• :18,837
  • :5,123,400
راه هایی برای تسکین درد ارتودنسی دندان در روزهای اول

راه هایی برای تسکین درد ارتودنسی دندان در روزهای اول

نمام افرادی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند، سوالات مختلفی برایشان پیش می آید. یکی از این سوالات این است که آیا ارتودنسی دندان درد دارد یا خیر؟ همچنین می خواهند بدانند که برای کاهش و یا تحمل درد آن چه اقداماتی را می توانند انجام دهند و چه غذاهایی باید در این مدت میل نمایند.

تسکین درد براکت های ارتودنسی با روش خانگی

به گزارش اقتصاد آنلاین،روند درمان به این شکل است که دستگاه های ارتودنسی به دندان ها فشار اعمال کرده تا به سمت جایگاه درست خود حرکت نمایند. به همین دلیل نمی توان به طور قطع بیان کرد که ارتودنسی کاملا بدون درد است. برخی از افراد هستند که حتی حاضر به تحمل درد اندک روز های ابتدایی این درمان نبوده و به همین دلیل درمان خود را رها می کنند. اما در صورتی که درمان توسط متخصص ارتودنسی خوب انجام شود و عمل به توصیه های او به درستی انجام گیرد، ارتودنسی تاثیر بی نظیری را به وجود می آورد. اگر درمان ارتودنسی را به تعویق بیندازید، احتمال دارد که برای رفع ناهنجاری های دهان و دندانی نیاز به جراحی باشد که درد بیشتری به دنبال داشته و همچنین وقت و هزینه های بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالات مربوط در این زمینه به طور کامل پاسخ دهیم و همه مسائل مربوط به آن را بیان کنیم.

آیا هنگام نصب براکت های ارتودنسی درد دارد؟

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/ارتودنسی'>ارتودنسی</a>

یکی از مراحل اصلی این درمان، نصب براکت های ارتودنسی می باشد که شاید بسیاری از افراد نگران این موضوع می باشند. این افراد می خواهند بدانند که ارتودنسی نیاز به آمپول بی حسی دارد و نصب براکت ها دردی را به دنبال دارد و یا خیر. می توان گفت که با توجه به اینکه آستانه تحمل درد در افراد متفاوت می باشد، به طور قطع این پاسخ منفی نبوده و می تواند درد خفیفی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. همچنین این درد به میزانی نیست که به آمپول بی حسی نیاز داشته باشد.

درد ارتودنسی دندان در روزهای اول

در روزهای ابتدایی که براکت های ارتودنسی روی دندان های شما قرار می گیرند، بروز مقداری درد و ناراحتی طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. البته این احساس درد در تمام افراد به یک شکل نبوده و برخی از افراد ممکن است تا به علت نیاز به اعمال فشار بیشتر بر روی دندان ها، درد بیشتری را تجربه کنند. ارتودنتیست به کمک دستگاه های ارتودنسی به اعمال فشار به دندان ها و قسمت هایی از ریشه دندان پرداخته تا آن ها به سمت موقعیت صحیح حرکت کنند، به همین دلیل در قسمت هایی از فک خود احساس درد را تجربه خواهید کرد. همچنین بافت داخلی دهان شما به دستگاه های ارتودنسی عادت نداشته و نسبت به آن ها حساس است. این موضوع می تواند برایتان آزار دهنده باشد. اما این را بدانید که چنین تجربه ای تنها در روز های ابتدایی ایجاد شده و به مرور زمان به وجود براکت ها در دهان خود عادت خواهید کرد.

شروع درد ارتودنسی دندان

یکی از موارد مهمی که در میزان درد ارتودنسی دندان نقش دارد، نوع ابزاری است که مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که متخصص ارتودنسی براکت ها را بر روی دندان ها نصب می کند، تا چند روز درد و ناراحتی برای بیمار وجود دارد. به مرور زمان که بیمار به وجود دستگاه های ارتودنسی عادت کرد، درد نیز کاهش پیدا می کند. معمولا رایج ترین ابزارهایی که سبب درد می شوند، سیم و براکت های ارتودنسی هستند که با اعمال فشار بر روی دندان ها سبب بروز مقداری درد و ناراحتی می شوند. به همین دلیل تا حدود 3 الی 4 روز درد و ناراحتی برای بیمار وجود خواهد داشت و هنگامی که دندان ها در روند حرکت صحیح خود قرار بگیرند، از میزان این درد کاسته می شود. گاهی اوقات احتمال دارد تا ابزاری به نام لیگاتور یا حلقه های کشی در درمان مورد استفاده قرار بگیرد. این کش ها به منظور حرکت سریع تر دندان ها استفاده شده و بسیار موثر می باشند، اما در هنگام قرار دادن آن ها بر روی دندان ها میزانی درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد خواهد شد.

میزان درد حین درمان ارتودنسی

بعد از نصب براکت ها بر روی دندان ها تا چند روز درد و ناراحتی به وجود خواهد آمد که باعث می شود تا شما به راحتی نتوانید هر غذایی را مصرف کنید. در روز های ابتدایی غذا های نرم را مصرف نمایید. بعد از حدود یک الی دو هفته حساسیت و درد دندان ها کاهش پیدا کرده و می توانید راحت تر غذا بخورید. اما همواره توجه داشته باشید که مصرف غذا های سخت و چسبناک در حین درمان ارتودنسی توصیه نمی شود.

علل درد ارتودنسی دندان

عوامل متعددی مانند سن، میزان نیرویی که به دندان ها اعمال می شود، میزان استرس، آستانه درد هر فرد و موارد دیگری می توانند بر درد ارتودنسی تاثیر گذار باشند. نیروی اعمال شده به دندان ها، جریان خون را تغییر داده و به همین دلیل باعث ایجاد واکنشی التهابی در دهان می شوند. بررسی هایی که بین درک درد ارتودنسی و سلامت روانی بیمار انجام شده است، نشان داده که اثرات روانی می توانند سبب افزایش شدت درد شوند. در مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، 95 درصد بیماران ارتودنسی درد این درمان را تجربه کردند که در عرض 4 ساعت این درد شروع شده و تا حدود 24 ساعت شدت می یابد. مواردی که سبب درد ارتودنسی می شوند، عبارتند از:

عادت نداشتن به دستگاه ها

یکی از دلایل مهمی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، تازگی داشتن براکت ها و سیم در دهان است، زیرا فرد قبلا چنین ابزار ها و دستگاه هایی را استفاده نکرده است. زمانی که براکت ها بر روی دندان ها نصب می شوند، برای تغییر موقعیت دندان ها به آن ها فشار و کشش وارد کرده و اعصاب فک را تحریک می کند، به همین دلیل است که احساس درد ایجاد می شود. وجود درد در چند هفته اول درمان طبیعی می باشد، اما اگر میزان زیادی زمان برد، باید به کلینیک ارتودنسی مراجعه شود و با متخصص ارتودنسی در این باره مشورت شود.

سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان

یکی دیگر از مواردی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان است که این براکت ها در اوایل درمان سبب ایجاد زخم و خراش در دهان می شوند. باید گفت در تمام ویزیت ها، ارتودنتیست به تنظیم براکت ها پرداخته و وجود این درد طبیعی خواهد بود.

تغییرات جریان خون

اعمال فشار براکت ها بر روی دندان ها سبب تغییرات جریان خون می شوند که ممکن است دلیل بر بروز درد ارتودنسی باشند. همچنین احتمال دخالت عوامل خارجی در این زمینه وجود دارد. عوامل خارجی، براکت ها و سیم قرار گرفته در دهان می باشند که باعث بروز حساسیت برای بافت نرم دهان خواهند شد.

تاثیر تغذیه بر کاهش درد ارتودنسی دندان

نصب براکت ها بر روی دندان ها می تواند محدودیت هایی را در هنگام غذا خوردن ایجاد کند. در حین درمان ارتودنسی باید از مصرف غذا های سخت و چسبناک پرهیز کنید. ارتودنتیست توصیه های غذایی لازم را برای شما بیان می کند که باید به آن ها توجه داشته باشید، زیرا در غیر این صورت اگر آسیبی به براکت های ارتودنسی وارد شود، هزینه و درد مجددی برایتان ایجاد خواهد شد.

تاثیر بهداشت دهان و دندان بر کاهش درد ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و علاوه بر جلوگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی، می تواند به کاهش درد ارتودنسی دندان نیز کمک کند. شما باید روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان و دهانشویه استفاده نمایید. سعی کنید تا بعد از وعده های غذایی مسواک بزنید و یا حداقل دهان خود را با آب بشویید. اگر به بهداشت دهان و دندان خود بی توجه باشید، مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهد شد که در این صورت درد بیشتری را تجربه خواهید کرد.

روش های کاهش درد ارتودنسی دندان

برای اینکه بتوانید این درد و ناراحتی را کاهش دهید، می توانید راهکار های زیر را انجام دهید:

داروهای مسکن

برای کاهش درد ارتودنسی خود می توانید با مشورت ارتودنتیست خود از دارو های مسکن استفاده داشته باشید.

کمپرس یخ

کمپرس یخ می تواند با کاهش التهاب دهان را بی حس کرده و باعث کاهش درد شود. برای این کار کمپرس یخ را در ناحیه خارجی دهان خود قرار دهید تا درد ارتودنسی کاهش یابد.

خوردن آب یخ

در صورتی که نمی توانید از کمپرس یخ استفاده کنید، نوشیدن آب یخ نیز می تواند برای کاهش درد کمک دهنده باشد.

دارو های بی حسی دهان

یکی دیگر از روش هایی که به منظور کاهش درد ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از دارو های بی حسی دهان است. برای استفاده ازاین دارو ها مانند Orajel می توانید به کمک پنبه و یا انگشت خود این دارو را روی دندان و یا لثه خود بمالید. این دارو ها با کاهش حساسیت دندان و لثه ها می توانند منجر به کاهش درد ارتودنسی شوند.

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی برای محافظت از بافت نرم داخل دهان یک محصول بسیار مناسب می باشد. احتمال دارد تا قسمت هایی از براکت ها و یا سیم ارتودنسی موجب زخم و یا خراشی در محیط داخلی دهان شود. شما می توانید موم ارتودنسی را روی براکت ها و یا بخشی از دستگاه ارتودنسی که سبب درد شما شده است، قرار دهید. موم های ارتودنسی کاملا غیر سمی بوده و هیچگونه خطری برای شما نخواهد داشت. فقط باید حواس خود را جمع کنید تا موم ارتودنسی را در هنگام مسواک زدن و یا غذا خوردن از دهان خود خارج کنید.

آب نمک

راهکار دیگری که می توانید برای کاهش درد و همچنین بهبود زخم های دهان خود از آن استفاده داشته باشید، شستن دهان با آب نمک است.

ماساژ لثه

می توانید لثه های خود را با انگشت به آرامی ماساژ دهید تا به کاهش درد ارتودنسی شما کمک کند. در صورتی که این کار را به کمک یک تکه یخ انجام دهید، علاوه بر اینکه به کاهش درد خود کمک کردید، می توانید التهاب و تورم را نیزکاهش دهید.

سوالات متداول

آیا درد ارتودنسی یک نشانه بد در روند درمان محسوب می شود؟

به طور کلی تنظیم براکت ها تا حدودی درد و ناراحتی به همراه دارد. با این حال شاید برخی از افراد این درد را نداشته باشند و برخی دیگر این درد را تجربه کنند.

آیا درد ارتودنسی دندان در زندگی روزمره تاثیرگذار است؟

درد ارتودنسی می تواند تاثیرات مستقیمی در روند زندگی روزمره داشته باشد. به طور معمول بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، در غذا خوردن آن ها محدودیت هایی ایجاد می شود. این افراد تا حدودی تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و تا مدتی از مصرف مواد غذایی سفت پرهیز می کنند. در واقع احساس درد بسیار طبیعی بوده و تمام افرادی که قصد انجام درمان را دارند، باید آن را تحمل کرده و بپذیرند. می توان گفت برخی از افراد احساس درد نکرده و برخی دیگر از افراد آن را تجربه می کنند. احساس درد در درمان ارتودنسی به معنای حرکت دندان ها به سمت موقعیت برنامه ریزی شده و تعیین شده توسط ارتودنتیست می باشد.

آیا می توان به دلیل درد ارتودنسی دندان از مسواک زدن صرف نظر نمود؟

به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ دلیلی نباید در رعایت بهداشت دهان و دندان خود سهل انگاری کنید. درست است که در روز های ابتدایی نصب براکت ها، نمی توانید به راحتی مسواک بزنید، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند آسیب های بیشتری را برای شما به همراه بیاورد و عفونت لثه و و دیگر بیماری های دهان و دندان را برای شما ایجاد نماید.

آیا میزان درد ارتودنسی دندان در همه بیماران به یک اندازه می باشد؟

خیر. نمی توان گفت که به طور قطعی درد ارتودنسی در همه بیماران به یک اندازه می باشد. هر فرد آستانه تحمل درد متفاوتی با بیمار دیگر دارد و به طور کلی می توان گفت که مواردی مانند سن، میزان فشار اعمال شده بر روی دندان ها، آستانه تحمل درد برای هر فرد و موارد دیگری بستگی دارد.

اگر درد دندان کودکم بیش از چند روز طول کشید، چه اقدامی را باید انجام دهم؟

اگر نگران درد بیش از حد کودک بعد از ارتودنسی می باشید، بهتر است تا به کلینیک ارتودنسی مراجعه نمایید. در این شرایط ارتودنتیست برای رفع نگرانی شما بررسی های لازم را انجام داده و اگر لازم باشد، این بررسی را به کمک تصویر برداری اشعه ایکس انجام می دهد. معمولا او در روز های ابتدایی دارو های مسکن را برای کاهش درد تجویز می کند. همچنین اگر براکت ها سبب زخم در بافت دهان کودک شما شد، می توانید موم ارتودنسی را روی براکت ها قرار دهید.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403