
گوگل پروتکل جدید خرید بهوسیله هوش مصنوعی را رونمایی کرد!
به گزارش ایتنا و به نقل از تککرانچ، این پروتکل با حمایت بیش از ۶۰ فروشنده و مؤسسه مالی توسعه یافته و هدف آن فراهم کردن سازگاری میان پلتفرمهای هوش مصنوعی، سامانههای پرداخت و فروشندگان است، به طوری که هر تراکنش دارای ردپای قابل رهگیری باشد.
مدیران گوگل در بیانیهای که همراه با انتشار این پروتکل ارائه کردند، بر تعهد خود به فرآیند توسعه باز و مشارکتی تاکید کردند. استاون پاریک و راو سوراپاننی، معاونان بخشهای گوگل و گوگل کلود، نوشتند: «ما متعهدیم این پروتکل را در فرایندی باز و مشارکتی توسعه دهیم و جامعه فناوری و پرداخت را دعوت میکنیم که آیندهای نوین را با ما بسازند.»
مشخصات کامل پروتکل AP2 به صورت عمومی بر روی گیتهاب منتشر شده است. این پروتکل طراحی شده تا در آیندهای نزدیک که نمایندگان هوش مصنوعی به طور روزمره برای مشتریان خرید میکنند و تعاملات پیچیده و آنی با نمایندگان فروشگاهها دارند، به کار گرفته شود. برای نمونه، گوگل در توضیح خود آورده است که کاربر میتواند از ربات چت خود بخواهد سفر با دوچرخه را برنامهریزی کند و در واکنش، نماینده فروشگاه دوچرخه پیشنهاد ویژهای زماندار ارائه میدهد.
.jpg)
نمونه دیگر، درخواست کاربر برای برنامهریزی سفر و اقامت در تعطیلات آخر هفته است؛ کاربر فقط تاریخ، مکان و بودجه را مشخص میکند و نماینده هوش مصنوعی با نمایندگان خطوط هوایی، هتلها و آژانسهای مسافرتی به صورت همزمان مکالمه میکند و پس از پیدا کردن گزینه مناسب، رزروها را به صورت رمزنگاری شده انجام میدهد.
اجرای چنین تراکنشهایی از نظر فناوری و اجتماعی پیچیده است. AP2 نیاز دارد دو مرحله تایید انجام شود تا خرید انجام گیرد: نخست «مجوز قصد» که جستجو و مذاکره روی کالا را ممکن میسازد و سپس «مجوز سبد خرید» که تایید نهایی خرید است. همچنین امکان خرید کاملاً خودکار وجود دارد که نماینده پس از یافتن کالا، مجوز سبد را به صورت خودکار تولید میکند، البته در این حالت دستورالعملهای دقیقتری درباره قیمت و زمان لازم است.
در همکاری با شرکتهای حوزه رمزارز از جمله Coinbase، MetaMask و بنیاد Ethereum، گوگل نسخهای از این پروتکل را با حمایت از پروتکل مبتنی بر رمزارز x402 ارائه کرده است که اجازه خرید با استفاده از کیف پولهای رمزارزی توسط نمایندگان هوش مصنوعی را میدهد.
شرکتهای فناوری دیگری نیز سیستمهای مشابهی را توسعه میدهند، مانند پرهپلکستی با سرویس Buy With Pro و Stripe با ابزارهای پرداخت نمایندگان، هرچند این ابزارها به جامعیت AP2 نیستند. موفقیت این پروتکل تا حد زیادی به پذیرش آن توسط توسعهدهندگان و بازیگران اکوسیستم بستگی دارد، اما حمایت شرکتهای مالی بزرگ مانند Mastercard، American Express و PayPal هم اکنون نفوذ قابل توجهی به AP2 داده است.
*