• :777
  • :5,512,284
این چشمه «مهمان کُش» است!

این چشمه «مهمان کُش» است!

سفرنامه «سلطان محمد سیف‌الدوله قاجار» معروف به سفرنامه مکه، یکی از منابعی است که می‌تواند راهنمای خوبی برای شناخت جغرافیای منطقه چهارمحال و بختیاری در دوران قاجاریه باشد. در بخشی از این سفرنامه به چشمه رازآلود «مهمان‌کُش» اشاره شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سفرنامه «سلطان محمد سیف‌الدوله قاجار» معروف به سفرنامه مکه، یکی از منابعی است که می‌تواند راهنمای خوبی برای شناخت جغرافیای منطقه چهارمحال و بختیاری در دوران قاجاریه باشد.

سیف‌الدوله از مریدان مشایخ سلسله صفی‌علی‌شاهی بود و به همین جهت خانقاه صفی‌علی شاه را در تهران بنا کرد و مسجدی هم در شمال شرقی خیابان شاه‌آباد (خیابان جمهوری اسلامی فعلی) که به مسجد اقصی معروف است، از خود به یادگار گذاشت.

سفرنامه وی در فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی ایران مضبوط است.

سیف‌الدوله در سفرنامه خود اطلاعات ارزشمندی از موقعیت طبیعی و جغرافیایی چهارمحال و بختیاری در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

چشمه مهمان‌کُش

در قسمتی از یادداشت‌های سفر او آمده است:

«از پای قلعه که در آن وقت مأمن خوانین این ولایت [بختیاری] بود، چشمه آبی جاری است موسوم به چشمه مهمان‌کُش. هر که یک مرتبه از آب آن چشمه بیاشامد یک سال به مرض نوبه [تب نوبه] مبتلا شود.

خود دیدم که سگ و یابو از این آب خورده بودند و هر روز می‌لرزیدند. جمعی دیگر از مردم هم که از این آب خورده بودند، نوبه می‌کردند.

دو نفر قبل از اینکه من به این ولایت بیایم، آمده بودند. یکی از آن‌ها سه سال، دیگری شش سال نوبه کرد. هردو به همین مرض مردند.

وجه تسمیه آن آب به «مهمان‌کُش» این است که هروقت محصلی نابلد و ندیده از جانب حکام به این ولایت مامور شود از آب این چشمه به او بخورانند.

شنیدم که اگر کسی گوشت خورده باشد و از این آب بیاشامد به مرض اسهال مبتلا شود. تجربه نکردم. قدری از این آب را به جهت امتحان در دیگی کرده، جوشانیدیم، اول به قدر گردو و فندق، آخر به قدر نخودهای درشت و ریزه گچ‌ بسته شد تا آب تمام گچ شد.

انجوجک زیاد از این کوهستان و جنگل به اطراف می‌برند. انواع میوه‌ها در این جنگل یافت می‌شود، خاصه انگور.»


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403