• :3,087
  • :5,404,213
خوردن نعناع در بارداری مفید است یا نه؟

خوردن نعناع در بارداری مفید است یا نه؟

از آنجایی که مصرف برخی مواد غذایی با خطراتی بر سلامت مادر و جنین همراه است بهتر است مواد غذایی مصرفی خود را در این دوران با دقت انتخاب کنید.

نعناع و چای نعناع در بارداری + خواص و مضرات آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، بنابراین چنانچه باردار بوده و نسبت به ایمن بودن مصرف نعنا در این دوران تردید دارید توصیه می کنیم مطالب زیر را درمورد خوردن نعنا در بارداری دنبال کنید. مطالعه متن حاضر شما را با مزایا و معایب خوردن نعنا در بارداری آشنا کرده و در اتخاذ یک تصمیم آگاهانه به شما کمک می کند.

آیا خوردن نعنا در بارداری ضرر دارد؟

بارداری موجی از شادی و لذت را با خود به ارمغان می آورد ولی از سویی دیگر نیز می تواند باعث محتاط و حساس شدن شما نسبت به بسیاری از مسائل روزمره شود. انتخاب غذاهای سالم نیز درست همانند تغییرات بسیار دیگری که با شروع بارداری در سبک زندگی خود ایجاد کرده اید دقت بسیاری را می طلبد. غذاهایی که تا پیش از این به راحتی مصرف می کردید اکنون می توانند باعث ایجاد نگرانی در شما شوند. 

فوائد خوردن نعنا در بارداری

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/خوردن نعناع در بارداری'>خوردن نعناع در بارداری</a>

نعنا به عنوان یک ماده غذایی مفید در مقابله با گرمای طاقت فرسای تابستان توسط بسیاری از خانواده ها به طور گسترده ای در طول این فصل مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه مغذی به دلیل دارا بودن خواص دارویی و درمانی بسیار در طول سالیان متوالی از محبوبیت بسیاری در میان مردم برخوردار بوده است. نعنا دارای عطر و رایحه دلپذیری بوده و به اشکال مختلف در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی مصرف این گیاه در بارداری بلامانع بوده با فوائد مختلفی بر سلامت مادران باردار همراه است.

در ادامه به برخی از مهمترین فوائد خوردن نعنا در بارداری اشاره می شود:

1- خنک نگه داشتن بدن

بارداری با تغییرات گسترده هورمونی در بدن و در نتیجه بروز هوس های غذایی مختلف در مادران باردار همراه است. مصرف انواع غذاها باعث افزایش دمای بدن می شود. برگ نعنا به طور طبیعی دارای خواص تسکین دهنده و خنک کننده بوده و مصرف آن می تواند به کاهش و یا حفظ دمای بدن در مادران باردار کمک کند.

2- تازه نگه داشتن دهان

ابتلا به تهوع صبحگاهی در طول سه ماهه اول بارداری باعث ایجاد طعم ناخوشایندی در دهان می شود. این عارضه در برخی از مادران باردار حتی تا آخرین ماه بارداری نیز همچنان ادامه می یابد. جویدن برگ های تازه نعنا یک روش عالی برای از میان بردن بو و طعم نامطبوع دهان در این دوران است.

3- کاهش تهوع بارداری

ابتلا به تهوع صبحگاهی به خصوص در طول سه ماهه اول بارداری بسیار شایع است. جویدن برگ های نعنا می تواند در تسکین علائم تهوع صبحگاهی به مادران باردار کمک کند. ولی با این حال چنانچه قادر به تحمل بوی نعنا نیستید بهتر است از مصرف آن در این دوران خودداری کنید.

4- درمان مشکلات گوارشی

ابتلا به اختلالات گوارشی از جمله عوارض شایع دوران بارداری به شمار می رود. مصرف برگ های نعنا می تواند در تسکین مشکلات معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش به شما کمک کند.

5- حفظ سلامت عمومی

احساس ضعف و خستگی از جمله عوارض شایعی است که بسیاری از مادران باردار آن را در این دوران تجربه می کنند. نوشیدن مقداری چای نعنا روشی موثر در آرام کردن ذهن و کاهش تحریک پذیری بوده و از این طریق می تواند احساس خستگی را در مادران باردار کاهش دهد.

مصرف نعنا به صورت دمنوش یا چای نعنا یکی دیگر از روش های بهره مندی از خواص مفید این گیاه است. در ادامه به بحث در مورد چای نعنا و ایمن بودن مصرف آن در بارداری پرداخته می شود.

خوردن دمنوش نعنا در بارداری

دمنوش نعنا از روش های محبوب خوردن نعنا است که مصرف آن در بارداری با فوائد بسیاری بر سلامت مادران همراه است. نوشیدن مقداری چای نعنا علاوه بر کمک به سهولت هضم غذا در کاهش تحریک پذیری معده نیز بسیار موثر است. همچنین عطر و رایحه نعنا در رفع استرس و اضطراب دوران بارداری نیز کمک موثری به مادران باردار می کند.

چنانچه اخیرا اضطراب بسیاری را در خود حس می کنید مصرف دمنوش نعنا می تواند در ایجاد آرامش ذهن و تقویت سیستم ایمنی بدن در این دوران به شما کمک کند.

مواد لازم:

• یک قاشق غذاخوری برگ تازه یا خشک شده نعنا

• 150 میلی لیتر یا یک فنجان آب

• شکر به میزان دلخواه

طرز تهیه:

• آب را به اندازه یک فنجان بجوشانید

• به محض جوشیدن آب برگ های نعنا را به آن اضافه کنید

• بلافاصله شعله را خاموش کرده و درب ظرف را بگذارید

• به مدت 3 تا 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد

• تفاله ها را با کمک صافی جدا کرده و در آخر شکر را به مقدار دلخواه به آن بیفزایید.

اگرچه استفاده از نعنا در بارداری ایمن است ولی در برخی موارد نیز ممکن است مصرف آن باعث ایجاد عوارضی در مادران باردار شود.

عوارض خوردن نعنا در بارداری

به طور کلی مصرف نعنا در بارداری بلامانع است ولی با این حال فراموش نکنید که افراط در مصرف هر ماده غذایی با مضراتی بر سلامت افراد همراه است. در ادامه به برخی از مهمترین عوارض مصرف نعنا در بارداری اشاره می شود:

1- واکنش های آلرژیک

چنانچه به نعنا و یا انواع فرآورده های غذایی حاوی نعنا حساسیت دارید بهتر است از مصرف آن در این دوران خودداری کنید. گیاه نعنا حاوی مقادیر قابل توجهی از منتول است که می تواند منجر به بروز واکنش های شدید آلرژیک در بدن شود. همچنین مادران باردار مبتلا به آسم باید از مصرف نعنا در این دوران خودداری کنند.

2- ابتلا به سقط جنین

رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات از جمله خواص گیاه نعنا به شمار می رود. از این رو مصرف زیاد آن در بارداری می تواند باعث شل شدن عضلات رحم و در نتیجه ابتلا به مشکلات عدیده ای از جمله سقط جنین و یا زایمان زودرس در مادران باردار شود. بنابراین چنانچه پیش از این تجربه سقط جنین داشته اید توصیه می شود که تا حد امکان از مصرف نعنا در این دوران خودداری کنید.

3- ایجاد تداخلات دارویی

مادران باردار در این دوران ویتامین ها و مکمل های مختلفی را مصرف می کنند. مصرف نعنا می تواند مانع از جذب برخی مکمل ها در بدن شده و به این ترتیب از میزان اثردهی آنها بکاهد.

4- آسیب به سلامت عمومی

حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی از ضروریات دوران بارداری به شمار می رود. افراط در مصرف نعنا در مادران باردار می تواند منجر به بروز عوارض مختلفی از جمله خواب آلودگی، درد عضلات، کاهش ضربان قلب و سایر مشکلات دیگر شود.

5- تشدید زخم معده

خواص نعنا در تسکین مشکلات گوارشی کاملا شناخته شده است. ولی با این حال در صورت ابتلا به زخم معده بهتر است از مصرف نعنا در اشکال مختلف غذایی در دوران بارداری خودداری کنید. نعنا حاوی ترکیبی آلی موسوم به منتول است که می تواند باعث تشدید زخم معده و ابتلا به عوارض بعدی در مادران باردار شود.

کلام آخر درمورد خوردن نعنا در بارداری

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این متن موثر واقع شود. به طور کلی گیاه نعنا دارای خواص مفید متعددی بوده و مصرف آن در دوران بارداری بلامانع است. ولی با این حال بهتر است از مصرف زیاد آن در بارداری خودداری کرده و در صورت تصمیم به مصرف نعنا در این دوران تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید. باز هم در صورت وجود هرگونه تردید در مورد مصرف نعنا در بارداری و ایمن بودن آن در این دوران می توانید به منظور حفظ سلامت خود و جنین و پیشگیری از بروز هرگونه عوارض احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    شنبه، 1 ارديبهشت 1403