• :13,647
  • :11,256,215
آمار ناامیدکننده در روزهای نخست آزمایش ربات‌تاکسی‌های تسلا

آمار ناامیدکننده در روزهای نخست آزمایش ربات‌تاکسی‌های تسلا

آغاز آزمایشی سرویس ربات‌تاکسی تسلا در آستین تگزاس تنها چند روز پس از شروع با سه تصادف همراه شد؛ رویدادی که بار دیگر ایمنی و قابلیت اعتماد فناوری خودران این شرکت را زیر سؤال برده و مقایسه آن با رقبایی مانند وِیمو نشان از عملکرد ضعیف‌تر تسلا دارد.
تسلا که همواره به دلیل تبلیغات جنجالی، حوادث مرگبار و اتهام پنهان‌کاری در زمینه فناوری رانندگی خودکار مورد انتقاد بوده، این بار در طرح آزمایشی ربات‌تاکسی‌های خود در شهر آستین تگزاس نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از تک‌‍اسپات، گزارش رسمی به دولت فدرال نشان می‌دهد که ناوگان ربات‌تاکسی تسلا از تاریخ 23 ژوئن و تنها در ابتدای فعالیت خود، در سه تصادف دخیل بوده است؛ برخی منابع احتمال می‌دهند یکی از این حوادث حتی در همان روز نخست رخ داده باشد.

بر اساس گزارش مالی تسلا، این حوادث در فاصله طی تنها 7 هزار مایل ثبت شده‌اند؛ آماری که عملکردی بسیار ضعیف‌تر از رقبا را نشان می‌دهد. به‌طور مقایسه‌ای، وِیمو با وجود داشتن گزارش‌های تصادف بیشتر، پس از 96 میلیون مایل کارکرد، ایمنی بهتری نسبت به رانندگان انسانی ارائه داده است.

جزئیات تصادفات تسلا به‌طور کامل روشن نشده و داده‌های منتشرشده به‌شدت سانسور شده‌اند. با این حال، دو مورد شامل برخورد از عقب بوده است: یکی هنگام پیچ به راست و دیگری زمانی که خودرو بدون دلیل مشخص در مسیر مستقیم توقف کرده است.
در حادثه دیگر، یک ربات‌تاکسی به شیء ثابت برخورد کرد که به آسیب جزئی سرنشین انجامید و خودرو نیز نیازمند یدک‌کشی شد.
 

ویدئوهایی از رفتار نامنظم این خودروها در همان روز نخست انتشار یافت که منجر به آغاز تحقیق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) شد.
نکته قابل توجه آن است که این ویدئوها توسط سرمایه‌گذاران تسلا ضبط شده بودند. برنامه آزمایشی فعلاً محدود به اینفلوئنسرها، طرفداران شرکت و همراهان آن‌هاست. هرچند در خودروها ناظر انسانی حضور دارد و امکان فعال‌سازی ترمز اضطراری از صندلی مسافر وجود دارد، اما وقوع تصادف در این شرایط نگرانی‌ها را دوچندان کرده است.

چالش‌های بازار ربات‌تاکسی تنها مختص تسلا نیست. وِیمو نیز در مراحل ابتدایی با تحقیقات NHTSA مواجه شد و جنرال‌موتورز به‌طور کامل از این عرصه خارج گردید. از سوی دیگر، نظرسنجی ماه اوت نشان داد بسیاری از مشتریان تسلا علاقه‌ای به فناوری «رانندگی تمام‌خودکار» ندارند؛ نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان حتی معتقد بودند این فناوری باید غیرقانونی اعلام شود.

با وجود این ناکامی‌ها، روند گسترش ربات‌تاکسی‌ها ادامه دارد. شرکت‌هایی مانند Wayve و اوبر قصد دارند از سال آینده فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کنند و گزارش‌هایی از برنامه‌ریزی انویدیا برای ورود به این حوزه منتشر شده است. در چنین شرایطی، پرسش اصلی این است که آیا تسلا می‌تواند اعتماد از دست‌رفته را بازسازی کرده و نقشی محوری در آینده حمل‌ونقل خودران ایفا کند یا خیر.

    *

    • سامسونگ هم قیمت حافظه را افزلیش می‌دهد

      افزایش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی و محصولات پرقدرت باعث شده سامسونگ نیز همانند مایکرون و سن‌دیسک قیمت حافظه‌های DRAM و NAND را تا ۳۰٪ بالا ببرد؛ خبری که به‌ویژ...

    • سامسونگ از یک تلویزیون قابل حمل با قابلیت لمسی رونمایی کرد

      سامسونگ در اقدامی تازه از محصولی با نام The Moving Style پرده‌برداری کرده است؛ تلویزیونی که برخلاف نمونه‌های رایج نه‌تنها ثابت نیست، بلکه می‌توان آن را به‌راحتی جابه‌جا کرد، روی میز قرار داد...

    • هزینه ۱۰۰ هزار دلاری ویزا؛ هشدار درباره تضعیف نوآوری و فرار سرمایه از آمریکا

      هزینه ۱۰۰ هزار دلاری ویزای H-1B چگونه به استارتاپ‌ها آسیب می‌زند؟ بررسی تأثیر بر جذب استعداد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و رقابت پذیری ایالات متحده. طرح پیشنهادی کاخ سفید برای اعمال هزینه ۱۰۰٬۰۰۰...

    • نت‌اسکیپ و آغاز تاریخچه باگ بانتی در سال ۱۹۹۵

      برنامه‌های باگ بانتی امروز بخش جدایی‌ناپذیر امنیت سایبری هستند، اما نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ شرکت نت‌اسکیپ با اقدامی پیشگامانه چنین طرحی را معرفی کرد و مسیر جدیدی برای تعامل شرکت‌ها با هکرهای ...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 3 مهر 1404