• امروز:340
  • کل:6,796,259


اسپیس ایکس گامی دیگر به ارسال فضانوردان ناسا به فضا نزدیک شد

اسپیس ایکس گامی دیگر به ارسال فضانوردان ناسا به فضا نزدیک شد

با روشن‌سازی موفقیت‌آمیز موتورهای سوپردریکو کرو دراگون، آزمایش مهمی بعدی این فضاپیما آزمایش سامانه‌ی فرار اضطراری حین پرواز خواهد بود.

بامداد امروز، اسپیس‌ایکس حین آزمایشی زمینی در کیپ‌کاناورال فلوریدا، موتورهای کرو دراگون، کپسول مسافربری جدیدش را روشن کرد و با موفقیت‌‌ در آن، مسیر را برای پرواز آزمایشی حیاتی این وسیله‌ی نقلیه در ماه‌های پیش‌ رو هموار کرد. اگر پرواز آزمایشی بعدی به‌خوبی پیش برود، در آن صورت اسپیس‌ایکس برای انجام نخستین پرتاب سرنشین‌دار کرو دراگون در سال آینده به‌طور کامل آماده خواهد شد.

موتورهایی که اسپیس ایکس امروز آن‌ها را روشن کرد، بخشی از سامانه‌ی فرار اضطراری کرو دراگون محسوب می‌شوند و درصورت بروز هرگونه فاجعه حین پرتاب فعال خواهند شد. کرو دراگون به‌نحوی طراحی شده است که سوار بر یکی از راکت‌های فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به فضا سفر کند؛ اما اگر به هر دلیل پرتاب راکت در میان هوا با شکست مواجه شود، موتورهای اضطراری تعبیه‌شده در بدنه‌ی فضاپیما روشن خواهند شد و کپسول را به سلامت از راکت دور خواهند کرد و سپس، کپسول با استفاده از چترهای نجاتش روی زمین فرود خواهد آمد.

موتورهای سامانه‌ی فرار اضطراری که با عنوان سوپردریکو شناخته می‌شوند، به‌تازگی به یکی از نگرانی‌های اسپیس‌ایکس تبدیل شده‌اند. در اواخر فروردین امسال، پس از آنکه موتورهای کرو دراگون حین آزمایشی معمول چندبار روشن شدند، کپسول به‌طور ناگهانی منفجر شد. اسپیس‌ایکس به‌سرعت تیمی برای یافتن دلیل حادثه تشکیل داد. این تیم پس از ماه‌ها تحقیق و بررسی اعلام کرد نشتی شیر سبب ورود بخشی از سوخت موتورها به درون سامانه‌ای دیگر شده و با ایجاد واکنشی زنجیره‌ای کپسول را منفجر کرده بود. اسپیس‌ایکس سپس به افکار عمومی اطمینان داد که سامانه‌ی سوخت‌رسانی را بازطراحی و به‌جای شیرهای یک‌طرفه از قطعه‌ای به‌نام دیسک‌های انفجاری استفاده خواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

  • چه بلایی بر سر کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس آمده است؟
  • مدیر ناسا به تعویق افتادن برنامه خدمه تجاری را تأیید کرد

با آزمایش امروز موتور، پرونده‌ی تحقیقات اسپیس‌ایکس درباره‌ی حادثه اکنون بسته شده است و این شرکت می‌تواند برنامه‌ی توسعه‌ی کرو دراگون را پیش ببرد. اسپیس‌ایکس از سال‌ها پیش به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا، مشغول کار روی فضاپیمای مسافربری کرو دراگون بوده است. در این پروژه، دو شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ با دریافت بودجه از ناسا متعهد شده‌اند فضاپیماهایی برای ارسال فضانوردان ناسا از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بسازند. بوئینگ، رقیب اسپیس‌ایکس، نیز هفته‌ی گذشته سامانه‌ی فراری اضطراری کپسول مسافربری‌اش به‌نام استارلاینر را با موفقیت آزمایش کرد.

هر دو شرکت پیمان‌کار ناسا پیش از آنکه بتوانند فضانوردان را سوار بر کپسول‌هایشان به فضا بفرستند، به انجام آزمایش‌هایی معین و موفقیت در آن‌ها ملزم هستند. روشن‌سازی موفقیت‌آمیز موتورهای کرو درگون بدان معنا است که اسپیس‌ایکس برای آزمایش بزرگ بعدی‌اش آماده است و به‌زودی سامانه‌ی فرار اضطراری فضاپیمایش را روی راکت و در میان هوا آزمایش خواهد کرد. این شرکت تاکنون سامانه‌ی مذکور را فقط روی زمین آزمایش کرده است. در سال ۲۰۱۵، اسپیس‌ایکس آزمایشی انجام داد که با عنوان آزمایش لغو پرتاب شناخته می‌شود و در جریان آن، موتورهای سوپردریکو کرو دراگون را در حالی روشن کرد که کپسول به‌تنهایی روی جایگاه پرتاب قرار داشت. در این آزمایش که با موفقیت همراه شد، موتورها با بلندکردن کپسول، آن را از جایگاهش دور و به‌سمت اقیانوس حمل کردند و درادامه کرو دراگون به‌کمک چترهای نجات به‌آرامی روی آب فرود آمد.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/Crew Dragon'>Crew Dragon</a> / <a class='tagColor' href='/Tags/Archive/کرو دراگون'>کرو دراگون</a>

تصویری هنری از کپسول کرو دراگون اسپیس‌ایکس سوار بر راکت فالکون ۹

واپسین آزمایش مهم اسپیس‌ایکس، نخستین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت خواهد بود

اکنون اسپیس‌ایکس می‌خواهد بداند آیا موتورهای سوپردریکو می‌توانند همان کار را برفراز راکت واقعی انجام دهند یا خیر. اسپیس‌ایکس در آینده‌ی نزدیک قصد دارد یکی از راکت‌های فالکون ۹ خود را که پیش‌تر استفاده شده است، به‌همراه نسخه‌ای آزمایشی کپسول کرو دراگون پرتاب کند. اندکی پس از پرتاب، سامانه‌ی فرار اضطراری فضاپیما فعال خواهد شد و وسیله‌ی نقلیه را از راکت دور خواهد کرد.

به‌محض آنکه آزمایش پیش‌ رو با موفقیت به‌پایان برسد، اسپیس‌ایکس تقریبا به‌پایان راه پرپیچ‌و‌خم آزمایش‌ها خواهد رسید. این شرکت پیش‌تر در اسفند سال گذشته، کپسول کرو دراگون را بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و نشان داد این فضاپیما می‌تواند با موفقیت به ایستگاه متصل شود و سپس، ازطریق چترهای نجات به زمین بازگردد. اسپیس‌ایکس به‌تازگی اعلام کرد ۱۳ دور موفقیت‌آمیز از آزمایش‌های چترنجات را نیز به‌پایان رسانده است. ناسا از اسپیس‌ایکس خواسته بود پیش از نخستین پرواز سرنشین‌دار کرو دراگون، آزمایش‌های چترنجات بیشتری انجام دهد؛ زیرا عملکرد چترهای نجات کپسول تاکنون قدری کمتر از حد انتظار بوده است.

واپسین آزمایش مهم اسپیس‌ایکس، نخستین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت خواهد بود که در آن، دو فضانورد ناسا به‌نام‌های باب بنکن و داگ هارلی برای اقامتی کوتاه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده خواهند شد. به‌محض آنکه این دو فضانورد به سلامت پرواز کنند، اسپیس‌ایکس درنهایت مجوز آغاز ارسال منظم فضانوردان به ISS را به‌دست خواهد آورد.

این احتمال وجود دارد اسپیس‌ایکس تا نیمه‌ی نخست ۲۰۲۰، پرواز سرنشین‌دار را انجام دهد؛ اما وقوع هر حادثه‌ی پیش‌بینی‌نشده‌ای می‌تواند به تأخیرهای بیشتر منجر شود. با‌این‌حال، برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا تاکنون به‌اندازه‌ی کافی با تأخیر مواجه شده است. درواقع، نخستین پروازهای سرنشین‌دار دراصل قرار بود در سال ۲۰۱۷ انجام شود؛ اما بازگرداندن پرتاب‌های فضایی انسانی به خاک آمریکا تا‌به‌امروز به‌تعویق افتاده است.


منبع:زومیت

نظرات

    نظر شما

    لطفا فیلدهای ستاره دار را پر کنید *

    ثبت شد منتظر تایید بمانید

    داغ

    • تویوتا کمری و آوالون AWD رونمایی شدند

      تویوتا نسخه‌های دودیفرانسیل مدل کمری و آوالون را رونمایی کرد. این دو سدان در سیستم چهارچرخ محرک خود از سیستمی مشابه با تویوتا RAV4 استفاده می‌کنند. این روزها بیشتر خریداران خو...

      ادامه
    • اپل اپلیکیشن‌های مرتبط با سیگار الکترونیکی را ممنوع کرد

      کاربران iOS از این به بعد امکان نصب اپلیکیشن‌هایی که به هر شکل با سیگار الکترونیکی مرتبط باشند را نخواهند داشت.اپل تمام ۱۸۱ اپلیکیشنی که به شکل‌های مختلف به سیگار الکترونیکی مرتبط...

      ادامه
    •  چرا احساسات منفی به‌کلی بد نیستند؟

       اگرچه ما به‌دنبال رهایی از بند احساساتی مانند ترس، خشم و غم هستیم و آن‌ها را جزء احساسات بد محسوب می‌کنیم، علم به ما می‌گوید احساسات منفی درواقع سالم و مفید هستند.چ...

      ادامه
    • چرا خوردن سبزیجات برای برخی افراد دشوار است؟

      علت اینکه برخی افراد قادر به تحمل طعم انواعی از سبزیجات نیستند، در ژن‌های آن‌ها نهفته است.خلاصهداشتن ژن‌های خاص به این معنا است که طعم سبزیجات برای برخی افراد تلخ‌تر است....

      ادامه
    با کسب سالها تجربه و کار در زمینه های مختلف اینترنت و برنامه نویسی بر آن شدیم تا این پرتال خبری هوشمند را برای رساندن آخرین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، فناوری ، ورزشی و سلامت از منابع موثق ، به شما عزیزان عرضه کنیم

    اطلاعات تماس

    منتظر انتقادات و پیشنهادات و تبلیغات شما هستیم
    • آذربایجان شرقی - تبریز
    • 9357375624 98+
    • info@Gazete.ir