• :18,882
  • :5,123,445
کمبود پرستار به دلیل مرگ ایرانی ها اضافه شد

کمبود پرستار به دلیل مرگ ایرانی ها اضافه شد

رییس سازمان نظام پرستاری با تاکید چند باره بر موضوع کمبود نیروی پرستاری در کشور، به موضوع استخدام‌های جدید در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از ۲۵هزار نیروی جدید که وزارتخانه در مسیر جذب آنهاست، سهم پرستاران تنها ۵هزار نفر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدمیرزابیگی در نشست خبری، گفت: تقریبا در ماه‌های پایانی دوره پنجم سازمان هستیم. با شروع این دوره طرح قاصدک که یکی از مشکلات جدی پرستاران بود را توانستیم با رایزنی و پیگیری به گونه‌ای حل کنیم که مشروعیت نرم‌افزار قاصدک از بین برود؛ چون یک روش پرداخت نبود و صرفا یک نرم افزار بود و در حوزه کارانه و اضافه کار پرستاران را متضرر می‌کرد. بنابراین از آن پس کارانه و اضافه کار از هم جدا شد.

وی افزود: قبل از کرونا موضوع معوقات طولانی پرستاران که گاها بیش از ۱۴ ماه بود از مشکلات جدی پرستاران بود؛ برای رفع این معضل سال ۹۸ با سازمان برنامه و بودجه توافق کردیم و مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای جبران معوقات گرفته شد که دانشگاه‌ها پول را پرداخت کنند. فصل دهم قانون خدمات کشوری نیز در سال ۹۹ اجرا شد و نه تنها در حقوق پرستاران بلکه در حقوق کل کارکنان وزارت بهداشت اثرگذار بود. همچنین اجرای فوق‌العاده ویژه وزارت بهداشت، شامل پرستاران هم شد گرچه طراح و پیگیر آن سازمان نظام پرستای بود.

او تاکید کرد: اخذ مجوزهای استخدامی سال ۹۹ کار دیگری بود که انجام دادیم و بر اساس آن مجوز استخدام ۵۲ هزار و ۲۰۰ نفر برای کل کادر درمان گرفته شد که ۴۵ درصد آن تعداد شامل گروه پرستاری شد. اما از سال ۹۹ تاکنون هیچ مجوز استخدامی اختصاصی برای وزارت بهداشت نداشته‌ایم.

میرزابیگی ادامه داد: البته دو اتفاق در مجلس افتاد که شامل حال پرستاران هم شد و آن قانون به کارگیری و تغییر وضعیت فرزندان ایثارگران بود که شامل تمام شاغلین فارغ از نوع کارشان بود. از طرفی اتفاق جدیدی افتاد که سازمان دخیل است تا مشمولین تغییر و تبدیل وضعیت قانون ساماندهی کارکنان دولت را در نظام سلامت هم بیاوریم و این قانون هم در مسیر تایید شورای نگهبان است.

وی افزود: در مورد ۲۵ هزارنفر جذب نیرو هم که وزارت بهداشت می‌گوید در مسیر استخدام آنها است هنوز عملا اتفاقی نیفتاده و این تعداد هم برای تخت‌ها و بیمارستان‌های تازه تاسیس و توسعه یافته است. البته نکته مهم این است که تنها ۵۰ درصد این تعداد کارکنان بهداشتی _ درمانی‌ هستند که از همین تعداد هم مجددا ۵۰ درصد قرار است پرستار باشند؛ یعنی جذب حدود ۵۰۰۰ نفر پرستار. اینکه دوستان وزارتخانه می‌گویند مجوز استخدام برای ۲۵ هزار پرستار است، درست نیست و نباید این کار به اسم پرستاری تمام شود اما سهم آنها این تعداد باشد. تعدادی که دوستان وزارتخانه می‌خواهند از پرستاران استخدام کنند مانند یک لیوان آب در مقابل یک کویر تشنه است. ما در استخدام سایر گروه‌ها بخیل نیستیم اما میگوییم کاری نکنید که به نام پرستاران باشد ولی به کام دیگران تمام شود.

او به معضل کمبود نیروی پرستاری پرداخت و گفت: اگر ما دغدغه تعداد پرستار را داریم به خاطر این است که مردم از این کمبود آسیب می‌بینند. باید به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه روز با احتساب شیفت‌ها ۲.۵ نفر پرستار داشته باشیم که چنین نیست. حتی در بیمارستان‌هایی در شمال شهر تهران گاهی ۰.۵ نفر پرستار به ازای هر تخت داریم. به خاطر نبود نیرو گاهی مرگ و میری‌هایی داریم که اگر نیرو داشتیم اتفاق نمی‌افتاد و مردم باید از حقوق خود دفاع کنند.

میرزابیگی، ادامه داد: کار بعدی عملیاتی کردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود که با ورود مقام معظم رهبری و پیگیری‌های صورت گرفته، انجام شد. آیین نامه‌ها و تعریف K پرستاری، ارزش نسبی خدمات، تعریف بسته‌های خدمتی پرستاری انجام شد. K پرستاری برابر با سایر گروه‌های پروانه‌دار است که امسال ۱۴۹۵۰ تومان بود. ارزش نسبی مبتنی بر این K در بخش‌های بالینی و بستری طبق قانون، بسته خدمتی است. ارزش نسبی در بخش‌های ستاره‌دار مانند بخش‌های دیالیز، آنژیوگرافی، شیمی درمانی و... به صورت تخت_بیمار است و در بخش‌های سرپایی به صورت موردی و به ازای هر خدمت است. این امر در آیین نامه‌ها آمد و دستورالعمل‌ها به بیمارستان‌ها صادر شد که شامل دستورالعمل رسیدگی به اسناد، دستورالعمل ثبت خدمات پرستاری در HIS بیمارستانی و دستورالعمل بازتوزیع بود.

او تاکید کرد: این دستورالعمل‌ها با همکاری بیمه‌ها تدوین و از تیرماه ابلاغ شد، اما نقد جامعه پرستاری این است که چرا ثبت خدمات پرستاری در HISهای بیمارستانی که کاری ساده است، تاکنون در هیچکدام از بیمارستان‌های دانشگاهی عملی نشده است؟ اگر کمیته نظارتی تشکیل می‌شد یا اینکار برون سپاری شده بود، حتما کار تمام شده بود. چندین بار به وزارت بهداشت این گلایه را اعلام کردیم و حتی گفتیم برای تقویت HIS ها کمکشان می‌کنیم اما اتفاقی نیفتاد. آیا همان عزم 15 ساله که برای نهایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود داشت، اکنون این مشکل را سبب شده است؟ اکنون چرا دستورالعمل‌های ابلاغی اجرا نمی‌شود؟  این چه عزمی است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حتی با دیده شدن اعتبارات بازهم درست اجرا نمی‌شود؟

وی افزود: برای روز پرستاری یک کارهایی کردند اما در مورد تامین اجتماعی هیچ اتفاقی نیفتاد. آن پرداخت‌ها اجرای قانون تعرفه‌گذاری نبود،  مبداء اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اول دی ماه سال ۱۴۰۰ است. چرا نباید کمیته نظارتی اجرای قانون تشکیل شود؟ بارها مکاتبه کردیم اما پاسخ ما سکوت است.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403