• :7,405
  • :5,400,180
خانم های بارداری، مراقب استفاده از این وسیله باشید

خانم های بارداری، مراقب استفاده از این وسیله باشید

بارداری دوره‌ای است که زنان برای اطمینان از سلامتی خود و فرزندشان نیاز به رعایت نکات ویژه‌ای دارند. احتمالا اکثر شما به خوبی می‌دانید که باید در دوران بارداری غذاهای سالم بخورید و غذاهای بی‌ارزش را کنار بگذارید.

حد نرمال استفاده از تلفن همراه در بارداری چقدر است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، آیا می‌دانید چیزهای کوچکی که بخشی از زندگی روزمره شما را تشکیل می‌دهند نیز می‌توانند در این مدت به شما و جنین داخل شکمتان آسیب برسانند؟ تشعشعات حاصل از تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و تلفن‌های بی‌سیم یکی از مواردی است که ممکن است بر بارداری شما تأثیر بگذارد.

از آنجا که استفاده از تلفن‌های هوشمند و وسیله‌هایی که با Wi-Fi کار می‌کنند این روزها بسیار زیاد شده است، حتی اگر یک زن باردار حتی خودش هم از تلفن همراه استفاده نکند، باز هم ممکن است در محیط اطراف خود در معرض اشعه قرار گیرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که استفاده از موبایل در بارداری چه خطراتی دارد و چگونه می‌توانید از این خطرات پیشگیری کنید.

چرا استفاده از موبایل در بارداری خطرناک است؟

تلفن‌های همراه یکسری پرتوهای الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند که نوعی تابش غیر یونیزه هستند. این تابش‌ها، امواج انرژی سطح پایینی هستند که معمولاً در اعماق بافت‌های انسان نفوذ نمی‌کند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد که تأثیر مهمی بر سلامت مادر یا جنین در حال رشد نداشته باشند. با این وجود، برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه می‌تواند به روش‌های زیر بر شما و کودک در حال رشدتان تاثیر بگذارد:

استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه در دوران بارداری ممکن است خطر بروز مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی در دوران کودکی را در کودکان افزایش دهد.

این امواج در مقادیر زیاد، می‌توانند بافت را گرم کنند، به DNA آسیب برسانند و ترکیب مولکول‌های داخل سلول‌های زنده را تغییر دهند. 

میزان بالای قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران بارداری همچنین می‌تواند فعالیت مغز یک زن باردار را تغییر داده، باعث خستگی، اضطراب، کاهش حافظه و اختلالات خواب شود.

قرار گرفتن مداوم در معرض امواج رادیویی در دوران بارداری حتی می‌تواند گیرنده‌های سلولی بدن انسان را مختل کند و ممکن است منجر به ایجاد عواقبی مانند کاهش تراکم استخوان و آسیب‌های چشمی شود. احتمالا خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.

اگرچه به نظر می‌رسد که استفاده از موبایل در بارداری در مدت کوتاه، خطر چندانی برای جنین و خود شما ندارد، با این وجود به مادران باردار توصیه می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و فرزندشان، تا جای ممکن استفاده از موبایل در بارداری محدود کنند.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/بارداری'>بارداری</a>

آیا همه تلفن‌های همراه به یک اندازه خطرناک‌اند؟

تلفن‌های همراه معمولا بر اساس فراوانی تشعشعاتی که ساطع می‌کنند، درجه‌بندی می‌شوند. این رتبه‌بندی به عنوان SAR (میزان جذب خاص) شناخته می‌شود که نشانگر میزان اشعه‌ای است که بدن شما در هنگام استفاده از آن تلفن خاص، جذب می‌کند. مقدار SAR ممکن است از یک وسیله به وسیله دیگر، از یک مدل به مدل دیگر و از برندی به برند دیگر متفاوت باشد. هرچه مقدار SAR تلفن همراه بیشتر باشد، تابش جذب‌شده توسط بدن بیشتر خواهد بود. استفاده مداوم از موبایل‌هایی که SAR بالایی دارند، می‌تواند شما را در معرض جذب اشعه بیشتر قرار دهد که ممکن است در فعالیت مغزی شما تداخل ایجاد کند، بر الگوی خوابتان تاثیر بگذارد و باعث خستگی یا کاهش حافظه شود.

تحقیقات درباره استفاده از موبایل در بارداری چه می‌گویند؟

تحقیقی برای درک تاثیر استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری در موش‌ها انجام شده است. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان دانشگاه ییل، تلفن‌های همراه به قفس موش‌های باردار متصل شده بودند تا ببینند که چگونه اشعه ممکن است روی جنین تأثیر بگذارد. هنگامی که موش‌ها به دنیا آمدند، مشاهده شد که موش‌هایی که در معرض تابش تلفن همراه قرار داشتند، نوزادانی را به دنیا می‌آوردند که مشکلات رفتاری مشابه با ADHD (اختلالات طیف اوتیسم) داشتند. با این حال، نتایج این تحقیق نمی‌تواند در مورد انسان‌ها قابل تعمیم باشد زیرا انسان‌ها از نظر اندازه بسیار بزرگ‌تر از موش‌ها هستند و از تلفن‌های خود به صورت شبانه‌روزی استفاده نخواهند کرد.

به‌طورکلی بیشتر تحقیقات انجام‌شده در این زمینه محدود به آزمایش حیواناتی هستند؛ بنابراین، اطمینان کامل وجود ندارد که استفاده از موبایل در بارداری انسان‌ها چه تاثیراتی دارد. با این وجود، تا زمانی که مطالعات دقیق‌تری بر روی نمونه‌های انسانی انجام شود، توصیه می‌شود که احتیاط را رعایت کنید و استفاده از موبایل در بارداری را تا جای ممکن، محدود نمایید.

نکاتی برای محدود کردن استفاده از موبایل در بارداری

درست است که این روزها استفاده از تلفن‌های هوشمند بسیار فراگیر شده است، با این وجود هنوز هم راه‌هایی برای محدود کردن استفاده از موبایل در بارداری وجود دارد:

برای تماس‌های خود، به جای تلفن همراه، از تلفن ثابت استفاده کنید.

به منظور محافظت از کودک در برابر هر گونه آسیب احتمالی، از حمل تلفن همراه خود در جیب نزدیک شکم خودداری کنید.

هنگام خوابیدن از قرار دادن تلفن همراه خود در زیر بالش یا کنار سرتان، خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه خود را در فاصله مطمئنی از تخت خود نگه داشته‌اید.

بهتر است شب‌ها تلفن همراه خود را خاموش کنید.

توصیه می شود که شب‌ها و وقت‌هایی که احتیاج به Wi-Fi ندارید، دستگاه را خاموش کنید.

سعی کنید مکالمات طولانی با تلفن همراه خود نداشته باشید.

هنگام استفاده از موبایل در بارداری بهتر است از هندزفری یا بلندگو استفاده کنید تا مجبور نشوید گوشی را نزدیک خود نگه دارید.

از تلفن همراه خود در محلی استفاده کنید که سیگنال قوی دریافت می‌کنید. یک سیگنال قوی‌تر حاکی از مقدار SAR کمتر است.

برای اطمینان از حداقل جذب اشعه توسط بدن، از تلفن همراهی استفاده کنید که SAR (میزان جذب خاص) کمتری داشته باشد. 

در حال حاضر هیچ دلیل قطعی برای توجیه خطرناک بودن استفاده از موبایل بارداری وجود ندارد. با این حال، بهتر است در دوران بارداری منطقی باشید و از هر کاری که ممکن است سلامت شما و جنین داخل شکمتان را به خطر بیندازد، اجتناب کنید. علاوه بر تلفن‌های همراه و دستگاه‌های WiFi، پرتوهای خورشید، مایکروویو، دستگاه‌های اشعه ایکس، پرواز در هواپیما و رادیو نیز شما را در معرض همین پرتوها قرار خواهد داد. 

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 31 فروردين 1403