• :17,302
  • :11,401,420
آیا تیلور سویفت از هوش مصنوعی در کمپین جدید گوگل استفاده کرده است؟

آیا تیلور سویفت از هوش مصنوعی در کمپین جدید گوگل استفاده کرده است؟

جنجال تازه‌ای پیرامون تیلور سویفت در فضای مجازی شکل گرفته است. طرفداران این خواننده پرطرفدار آمریکایی او را متهم کرده‌اند که در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود با گوگل، از ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی استفاده کرده است؛ موضوعی که بار دیگر مرز میان خلاقیت انسانی و فناوری را به چالش می‌کشد.

تیلور سویفت به مناسبت انتشار دوازدهمین آلبوم خود با عنوان «The Life of a Showgirl»، در پایان هفته گذشته، از طرفدارانش خواست در یک جست‌وجوی اینترنتی تعاملی شرکت کنند که با جست‌وجوی نام او در گوگل آغاز می‌شد. اما پس از آنکه شرکت‌کنندگان در جریان این کمپین، ویدیوهای مخفی را کشف کردند، برخی از آن‌ها نسبت به منشأ این ویدیوها ابراز تردید کردند و معتقد بودند که کلیپ‌ها با کمک هوش مصنوعی ساخته شده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از تک کرانچ، در جست‌وجوی گوگل با عبارت «Taylor Swift»، پیامی رمزآلود نمایش داده می‌شد: «دوازده شهر، دوازده در، یک ویدیو برای گشودن» (12 cities, 12 doors, 1 video to unlock). طرفداران باید موقعیت درها را شناسایی می‌کردند، به‌صورت حضوری آن‌ها را پیدا می‌کردند و با اسکن کد QR مربوطه، به دوازده ویدیوی ویژه دسترسی می‌یافتند که هرکدام شامل سرنخ‌هایی برای حل یک معمای نهایی بود. در پایان، با جست‌وجوی عبارت درست در گوگل، دری نارنجی ظاهر می‌شد که کاربران باید به‌صورت جمعی با دوازده میلیون کلیک آن را «باز» می‌کردند. نتیجه این تلاش، انتشار ویدیوی متنی برای آهنگ «سرنوشت اوفلیا» (The Fate of Ophelia) بود.

یوتیوب حق پخش اختصاصی ویدیوی این آهنگ و همچنین ویدیوهای متنی دیگر قطعات آلبوم جدید سویفت را دریافت کرده است. گوگل نیز در ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود از این کمپین رونمایی کرد. ویدیو با تصویری هوایی از زمین آغاز می‌شود و سپس به سرعت روی منظره‌ای تپه‌ای و جواهرنشان زوم می‌کند تا در نهایت درِ نارنجی‌رنگی را با نوار جست‌وجوی گوگل روی آن نشان دهد.

با وجود علاقه دیرینه طرفداران سویفت به رمزگشایی و معما، بسیاری از آنان این بار به‌جای کشف سرنخ‌های موسیقایی، به بررسی دقیق ویدیوها پرداختند تا نشانه‌هایی از تولید توسط هوش مصنوعی در آن‌ها بیابند. هرچند برخی از کلیپ‌ها ظاهراً جلوه‌هایی شبیه به تولیدات رایانه‌ای دارند، اما هنوز مشخص نیست که واقعاً با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند یا خیر و اگر چنین باشد، تا چه اندازه از این فناوری استفاده شده است.

در صورت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی گوگل، چنین اقدامی از نظر تجاری قابل توجیه است. هم‌زمان با معرفی نسخه دوم مولد ویدیوی Sora از سوی OpenAI، همکاری احتمالی تیلور سویفت با گوگل می‌تواند فرصتی تبلیغاتی برای این شرکت باشد تا توانمندی مدل تولید ویدیوی خود موسوم به Veo 3 را به میلیون‌ها کاربر نشان دهد.

بحث پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در آثار خلاقانه، موضوعی حساس و بحث‌برانگیز در صنعت موسیقی و هنر است. برخی از هنرمندان این فناوری را ابزاری الهام‌بخش و کمک کننده می‌دانند، در حالی که برخی دیگر از نحوه آموزش مدل‌های زبانی بر پایه آثارشان بدون کسب رضایت، به‌شدت انتقاد می‌کنند و آن را تهدیدی برای معیشت هنرمندان می‌دانند.

تیلور سویفت پیش‌تر نیز درباره خطرات این فناوری هشدار داده بود. او در سال گذشته میلادی در پی انتشار تصویری جعلی از خود که به‌وسیله هوش مصنوعی تولید و در حمایت از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ منتشر شده بود، در اینستاگرام نوشت که چنین اقداماتی نگرانی‌هایش را درباره گسترش اطلاعات نادرست و سوءاستفاده از چهره افراد افزایش داده است. همین اتفاق سبب شد او حمایت خود را از کامالا هریس، رقیب انتخاباتی ترامپ، اعلام کند.

اتهام استفاده سویفت از ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی، با توجه به جایگاه برجسته او در صنعت موسیقی، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. هرچند برخی هنرمندان برای کاهش هزینه‌های تولید به سراغ فناوری‌های هوش مصنوعی می‌روند، اما تیلور سویفت، که یکی از ثروتمندترین چهره‌های دنیای موسیقی است، به‌خوبی توانایی دارد تا ویدیوهای تبلیغاتی خود را با بالاترین کیفیت و به‌صورت واقعی تولید کند.

    *

    • مرض آیفون!

      مرض آیفون!...

      برخی سایت‌های فروش آنلاین، قیمت‌هایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای این مدل اعلام کرده‌اند. فروشندگان بازار معتقدند این قیمت‌ها حبابی است و توصیه می‌کنند، خریداران تا کاهش قیمت‌ها در یک ماه آی...

    • آیا تیلور سویفت از هوش مصنوعی در کمپین جدید گوگل استفاده کرده است؟

      جنجال تازه‌ای پیرامون تیلور سویفت در فضای مجازی شکل گرفته است. طرفداران این خواننده پرطرفدار آمریکایی او را متهم کرده‌اند که در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود با گوگل، از ویدیوهای تولیدشده با ه...

    • «اسپاتیفای» از طریق «ChatGPT» در دسترس قرار گرفت

      برنامه‌های «اسپاتیفای» و «ChatGPT» برای تبدیل چت‌های شما به لیست‌های پخش موسیقی شخصی‌سازی‌شده با هم همکاری می‌کنند. ادغام جدید ChatGPT با اسپاتیفای(Spotify) به کاربران اجازه می‌دهد آهن...

    • آمار کاربران فعال چت جی‌پی‌تی اعلام شد

      سم آلتمن، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» دیروز دوشنبه تعداد کاربران فعال هفتگی «چت جی‌پی‌تی» را اعلام کرد که نشان‌دهنده استقبال از آن است. تعداد کاربران فعال هفتگی چت جی‌پی&zwnj...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    سه‌شنبه، 15 مهر 1404