• :2,920
  • :5,395,695
احتمال وقوع سیل در ۲۲ استان

احتمال وقوع سیل در ۲۲ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و جاری شدن رواناب براثر بارش برف و باران در ۲۲ استان هشدار داد.


به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تقویت سامانه بارشی، بارش باران و برف، رخداد مه، کاهش دید، در مناطق جنوبی رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی پدیده بهمن و کولاک برف خبر داد.

این وضعیت جوی در روز دوشنبه (۱۰ بهمن) در کرمانشاه، ایلام، لرستان، غرب کردستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی کهگیلویه و بویراحمد و شمال و شرق خوزستان، روز سه‌شنبه (۱۱ بهمن) در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات غربی استان‌های مازندران و سمنان و روز چهارشنبه (۱۲ بهمن) در شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و شمال خراسان رضوی مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نسبت به  بارش برف یا باران، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه و احتمال بهمن یکشنبه (۹ بهمن) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان و دوشنبه (۱۰ بهمن) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، همدان، البرز، تهران، قزوین، قم، غرب و شمال سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، نیمه شمالی کرمان، یزد و شمال فارس هشدار داده است.
این وضعیت جوی سه‌شنبه (۱۱ بهمن) برای استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی فارس، غرب و شمال یزد و ارتفاعات گلستان، چهارشنبه (۱۲ بهمن) برای استان‌های اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، جنوب آذربایجان غربی، نیمه شمالی تهران، مرکزی، البرز، کردستان، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه و جنوب قم و پنج‌شنبه (۱۳ بهمن) برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، غرب آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان، شمال و شرق خوزستان و شمال سمنان پیش‌بینی شده است.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در مسیرهای کوهستانی، احتمال انسداد محورهای روستایی در اثر شدت بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نیست.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط و ترجیحا اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها وانجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: بارش باران در مناطق جنوبی گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت و رخداد مه امروز (۹ بهمن‌ماه) در خوزستان و جنوب ایلام، دوشنبه (۱۰ بهمن‌) در خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، گیلان و غرب مازندران، سه‌شنبه (۱۱ بهمن‌) در نیمه شمالی بوشهر، مازندران و گیلان، چهارشنبه (۱۲ بهمن‌) در خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس و پنج‌شنبه (۱۳ بهمن) در ایلام، فارس، بوشهر و نیمه شرقی خوزستان رخ می‌دهد.

در این شرایط جوی احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهری، احتمال اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به  پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط و ترجیحا اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری و پاک‌سازی دهانه پل‌ها توصیه می‌کند.

 به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

    *

    • ۷ حکم برنامه هفتم درباره نوسازی مدارس؛ از اختصاص قیر رایگان تا مالیات سیگار برای مدارس

      رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب ۷ حکم در برنامه هفتم توسعه و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد و گفت: همچنین حکم دیگری پیرا...

    • سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران / سهم بالاتر مردان در بروز بیماری

      معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بروز سکته مغزی در کشور، گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۱۵۰هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولا ...

    • افزایش آشپزخانه‌های تولید «شیشه» در افغانستان/ ۳ کشور بزرگ تولیدکننده «تریاک» دنیا

      پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با استناد به گزارش سال ۲۰۲۳ دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و موسسه انگلیسی «الکیس»، از افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید شیشه در افغانستان خبر داد و گ...

    • افزایش مبتلایان کرونا در هفته گذشته/ ۵۰ بیمار جان باختند

      بنابر اعلام وزارت بهداشت طی هفته گذشته ۱۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، از یکشنبه هفته گذشته ( ۳۰ مهرماه) تا امروز ...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 31 فروردين 1403