• :21,906
  • :5,126,469
افتتاح متروی پرند در هفته دولت

افتتاح متروی پرند در هفته دولت

انتظار چند ساله مردم پرند به پایان رسیده و با تحویل زمین‌های پرند به پیمانکار مترو، مدیرعامل متروی تهران، زمان نهایی افتتاح متروی پرند را هفته دولت اعلام کرد.


به گزارش ایسنا، ۱۷ آذرماه سال گذشته رئیس جمهور کشورمان در حاشیه سفرهای استانی خود از روند احداث خط متروی پرند بازدید کرد و با ارائه سه دستور خواهان تسریع در عملیات احداث متروی پرند شد و دستور دادند تا در زمینه اختصاص زمین، حل مشکل نقدینگی و پست برق متروی پرند تسهیل گری شود.

همچنین مدیران شهری بارها اعلام کردند که یکی از گره‌های اصلی عدم تکمیل متروی پرند مسئله مالی است که مقرر شده بود این اعتبار به صورت غیرنقد باشد و املاکی توسط شرکت عمران شهرهای جدید برای تهاتر بدهی‌ها و تأمین منابع مالی لازم جهت خریداری تجهیزات و اتمام عملیات عمرانی باقیمانده پروژه به شرکت مترو، به صورت یکجا و براساس قرارداد منعقده در اختیار پیمانکاران مربوطه قرار گیرد؛ اما این مهم  کارسازی نشد و این امر موجب انباشت مطالبات پیمانکاران در ماه‌های اخیر شد. 

عدم تحویل زمین از سوی شرکت عمران شهرهای جدید سبب شد که علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در نشست خبری خود به این موضوع اشاره کند و بگوید: متروی پرند یک تفاهم‌ سه جانبه بین وزارت راه، مترو و پرند بوده است، وزارت راه قرار بود تأمین زمین را انجام دهد و در همین مسئله نیز تعلل و اختلاف نظری وجود داشت و در خصوص اختلاف زمین جلسه‌ای تشکیل شد و استاندار نیز دستورات لازم را دادند و امیدواریم به زودی متروی پرند افتتاح شود.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت احداث متروی پرند و زمان افتتاح آن می‌گوید: دی ماه سال گذشته شرکت عمران شهرهای جدید متعهد شد که زمین هایی را برای تأمین منابع مالی و خرید تجهیزات مورد نیاز متروی پرند به پیمانکار متروی پرند بدهد که این مهم تا هفته قبل محقق نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه افتتاح و بهره برداری از یک خط مترو مستلزم خرید و نصب تجهیزات است، می افزاید: بارها اعلام کردیم که هرچقدر این منابع مالی دیر تزریق شود، تکمیل متروی پرند به همان میزان عقب می افتد چراکه نمی‌توانیم یک خط مترو را بدون تجهیزات مورد نیازش افتتاح کنیم و بر همین اساس معاون اجرایی ریاست جمهوری و استاندار تهران پیگیری های زیادی را در این خصوص انجام داده و نهایتا صورتجلسه دستورات ریاست جمهور پیرامون حل مشکلات متروی پرند را به شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ کردند.

هرمزی با اشاره به اینکه هفته گذشته زمین‌های مورد نظر پس از چندین ماه وقفه به پیمانکار مترو تحویل داده شد، می گوید: اگر این زمین‌ها در موعد مقرر خود یعنی دی ماه سال گذشته تحویل داده می شد می‌توانستیم با ثبت خرید تجهیزات مترو و نصب آنها، همین روزها این خط مترو را افتتاح کنیم، اما حالا شاهد وقفه سه ماهه هستیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در هفته دولت سال‌جاری افتتاح متروی پرند را جشن بگیریم.

به گزارش ایسنا،  شهر پرند بالغ بر نیم میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار مسافر بین تهران و این شهر اقماری پایتخت تردد می‌کنند و همین میزان تردد نیز اهمیت راه اندازی هرچه سریعتر خط مترو را مورد توجه مسئولان قرار داده است، بگونه ای که با درخواست دولت، شرکت متروی تهران به عنوان مجری طرح انتخاب و  مسئولیت پیشبرد عملیات اجرایی را بر عهده گرفت و این در حالی است که  خط متروی پرند که احداث آن از اواسط دهه ۸۰ آغاز شد، از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، به سرانجام نرسیده است که بنا به اظهارات مدیرعامل متروی تهران گویا قرار است پرونده متروی پرند نیز در هفته دولت بسته شود.

افتتاح متروی پرند در <a class='tagColor' href='/Tags/Archive/هفته دولت'>هفته دولت</a>

انتهای پیام


منبع:ایسنا

    *

    • ۷ حکم برنامه هفتم درباره نوسازی مدارس؛ از اختصاص قیر رایگان تا مالیات سیگار برای مدارس

      رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب ۷ حکم در برنامه هفتم توسعه و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد و گفت: همچنین حکم دیگری پیرا...

    • سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران / سهم بالاتر مردان در بروز بیماری

      معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بروز سکته مغزی در کشور، گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۱۵۰هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولا ...

    • افزایش آشپزخانه‌های تولید «شیشه» در افغانستان/ ۳ کشور بزرگ تولیدکننده «تریاک» دنیا

      پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با استناد به گزارش سال ۲۰۲۳ دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و موسسه انگلیسی «الکیس»، از افزایش تعداد آشپزخانه‌های تولید شیشه در افغانستان خبر داد و گ...

    • افزایش مبتلایان کرونا در هفته گذشته/ ۵۰ بیمار جان باختند

      بنابر اعلام وزارت بهداشت طی هفته گذشته ۱۰۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.به گزارش ایسنا، از یکشنبه هفته گذشته ( ۳۰ مهرماه) تا امروز ...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403