• :1,117
  • :5,402,243
خواص و مضرات جالب نخود سیاه!

خواص و مضرات جالب نخود سیاه!

نخود سیاه چیست؟ نخود سه نوع مختلف دارد که شامل نخود سفید، سیاه و وحشی است. نخود سیاه از جمله حبوباتی است که حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و از حبوبات و مواد غذایی آسیای میانه و جنوب آسیا به ویژه هند محسوب می‌شود. در زبان انگلیسی به نخود سیاه Black cheakpeas می‌گویند و از جمله حبوبات کمیاب است. نخود سیاه گرم و خشک است و در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ که در رابطه با نخود سیاه است به بررسی مواردی از جمله خواص نخود سیاه، نخود سیاه برای تقویت سیستم ایمنی، نخود سیاه برای پیشگیری از بیماری قلبی، نخود سیاه برای پیشگیری از بیماری قلبی، نخود سیاه برای درمان سردرد، نخود سیاه برای پیشگیری از سرطان، نخود سیاه برای پیشگیری از پوکی استخوان، خواص نخود سیاه برای مو، خواص نخود سیاه برای پوست، نخود سیاه برای درمان سنگ کلیه، نخود سیاه برای درمان دیابت و قند خون، نخود سیاه برای درمان کم خونی، نخود سیاه مفید برای زنان، نخ,د سیاه برای کاهش کلسترول خون، نخود سیاه برای کاهش وزن سریع و مضرات نخود سیاه می‌پردازیم.

خواص نخود سیاه چیست؟

نخود سیاه دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن است. نخود سیاه حاوی ویتامین‌هایی مانند A، B۶،C، D، E، K ، فولات، کوبالامین، ریبوفلاوین، تیامین مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، نیاسین، پتاسیم، فسفر، روی و منگنز است‌. علاوه بر این‌ها نخود سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌ها نیز بوده و با وجکد همه این‌ها دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن است که در ادامه به بررسی برخی از خواص نخود سیاه می‌پردازیم.

نخود سیاه برای تقویت سیستم ایمنی

نخود سیاه حاوی نقادیر بالایی از فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم است با داشتن این مواد و عناصر می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و نخود سیاه از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی می‌شود.

نخود سیاه برای پیشگیری از بیماری قلبی

نخود سیاه منبعی غنی از فولات و منیزیم است که به داشتن این دو می‌تواند موجب جلوگیری از  باریک شدن عروق شده و علاوه بر این نخود سیاه از لخته شدن خون جلوگیری نیز جلوگیری می‌کند. نخود سیاه علاوه بر فولات و منیزیم حاوی آنتی اکسیدان، آنتوسیانین‌ها، سیانیدین و  فیتون است که به سلامت قلب و رگ‌های خونی کمک کرده و نخود سیاه را به یک گزینه مناسب برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی تبدیل می‌کند.

نخود سیاه برای پیشگیری از سرطان

نخود سیاه حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که این آنتی اکسیدان موجب کاهش رادیکال‌های آزاد بدن شده و از این طریق  می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

نخود سیاه برای درمان سردرد

برای بهره مندی از خواص نخود سیاه برای سردرد باید از ضماد نخود سیاه استفاده شود. برای تهیه ضماد نخود سیاه باید نخود سیاه را بکوبید و سعی کنید بر روی سر خود بگذارید و مشاهده می‌کنید که این ضماد نخود سیاه موجب کاهش سر درد شما خواهد شد.

نخود سیاه برای پیشگیری از پوکی استخوان

نخود سیاه سرشار از کلسیم و منگنز است و در نتیجه نخود سیاه می‌تواند از ضعف در استخوان جلوگیری کرده و موجب پیشگیری از پوکی استخوان شود. نخود سیاه می‌تواند تا حد زیادی درد‌های عضلانی را کاهش دهد.

خواص نخود سیاه برای مو

نخود سیاه منبعی غنی از ویتامین A و روی است و موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و  به همین دلیل می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. نخود سیاه  از پوسته شدن پوست سر و یا شوره سر جلوگیری کرده و موجب تقویت موها می‌شود.

خواص نخود سیاه برای پوست

نخود سیاه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و ویتامین A است و عااوه بر این‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌شود‌. نخود سیاه با داشتن این ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و موجب جوان‌سازی پوست می‌شود. همچنین نخود سیاه با داشتن آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C می‌تواند برای درمان جوش موثر باشد. نخود سیاه را دد آب خیس کنید و از آن ضمادی تهیه کرده و به صورت موضعی برای پوست خود استفاده کنید.

نخود سیاه برای درمان سنگ کلیه

از جمله حبوباتی که می‌تواند موجب خرد شدن سنگ کلیه شوند می‌توان به نخود سیاه اشاره  کرد. نخود سیاه علاوه بر خرد کردن سنگ کلیه برای خرد کردن سنگ نثانه نیز مفید هستند. افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند از نخود سیاه در غذای رژیمی خود استفاده کنند تا از خواص آن برای از بین رفتن سنگ کلیه بهره مند شوند.

نخود سیاه برای درمان دیابت و قند خون

نخود سیاه سرشار از فیبر محلول و نامحلول است که موجب حفظ سطح قند خون در سطح مناسبی نگه می‌شود و می‌تواند ترشح قند خون را کنترل کند که از این طریق موجب کاهش احتمال ابتلا به دیابت می‌شود.

نخود سیاه برای درمان کم خونی

نخود سیاه حاوی آهن است که وجود آهن در نخود سیاه موجب جلوگیری از کم خونی می‌شود و می‌تواند سطح انرژی بدن را بالا نگه دارد و  احساس خستگی را نیز کاهش می‌دهد.

نخود سیاه مفید برای زنان

نخود سیاه با داشتن مقادیر بالای فیبر در خود می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های زتانه از جمله سرطان سینه مفیداست. همچنین نخود سیاه موجب کاهش گرگرفتگی در دوران پس از یائسگی می‌شود.

خواص نخود سیاه برای مردان

بالا بردن سطح انرژی نصف فنجان نخود سیاه حاوی ۴۰ درصد منگنز توصیه شده روزانه برای مردان و ۵۲ درصد برای زنان است. منگنز یک آنتی اکسیدان است که از ساختارهای سلولی مسئول تولید انرژی بدن شما محافظت می کند. پروتئین موجود در نخود سیاه نیز به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 1 ارديبهشت 1403