• :5,307
  • :5,621,247
رییس سازمان غذا و دارو: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشور تولید می‌شود

رییس سازمان غذا و دارو: ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز مردم در کشور تولید می‌شود

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۹۹ درصد نیاز دارویی مردم ایران در داخل کشور تامین می‌شود و ما در تولید برخی اقلام جزو اولین‌های جهان هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید حیدر محمدی روز جمعه در حاشیه اجلاس سه روزه معاونان غذا و داروی کشور در یزد در جمع خبرنگاران افزود: اکثر داروهای تولیدی در داخل ایران از کیفیت خوبی برخوردار است و به کشورهای مختلف دنیا و همسایگان صادر و سال آینده هم از لحاظ کیفیت و میزان صادرات رشد خواهد داشت.

وی به جایگاه و نقش ایران در تولید دارو در جهان اشاره و آن را نتیجه تلاش تمامی فعالان و دلسوزان این عرصه مهم ذکر کرد و ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته هفته آینده تعدادی داروی جدید در کشور رونمایی می‌شود که جزو اولین‌ها در سطح جهان است.

این مسئول به وجود برخی کمبودها در برخی مواقع سال در کشور اشاره و یادآور شد: علت موج کمبودهای دارو که از شهریورماه شروع و تا آبان‌ماه ادامه یافت مسائلی مانند مشکل قیمت گذاری و کمبود نقدینگی شرکت‌های مختلف دارویی بود.

به گفته محمدی، حدود ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی در این بازه زمانی در کشور به دلیل تغییر نرخ ارز با مشکل کمبود نقدینگی برای تولید و واردات مواجه شدند و عدم همکاری برای تامین نقدینگی که برخی آنها را به معذوریت بانک‌ها نسبت می‌دهند از دیگر مشکلات این بخش بود.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: از آذرماه امسال شیب کمبودهای دارویی در کشور کاهش یافت و هم‌اکنون موجودی پایدار داروها ۶۰ درصد یعنی برای تامین شش ماه کشور است و تنها در مورد چهار درصد داروها موجودی ناپایدار داریم به عبارتی تامین برای مدت یک ماه وجود دارد.

محمدی بیان کرد: الگوی مصرف دارو بعد از ویروس کرونا تغییر و مصرف برخی داروها بین دو تا ۲۰ برابر افزایش یافت به خصوص داروهای آنتی بیوتیک‌ها که در این ارتباط ۷.۵ میلیون آنتی بیوتیک وارد کشور شد و هم‌اکنون کمبودی در این رابطه نداریم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از موجودی کافی دارو در سطح کشور که بسیار مناسب است خبر داد و گفت: نباید جو جامعه را متشنج کرد چرا که باعث ذخیره سازی دارو توسط مردم در خانه‌ها می‌شود و این بسیار خطرناک است.

محمدی به شرایط یزد و مطالبه در خصوص افزایش دارو در این استان اشاره کرد و گفت: استان یزد با سابقه بالای دانشگاه علوم پزشکی از مدیریت دارویی مطلوبی برخوردار است و این باعث شده که مشکلی به لحاظ کمبود دارو نداشته باشیم.

وی به جمعیت شناور بیماران در یزد و برخی از مناطق کشور اشاره کرد و گفت: برای افزایش دارو باید مستندات لازم و مناسب این حوزه از سوی استانداری و شورای تامین ارائه شود تا سهمیه داروهای مورد نیاز از استان‌های منشاء این جمعیت شناور کاسته و به استان متقاضی داده شود.

این اجلاس با حضور ۱۰۰ نفر از معاونان و مدیران از ۲۶ بهمن ماه در یزد آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد ؛ در این اجلاس که با برگزاری دوره‌های آموزشی همراه بود، مشکلات دارویی و مسائل مرتبط با آن بررسی شد.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 14 ارديبهشت 1403