• :20,292
  • :5,124,855
توافق ایران و عراق در مورد صدور گذرنامه ویژه اربعین

توافق ایران و عراق در مورد صدور گذرنامه ویژه اربعین

ـ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت:با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی(ع) توافق شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مجید میراحمدی صبح پنجشنبه در حاشیه برگزاری دومین کارگروه مشترک همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور که در مشهد برگزار شد اظهار کرد: با طرف عراقی بر سر تهیه گذرنامه‌ای ویژه اربعین حسینی (ع) توافق شد که از ویژگی‌های آن، ارزان بودن قیمت و سرعت چاپ و تحویل آن است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بیان کرد: از دیگر موضوعات مورد توافق در این نشست، می‌توان به موضوع گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها تمام شده است اشاره کرد که فقط برای سفر در زمان اربعین حسینی (ع) دارای اعتبار باشد که این موضوع کمک بسیار مهمی در تردد زائران خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص زائران پاکستانی که تاکنون امکان ورود به کشور عراق را از مرز زمینی نداشتند گفت: موافقت شد تا زائران پاکستان بتوانند از مسیر ایران به صورت کاروانی از مرزهای مشخصی که اعلام خواهد شد وارد کشور عراق شده و سپس به صورت کاروانی از کشور عراق دوباره به ایران وارد شوند.

میر احمدی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی مشترک در موضوع اربعین بین ۲ کشور تشکیل می‌شود و نشست‌های آن به صورت متناوب در خصوص حل و برنامه ریزی مسائل مربوط به زائران تا زمان رسیدن به ایام زیارتی ماه صفر ادامه خواهد داشت.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: در استان‌های مرزی کشور هم، قرارگاهی ذیل این قرارگاه مرکزی مشترک تشکیل می‌شود تا از بروز ناهماهنگی‌های گذشته جلوگیری شود.

لزوم فراهم شدن مسیر ریلی بین ایران و عراق در زمان زیارت اربعین حسینی

وی گفت: عبور زائران حسینی (ع) از مرز چذابه هم اکنون ممنوع است اما توافق شد که زائران ایرانی متقاضی عبور از این مرز، بتوانند به کشور عراق عازم شوند.

میراحمدی در پاسخ به فراهم شدن مسیر ریلی بین ایران و عراق در زمان زیارت اربعین حسینی (ع) افزود: هر ۲ طرف توافق دارند که این کار هر چه سریع‌تر انجام شود و یکی از موضوعات مهمی که وزارت راه و شهرسازی کشور ما و همچنین کشور عراق با جدّیت آن را دنبال می‌کنند همین موضوع است که اجرای آن به ۲ طرف بستگی دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تشکر از همکاری خوب هیأت عالی رتبه کشور عراق به سرپرستی رئیس ستاد اربعین این کشور ادامه داد: در این نشست موضوعاتی در خصوص امنیت مرزها، مقابله با گروه‌های تروریستی، مقابله با جریان قاچاق سلاح و مواد مخدر و سایر جرایم سازمان یافته نیز مطرح شد که هر موضوع را کمیته‌های مشخص شده مورد پیگیری قرار دادند و امیدواریم ۲ کشور اقدامات مؤثری را در این زمینه‌ها ترتیب دهند.

برگزاری نشست‌ها منجر به همکاری بیشتر و کاهش مشکلات ایران و عراق می‌شود

در ادامه مهدی علی هادی الفکیکی، مشاور وزیر کشور عراق نیز اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌هایی که قبلاً بین ۲ کشور صورت گرفت نشست‌هایی برگزار و قرار شد در خصوص مسائل مرزی ۲ کشور، اقامت و به خصوص هماهنگی بیشتر برای برگزاری اربعین حسینی (ع) تفاهم‌هایی شود.

مشاور وزیر کشور عراق افزود: این نشست‌ها منجر به همکاری بیشتر و کاهش مشکلات بین ۲ کشور دوست و برادر خواهد شد و امید است با استمرار این نشست‌ها، شاهد کاهش مشکلات موجود باشیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست امنیتی مشترک که در قالب کمیته‌هایی با موضوعات آموزش، اطلاعات، مرز، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر، گذرنامه و اربعین برگزار شد تفاهم نامه‌ای در ۲۸ بند به امضا رسید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403