• :16,859
  • :5,121,422
علائمی که می گوید با گرفتگی عروق رو به رو هستید

علائمی که می گوید با گرفتگی عروق رو به رو هستید

گرفتگی عروق به افزایش چربی ها، کلسترول و سایر مواد داخل و خارج دیواره شریانی (پلاک) اشاره دارد که می تواند جریان خون را محدود کند.

علامت گرفتگی عروق؛ کسی که رگش گرفته، این حالو داره

به گزارش اقتصاد آنلاین، گرفتگی عروق می تواند منجر به مشکلات جدی شود، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، یا حتی مرگ شود. علائم گرفتگی عروق بستگی به محل گرفتگی عروق و نوع عروق درگیر شده در اثر گرفتگی دارد.

گرفتگی عروق یا آترواسکلروز که به آن تصلب شرابین نیز می گویند، بیماری است که در آن، در داخل شریان ها پلاک تشکیل می شود. شریان‌ها سرخرگ‌های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به قلب و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. پلاک‌ها، از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده‌اند. با گذشت زمان، این پلاک‌ها سفت شده و باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود. در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن، به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن محدود می‌گردد. گرفتگی عروق می‌تواند به مشکلات جدی از جمله حمله قلبی، سکته، یا حتی مرگ منجر شود.

بیماری های مربوط به آترواسکلروز

آترواسکلروز می تواند بر روی هر شریانی در بدن تاثیر بگذارد، از جمله شریانهای قلب، مغز، بازوها، پاها، لگن و کلیه. در نتیجه، بیماری های مختلف ممکن است بر اساس آن که شریان ها تحت تاثیر قرار دارند، توسعه یابد.

بیماری های قلبی عروقی

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/گرفتگی عروق'>گرفتگی عروق</a>

بیماری عروق کرونر (CHD)، زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان های عروق کرونر ایجاد می شود. این شریان ها خون اکسیژن دار را به عروق کرونری قلب می رساند. پلاک، ناحیه عروق کرونر را کاهش می دهد و جریان خون را به عضله قلب کاهش می دهد. ایجاد لکه های پلاک باعث می شود که لخته های خون در شریان ها ایجاد شود. لخته های خون می تواند به طور جزئی یا به طور کامل جریان خون را مسدود کند. اگر جریان خون به عضله قلب شما کاهش یا مسدود شود، ممکن است آنژین (درد قفسه سینه یا ناراحتی) یا حمله قلبی داشته باشید.

بیماری عروق کاروتید

در صورتی که پلاک در شریان های کاروتید که خون را به مغز می رساند تشکیل شود، بیماری شریانی کاروتید (ka-ROT-id) رخ می دهد. اگر جریان خون به مغز شما کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سکته مغزی باشید.

بیماری عروق محیطی

اگر پلاک در شریان های اصلی ایجاد می شود که خون غنی از اکسیژن را به پاها، بازو و لگن می رساند، بیماری شریانی محیطی (P.A.D.) رخ می دهد. اگر جریان خون به این قسمت ها از بدن کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سوزش، درد و در بعضی موارد عفونت های خطرناک رخ دهد.

بیماری مزمن کلیوی

اگر پلاک در شریان های کلیوی ایجاد شود، بیماری مزمن کلیه ممکن است رخ دهد. این شریان ها خون را به کلیه ها می رسانند. با گذشت زمان، بیماری مزمن کلیه باعث کاهش عملکرد کلیه می شود. عملکرد اصلی کلیه ها حذف مواد زائد و آب اضافی از بدن است.

علت ایجاد گرفتگی عروق

گرفتگی عروق یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است در دوران کودکی شروع شود. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، گرفتگی عروق ممکن است با آسیب لایه داخلی یک شریان شروع شود. آسیب ممکن است ناشی از:

فشار خون بالا

کلسترول بالا

تری گلیسیرید بالا

سیگار کشیدن

مقاومت به انسولین

چاقی یا دیابت

التهاب بیماری هایی مانند آرتریت، لوپوس یا عفونت، یا التهاب علت ناشناخته

هنگامی که دیواره داخلی یک عروق آسیب دیده است، سلول های خونی و سایر مواد اغلب در محل آسیب دیده گیر می کنند و در قسمت داخلی درون شریان قرار می گیرند. با گذشت زمان، رسوبات چربی (پلاک) ساخته شده از کلسترول و دیگر محصولات سلولی نیز در محل آسیب ایجاد می شود و سخت می شود و باعث باریک شدن شریان ها می شود. اندام ها و بافت های متصل به شریان های مسدود شده پس از گرفتگی عروق خون کافی برای عملکرد مناسب دریافت نمی کنند. علاوه بر این، پلاک ممکن است باعث لخته شدن خون شود که می تواند جریان خون را به قسمت خاصی از بدن شما متوقف کند.

عوامل تشدید کننده گرفتگی عروق

علت دقیق گرفتی عروق مشخص نیست. با این حال، مطالعات نشان می دهد که گرفتگی عروق یک بیماری تدریجی و پیچیده است که در هر سنی امکان رخ دادن دارد. عادت ها و شرایط خاصی مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری دیابت، اضافه وزن یا چاقی، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب و سابقه خانوادگی بیماری های قلبی می توانند شرایط ابتلا به گرفتگی عرق را افزایش دهند. برخی از افراد مبتلا به گرفتگی عروق هیچ نشانه ای و علائم گرفتگی عروق را ندارند تا زمانی که در آنها حمله قلبی یا سکته مغزی رخ دهد. درمان اصلی برای آترواسکلروز یا گرفتگی عروق، تغییر سبک زندگی است. همچنین ممکن است به داروها و روش های پزشکی نیاز داشته باشید. این درمان ها، همراه با مراقبت های پزشکی در حال انجام، می تواند به شما در زندگی سالم کمک کند.

علائم گرفتگی عروق

گرفتگی عروق معمولا علائم و نشانه‌های خاصی ندارد، مگر تا زمانی که یکی از عروق به شدت تنگ شده یا کاملا مسدود شود و جریان خون را مختل کند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. البته برخی افراد ممکن است نشانه‌ها و علائم گرفتگی عروق را داشته باشند. بسته یه اینکه کدام سرخرگ مسدود شده باشد، علائم گرفتگی عروق فرق دارد. گرفتگی عروق خونی به تدریج توسعه می یابد. گرفتگی عروق خفیف معمولا علائم ندارد. علائم گرفتگی عروق متوسط تا شدید به این بستگی دارد که کدام شریان ها آسیب ببینند؛ مثلا:

اگر گرفتگی عروق در شریانهای قلب خود دارید، ممکن است علائم گرفتگی عروق مانند درد قفسه سینه یا فشار در سینه (آنژین) داشته باشید.

اگر در شریان هایی که خون به مغز می رسانند، دچار گرفتگی عروق شوند علائم گرفتگی عروق ممکن است شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی در بازوها یا پاها، دشواری صحبت کردن یا نادیده گرفتن گفتار، از دست دادن موقت بینایی یا فلج موقت عضلات صورت باشد. این علائم یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را نشان می دهند که اگر بدون درمان باقی بمانند ممکن است به یک سکته مغزی توسعه پیدا کنند.

اگر در رگ ها سینه ها و پاها شما گرفتگی عروق پیدا کنید، ممکن است علائم گرفتگی عروق شامل درد پا و عضلات پا در هنگام پیاده روی داشته باشید. در صورت وجود گرفتگی عروق در شریان هایی که به کلیه منتهی می شود، فشار خون بالا یا نارسایی کلیه ایجاد می شود.

اولین نشانه ها و علائم گرفتگی عروق می تواند از دوران نوجوانی شروع شود. اغلب تا زمانی که پلاک تشکیل شود یا جریان خون بسیار محدود شود، هیچ علائم گرفتگی عروق قابل تشخیص نمی باشد. معمولا چند سال طول می کشد تا علائم گرفتگی عروق، خود را نشان بدهند. علائم گرفتگی عروق بستگی به آن دارد که کدام شریان ها آسیب دیده باشند.

شریان های کاروتید

شریان های کاروتید خون را به مغز می رسانند. یک خونریزی محدود می تواند منجر به سکته مغزی شود و یک فرد ممکن است به علت آترواسکلروز در این منطقه علائم متعددی از جمله:

ضعف

دشواری تنفس

سردرد

بی حسی صورت

فلج

عروق کرونر

عروق کرونر خون را به قلب می رساند. هنگامی که خون به قلب محدود می شود، می تواند منجر به آنژین و حمله قلبی شود. علائم گرفتگی عروق در این موارد عبارتند از:

استفراغ

اضطراب شدید

درد قفسه سینه

سرفه

احساس ضعف

شریان های کلیه

شریان های کلیه خون را به کلیه ها می رسانند. اگر عرضه خون محدود شود، خطر جدی برای بیماری مزمن کلیه وجود دارد. فرد مبتلا به انسداد شریان کلیوی ممکن است در اثر تنگ شدن عروق، علائم گرفتگی عروق را نشان بدهد از جمله:

از دست دادن اشتها

تورم دست و پا

دشواری تمرکز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فکر می کنید که گرفتگی عروق دارید، با پزشک خود صحبت کنید و به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. همچنین به علائم اولیه نارسایی جریان خون مانند درد قفسه سینه (آنژین)، درد پا یا بی حسی توجه کنید. تشخیص و درمان اولیه می تواند از ابتلا به گرفتگی عروق جلوگیری کند و از حمله قلبی، سکته مغزی و یا یک اورژانس پزشکی دیگر جلوگیری کند.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403