• :13,176
  • :5,117,739
خوابیدن بدون بالش خوب است؟

خوابیدن بدون بالش خوب است؟

آیا خوابیدن با بالش بهتر است یا بدون بالش؟ کدام یک حس خوبی به ما می‌دهد؟ کدام یک از نظر پزشکی و علمی برای ما مناسب است؟ کدام یک مزایا بیشتری دارد؟ این سوال ها زمانی به سراغ ما میاید که بخواهیم بین خوابیدن با بالش و خوابیدن بدون بالش یکی را انتخاب کنیم.

خوب و بد خوابیدن بدون بالش و متکا + نکات مهم

به گزارش اقتصاد آنلاین، بالش یکی از کالای های خواب اساسی همراه با تشک خوشخواب است، که تاثیر در کیفیت خواب ما دارد. عده ای اصلا نمی‌توانند بدون بالش یا با بالش سفت بخوابند و در مقابل عده دیگری خوابیدن بدون بالش را با خوابیدن با بالش را ترجیح می‌دهند. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که خوابیدن با بالش بهتر است یا بدون بالش؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ تحقیقات علمی و نظریه کارشناسان و پزشکان بر این موضوع برویم. 

خوابیدن با بالش یا بدون بالش؟

برای جواب به این سوال بهتر است بگوییم هردو مورد! یعنی هم خوابیدن با بالش خوب است و ممکن مزایایی همراه خود داشته باشد و هم خوابیدن بدون بالش، به علاوه که هردو صورت می‌تواند معایبی را به همراه خود داشته باشد. پس باید نکته به نکته هر دو را بررسی کنیم تا بفهمیم کدام یک بهتر است؟

مهم ترین مزیت خوابیدن با بالش راحتی است؛ یعنی هنگام خوابیدن بر روی بالش پر قو حس خوبی به شما می‌دهد در مقابل برخی متخصصین ارتوپد خوابیدن بدون بالش را پیشنهاد می‌کنند.

همچنین برخی معتقداند که استفاده مداوم از بالش باعث چین و چروک پوست انسان در هنگام برخورد با آن می‌شود و خوابیدن بدون بالش باعث کاهش مشکلات پوستی مناسب تر است و برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود.

در مقابل برخی مخالف این موضوع هستند و اعتقاد دارند که استفاده از بالش هیچ آسیبی به پوست نمی‌زند و باعث راحتی در خواب می‌شود. البته استفاده از بالش مناسب، استاندارد و باکیفیت بسیار مهم است. این را هم بدانید که استفاده از بالش نامناسب موجب گردن درد، بدخوابی و بروز مشکلات برای ستون فقرات می‌شود.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/خوابیدن'>خوابیدن</a> بدون بالشت

خوابیدن بدون بالش

خوابیدن بدون بالش برای افرادی که مدت زیادی از بالش های نرم و راحت استفاده کرده اند کار بسیار سختی است، زیرا به داشتن بالش و خواب راحت عادت کرده اند. برای کسی که یک عمر با بالش مورد علاقه خود خوابیده است، دل کندن از آن بسیار سخت است. اما جدا از آن خوابیدن بدون بالش می‌تواند فوایدی برای شما داشته باشد.

جلوگیری از ایجاد درد در ناحیه پشت

استفاده از برخی از بالش ها باعث می‌شود که بدن در شرایط غیر طبیعی خود قرار بگیرد. گرچه وجود بالش باعث پشت درد نمی‌شود اما می‌تواند زمینه‌ی بسیاری از مشکلات را فراهم کند. وقتی هنگام خواب از بالش استفاده نکنید، بدن شما در حالت طبیعی قرار می‌گیرد و ستون فقراتتان می‌تواند به راحتی استراحت کند.

جلوگیری از گردن درد

استفاده از بالش باعث خم شدن گردن می‌شود و در طولانی مدت مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد. بیشتر بالش ها کمکی به خوابیدن شما نمی‌کند و ممکن تاثیر بدی هم در خواب شما داشته باشد. عدم استفاده از بالش باعث می‌شود که گردن در حالت استاندارد خود قرار بگیرد و از گرفتگی و ایجاد درد در گردن جلوگیری کند.

جلوگیری از سردرد

بالش هایی با ارتفاع بالا باعث ایجاد سردرد و گردن درد می‌شود و همواره فشار زیادی بر ماهیچه های گردن وارد می‌کنند. همین مورد باعث می‌شود هنگام بیدار شدن از خواب با مشکلات گوناگونی نظیر سردرد مواجه شوید. استفاده نکردن از بالش می‌تواند از این مسئله تا حدودی جلوگیری نماید.

جلوگیری از آسیب رسیدگی به مو و پوست

بر اساس عقیده برخی از متخصصین به دلیل تماس مداوم پوست صورت و گردن با بالش، ممکن است چین و چروک هایی را بر روی پوست صورت و گردن ایجاد کند. همچنین در وقت در هنگام خواب غلت می‌زنید، موهایتان بر روی بالش ساییده می‌شود که همین امر باعث شکستن موها می‌شود. پارچه رویه بالش باعث جذب چربی مو و خشک شدن موهای سر می‌شود.

خوابیدن با بالش

در ابتدا بهتر است به این موضوع خاطرنشان کرد که منظور ما از بالش، بالش استاندارد، باکیفیت و مناسب برای شخص خود است، اگر حس می‌کنید بالش شما این ویژگی ها را ندارد، خوابیدن بدون بالش می‌تواند برای شما بهتر باشد.

اما اگر از بالش مناسب استفاده می‌کنید، خوب است که در مورد مزایا آن هم بدانید. پیش تر گفتیم که مهم ترین مزیت استفاده از بالش نرم و مناسب، راحتی در هنگام خواب است. دلیل علمی اینکه بیش از سه دوم افراد به استفاده از بالش علاقه بیشتری دارند، این است که هنگام خواب عضلات گردن دچار کشیدگی می‌شوند و همین هم باعث کاهش جریان خون می‌شود تا افراد احساس بهتری داشته باشند.

بالش مناسب می‌تواند مشکلات مربوط به تنفس را در خواب کاهش دهد. به عنوان مثال اگر بالشی که انتخاب می‌کنید ارتفاع مناسبی داشته باشد، باعث کاهش خروپف در خواب می‌شود و گردش هوای بهتری را در سر ایجاد می‌کند.

راحتی در خواب مهم ترین عامل استفاده از بالش است که می‌توان به آن ذکر کرد، اگر که از یک بالش مناسب و استاندارد هم استفاده شود، مشکلات احتمالی را برای شما به حداقل می‌رساند.

در آخر با بالش بخوابیم یا بدون بالش؟

خوابیدن با بالش و بدون بالش بر عهدده خودتان است، اگر شرایط در هر حالتی مناسب باشد، مانعی در آن نیست. برخی پزشکان به بیمارانی که دارای دیسک کمر یا گردن هستند توصیه می‌کند که شب ها بدون بالش بخوابند اما افراد عادی، می‌توانند به هر روشی بخوابند، فقط چیزی که مهم است، شرایط خوابیدن است، خوابیدن با بالش استاندارد و مناسب، ایرادی ندارد ولی اگر که بالش شما استاندارد نیست، بهتر است برای استراحت مهرهای گردن و کمر خود، هفته ای چند روز بدون بالش بخوابید تا به خوابیدن بدون بالش هم عادت کنید.

همناطور که خواندید خوابیدن بدون بالش بر روی تشک مناسب، فوایدی را به همراه دارد ولی در مقابل مهم ترین فایده استفاده از بالش، راحتی آن است که اکثر افراد آن را ترجیح می‌دهند.

 

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403