
پایان اعلانهای مزاحم: گوگل کروم مجوزها را به صورت خودکار لغو میکند
گوگل از ارائه یک قابلیت جدید در مرورگر کروم خبر داده که هدف آن، کاهش محسوس اعلانهای مزاحم و بهبود تجربه کاربری است.
به گزارش خبرگزاری و به نقل از تککرانچ، این غول فناوری روز جمعه از سیستم جدیدی رونمایی کرد که بهطور خودکار، مجوز نمایش اعلانها را برای وبسایتهایی که کاربر بهتازگی با آنها تعاملی نداشته است، لغو میکند. این اقدام، امکان نمایش هشدارها و بهروزرسانیهای ناخواسته را از سوی چنین سایتهایی محدود میسازد.
بر اساس اعلام گوگل، این ویژگی بهزودی در نسخههای اندروید و دسکتاپ مرورگر کروم در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
این نوآوری، در واقع توسعهای بر قابلیت «بررسی ایمنی» (Safety Check) کروم محسوب میشود که پیش از این، مجوزهای دسترسی به دوربین و موقعیت مکانی را برای سایتهای بازدید نشده، پس میگرفت.
تأیید غیرمستقیم یک اشتباه راهبردی
گوگل بهصورت تلویحی پذیرفته که طراحی و پیادهسازی اولیه سیستم اعلانهای مرورگر، ممکن است ایدهای چندان موفق نبوده است. این شرکت با استناد به دادههای داخلی خود اعلام کرد کاربران حجم انبوهی از اعلانها را دریافت میکنند، اما کمتر از یک درصد از آنها منجر به تعامل و کلیک از سوی کاربر میشود.
با این حال، گوگل بر این باور است که برخی اعلانها میتوانند مفید باشند. به همین دلیل، این ویژگی جدید، مجوزهای «برنامههای وب نصبشده» (PWA) را لغو نخواهد کرد و تمرکز آن بر سایتهایی است که میزان تعامل کاربر با آنها پایین، اما حجم اعلانهای ارسالی آنها بالا است.
انتظار میرود این تغییر، وبسایتهای اسپمی که با ارسال اعلانهای پیاپی مزاحم کاربران میشوند را وادار کند تا در استراتژی خود تجدیدنظر کرده و تعداد اعلانهای خود را مدیریت کنند، در غیر این صورت، دسترسی خود را بهطور کامل از دست خواهند داد.
پاسخ به یک معضل دیرینه
مشکل اعلانهای ناخواسته، برای سالها به عنوان یکی از چالشهای اصلی کاربران مطرح بوده است. شرکت اپل نیز پس از دریافت حجم زیادی از نارضایتی کاربران آیفون، در پاسخ، کنترلهای پیشرفتهای را به سیستم عامل iOS اضافه کرد که به کاربران امکان میدهد اعلانها را در یک خلاصه روزانه دریافت کنند، آنها را بیصدا نمایند یا بهطور کامل غیرفعال سازند.
شفافیت و حفظ حق انتخاب کاربر
گوگل تأکید کرده است که هنگام لغو مجوزها، به کاربران اطلاعرسانی میکند و در صورت تمایل، این امکان را فراهم میآورد تا تنظیمات به حالت قبل بازگردانده شود. همچنین کاربرانی که تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارند، میتوانند آن را بهطور کامل از بخش تنظیمات مرورگر غیرفعال کنند.
این ویژگی پیش از راهاندازی رسمی، مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشته است. گوگل در طی این آزمایشها دریافت که اعمال این تغییر، تأثیر محسوسی بر تعداد کلیکهای دریافتی روی اعلانها ندارد که این امر، خود گواهی بر بیمیل بودن کاربران به تعامل با این پنجرههای بازشو از همان ابتدا است.
*