبوست شود. با نخوردن شام ممکن است در چرخه حذف وعده های غذایی و سپس پرخوری شدید قرار بگیرید.

افرادی که وعده های غذایی خود را حذف می‌کنند بیشتر در برابر اختلالات خوردن آسیب پذیر می‌شوند. آنها خطر ابتلا به اختلالاتی مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی یا حتی ارتورکسی را افزایش می‌دهند.

ممکن است دچار اضطراب شوید

کسانی که اغلب سعی می‌کنند شام را حذف کنند، ممکن است عادت غذایی بدی در شب داشته باشند که به احتمال زیاد شامل دریافت غذاهای ناسالم می‌شود.

علاوه بر این، خوردن غذاهای ناسالم باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در بدن می‌شود که خطر مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

حذف شام باعث کم شدن خواب می‌شود

زمانی که گرسنه می‌خوابید، ساعت ها برای به خواب رفتن تقلا می‌کنید و گویی ذهن شما هنوز هم بیدار است. همین امر نیز سبب خواهد شد که به اندازه کافی نخوابید.

کمبود خواب هم می‌تواند اثرات جانبی منفی ای از جمله کاهش میزان سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها و ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به انواع سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

وقتی بدون خوردن شام به رختخواب می‌روید، گرسنگی باعث می‌شود مدام غلت بزنید و به راحتی به خواب نروید. حتی زمانی که بالاخره به خواب می‌روید احساس گرسنگی مغز را هوشیار نگه می‌دارد و در نتیجه نمی توانید خواب کافی و عمیقی داشته باشید.

به علاوه، تحقیقات نشان می‌دهد کم خوابی می‌تواند عوارض جانبی منفی ای داشته باشد، مثل کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و دیابت.

بنابراین اگر امیدوارید که با نخوردن شام، وزن خود را کم و سلامتی خود را حفظ کنید، باید بدانید که گرسنه خوابیدن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

دکتر «ولسی دِلبریج» در این باره می‌گوید که اگر می‌خواهید وزن کم کنید با گرسنه به رختخواب رفتن، این اتفاق نخواهد افتاد.

با شام نخوردن ممکن است اضافه وزن پیدا کنید

زمانی که گرسنه به رختخواب می‌روید، به دلیل کاهش قند خون، صبح روز بعد با ولع بیشتری برای خوردن خوراکی‌ها خصوصا شیرینی از خواب بیدار می‌شوید. اگر احساس گرسنگی شبانه به سراغتان آمد، به جای حجم فراوانی از خوراکی های شیرین و پرکالری، اندکی شکلات تلخ یا آجیل میل کنید.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند گرسنه خوابیدن مزیت‌هایی دارد اما در حقیقت، هرچه بیشتر احساس گرسنگی کنید، احتمال آنکه بعداً پرخوری کنید بیشتر است.

اگر برای خوردن غذا تا زمانی که به شدت گرسنه شوید صبر کنید، ممکن است قند خون تان افت کند و بنابراین تمایل پیدا می‌کنید هر غذایی را بخورید. بدتر آنکه خوابیدن با معده خالی می‌تواند منجر به پرخوری در زمان صبح شود. این مسأله قند خون را به شدت بالا می‌برد و طی بقیه ساعات روز سوخت و ساز بدن را درگیر یک چرخه معیوب می‌کند.

شب پیش از خواب یک تکه شکلات تلخ یا چند عدد مغز بخورید تا صبح روز بعد پرخوری نکنید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 8 ارديبهشت 1403