• :3,003
  • :5,460,606
بلیت هواپیما، نایاب‌تر و گران‌تر از همیشه / از دیروز تا امروز، بلیط تهران-شیراز ۱ میلیون تومان افزایش یافت!

بلیت هواپیما، نایاب‌تر و گران‌تر از همیشه / از دیروز تا امروز، بلیط تهران-شیراز ۱ میلیون تومان افزایش یافت!

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مسئله کمیابی بلیت هواپیما، سفر هوایی را برای مردم به یک چالش جدی تبدیل کرده است. بررسی‌ سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد تا نیمه دوم خردادماه بلیت هواپیما برای شهرهای پر تردد و بزرگ موجود نیست، مگر اینکه ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود.

اقتصادآنلاین- مهسا ربیع‌پور؛ در بررسی موردی پرواز تهران به شیراز برای روز 27 اردیبهشت 1402، مشاهده شد که در سایت رسمی هواپیمایی‌های کشور تا اواسط ماه بعد هیچ پروازی وجود ندارد. بررسی چند سایت شناخته‌شده فروش بلیت نیز بی‌نتیجه بود.

هواپیمایی هما در وبسایت خود نزدیک‌ترین پرواز را برای تاریخ 20 خرداد تعیین کرده است.

1بلیط هواپیما

در سایت‌ علی‌بابا نزدیک‌ترین پروازی که برای مسیر تهران به شیراز یافت شد برای تاریخ جمعه 19 خرداد است که مربوط به هواپیمایی ایران‌ایر‌تور است و در سایت رسمی این هواپیمایی نیز نتیجه همینطور بود.

2بلیط هواپیما

در بررسی سایت فلایتیو تا 19 خرداد ماه هیچ پروازی یافت نشد.

3بلیط هواپیما

در جستجوی روز یکشنبه 24 اردیبهشت در فلای‌تودی برای روز 25 و 27 اردیبهشت پرواز ثبت شده بود اما با قیمت حدودا 100 درصد بیشتر از نرخ اعلام شده و حدودا 2میلیون و 800 هزار تومان؛ هرچند همین 2 پرواز نیز امکان رزرو نداشتند و طی تماس تلفنی و صحبت با کارشناس فروش مشخص شد که سایت به‌روز نشده و از ابتدا پروازی وجود نداشته است. در بررسی امروز  25 اردیبهشت، همان دو پرواز غیرواقعی نیز وجود ندارند.

در روز یکشنبه، نزدیک‌ترین پرواز موجود در سایت فلای‌تودی مربوط به تاریخ 1 خرداد و با قیمت بیش از ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود. در جستجوی مجدد امروز، دوشنبه 25 اردیبهشت، پرواز 1 خرداد با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، یعنی ۱ میلیون تومان گران‌تر از روز قبل ارائه شده است!

4بلیط هواپیما

سایت Tcharter برای روز چهارشنبه 27 اردیبهشت یک پرواز با قیمت بیش از ۹۰۰ هزار تومان تومان را نشان داد اما هیچ جزئیاتی از پرواز مشخص نبود و امکان خرید بلیت وجود نداشت. در این سایت برای روز پنجشنبه 28 اردیبهشت نیز 3 پرواز وجود داشت با قیمت‌های بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که یکی از آنها غیر قابل دسترس بود. در روزهای پس از آن نیز پروازهای کمی وجود دارد که نرخ آن‌ها از ۱ میلیون تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است.

5بلیط هواپیما

بلیت

در جستجوی مجدد در سایتTcharter  در روز دوشنبه 25 اردیبهشت تعداد پروازها بیشتر و قیمت آن‌ها اندکی پایین‌تر بود. به طوری که گران‌ترین پرواز مربوط به تاریخ 14 خرداد که در بررسی روز قبل به قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تعداد پرواز‌ها بعد از تاریخ 24 خرداد نیز به وضوح بیش‌تر است.

6بلیط هواپیما

7بلیط هواپیما

سایت irsa نیز برای روز 27 اردیبهشت 4 پرواز داشت؛ 2 پرواز هواپیمایی زاگرس با قیمت بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و دو پرواز هواپیمایی پارس‌ایر با نرخ بالای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.

8بلیط هواپیما

بعد از این تاریخ، نزدیک‌ترین پرواز برای روز 1 خرداد است که چارتری و با قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

9بلیط هواپیما

وضعیت در سایر سایت‌های فروش بلیت و هواپیمایی کشور نیز مشابه بود. با فرض اینکه امکان خرید آنلاین غیر فعال است، پس از تماس تلفنی جهت خرید بلیت، تمام هواپیمایی‌ها و واحدهای فروش بلیت نتیجه مشابهی با جستجوی اینترنتی را اعلام کردند.

چندی پیش سازمان هواپیمایی کشور در این باره اعلام کرد که این کمبود بلیت مسئله امروز و دیروز نیست و همواره مطرح بوده است و مدعی شد که دلیل این امر تقاضای بالا از جانب مردم و رغبت بیشتر به سفرهای هوایی به دلیل سرعت، امنیت بالا، بعد مسافت و مقرون به صرفه بودن آن است.

از سوی دیگر، فروردین امسال، برخی ایرلاین‌ها با اشاره به تورم عمومی و تأثیر افزایش نرخ کالاها و خدمات، درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما را دادند. سازمان هواپیمایی کشور در بیانه‌ای در این باره اعلام کرد که با این افزایش قیمت موافق است، اما به معنای افزایش 100 درصدی نیست.

با این وجود و علی‌رغم موافقت سازمان هواپیمایی کشور، این تصمیم همچنان منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و نه تنها تاکنون افزایش قیمتی صورت نگرفته است، بلکه درخواست جریمه برای فروش بلیت با قیمت بالاتر به اداره تعزیرات داده شده است.

بنابراین تا زمانیکه ستاد تنظیم بازار با وجود نرخ بالای تورم، نوسانات ارزی و تحریم‌های گسترده، پس از نزدیک به دوسال هنوز درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما تصمیمی نگرفته، پیش‌بینی می‌شود کمیاب بودن بلیط هواپیما داسانی دنباله‌دار باشد!


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403