• :14,821
  • :5,119,384
چرا کاهش وزن ناگهانی خطرناکه؟

چرا کاهش وزن ناگهانی خطرناکه؟

بسیاری از افراد دغدغه کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل را دارند که برای این منظور تمرینات مختلف ورزشی و رژیم‌های غذایی را امتحان می‌کنند. اما کاهش وزن همیشه خوشایند نیست و اگر بدون تغییر در برنامه زندگی اتفاق بیفتد می‌تواند هشدار ابتلا به مشکل جدی باشد که هرگز نباید بی‌اهمیت تلقی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، کاهش وزن ناگهانی به‌حالتی اطلاق می‌شود که فرد ۴ تا ۶ کیلوگرم وزن را طی چند هفته از دست می‌دهد درحالی‌که هیچ تغییری در رژیم غذایی و فعالیت‌های جسمانی ایجاد نشده ‌است. در مورد کودکان، کاهش بیش از ۵ درصد وزن اولیه طی چند هفته علامت جدی خطر تلقی می‌شود. علت های متعددی در کاهش وزن غیرعادی نقش دارند. وزن با تعادل بین دریافت و مصرف انرژی ارتباط دارد و کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که دریافت انرژی کمتر از نیاز بدن باشد یا انرژی بیشتری سوخت‌وساز شود و در بعضی موارد نیز هر دو عامل تاثیر دارند. اما علت های کاهش وزن ناگهانی عبارتند از:

بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مزمن گوارشی و عفونی در این زمینه نقش دارند. بیماری ایدز و سل از جمله بیماری‌های عفونی هستند. پرکاری تیروئید نیز عامل مهم کاهش وزن به‌رغم افزایش اشتهاست زیرا افزایش خیلی زیاد هورمون‌های تیروئید بر متابولیسم تاثیر می‌گذارند. دیابت کنترل‌نشده نیز با افزایش مصرف انرژی و اشتها همراه است که تشنگی مداوم نیز اتفاق می‌افتد. بیماری کرون یکی دیگر از این بیماری‌هاست که به‌دلیل اسهال مزمن اتفاق می‌افتد و فرد از دردهای گوارشی نیز رنج می‌برد.

سوءجذب ریزمغذی‌ها: سوءجذب ریزمغذی‌ها نیز حتی با افزایش اشتها می‌تواند به لاغر شدن بیانجامد. در این شرایط فرد مدفوع زیاد و معمولا چرب دارد. بیماری سلیاک نیز به‌رغم حفظ اشتهای فرد با کاهش وزن همراه است زیرا ریزمغذی‌ها در جداره روده جذب نمی‌شوند. البته سوءجذب می‌تواند ناشی از تغذیه نادرست، کاهش اشتها یا مشکلات دندانی و حرکتی در سالمندان نیز باشد.

کاهش اشتها: کاهش اشتها ممکن است زمینه‌ساز لاغری شود که به‌خصوص در افراد مبتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی شدید یا اختلالات جدی تغذیه مانند بی‌اشتهایی عصبی دیده می‌شود.

عوامل مهم در <a class='tagColor' href='/Tags/Archive/کاهش وزن'>کاهش وزن</a> ناگهانی

سرطان: سرطان یکی از مهم‌ترین علت های کاهش اشتها محسوب می‌شود زیرا علاوه بر تاثیر تومورها، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیز در این زمینه نقش دارند.

مصرف داروها: مصرف مداوم بعضی داروها نیز بر اشتها و وزن تاثیر می‌گذارد. از جمله مهم‌ترین داروها در این زمینه می‌توان به بعضی داروهای ضدافسردگی و آمفتامین‌ها اشاره کرد.


بیشتر بخوانید؛

۱۰ نشانه که به شما می گوید بیش از حد چای می نوشید + عکس


استرس: با اینکه استرس معمولا با افزایش وزن همراه است زیرا بر مکانیسم‌های هورمونی به‌خصوص ترشح کورتیزول و مکانیسم‌های هیجانی ( تمایل به تنقلات زیاد) تاثیر می‌گذارد اما استرس خیلی شدید همراه با ناراحتی معده می‌تواند منجر به کاهش اشتها و لاغری شود.

یادتان باشد که اگر بدون هیچ علت مشخصی با کاهش وزن مواجه شدید، هرگز نباید نسبت به آن بی‌اهمیت باشید بلکه لازم است با پزشک مشورت کنید تا با بررسی وضعیت سلامت تان، علت کاهش وزن تشخیص داده‌ شود.

منبع: بهداشت نیوز

منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403