• :2,326
  • :5,459,929
نارضایتی از کندی اینترنت به جاست؟

نارضایتی از کندی اینترنت به جاست؟

جدیدترین گزارش سایت اسپید تست نشان می‌دهد، جایگاه ایران در سرعت اینترنت موبایل ۷ پله کاهش، اما در بخش اینترنت ثابت یک پله رشد کرده است. این در حالی است که تعداد کاربران اینترنت موبایل در ایران ۱۰۱ میلیون و ۶۵۱ نفر واینترنت ثابت تنها ۱۱ میلیون نفر است، در نتیجه افزایش نارضایتی عمده کاربران اینترنت از کندی آن به جا است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نیمه سال جاری، تعداد مشترکین اینترنت پهن باند در کشور بیش از ۱۱۲ میلیون و ۶۲۸ هزار کاربر است. از این میان تعداد مشترکین اینترنت سیار بیش از ۱۰۱ میلیون و ۶۵۱ نفر و تعداد مشترکین اینترنت ثابت حدود ۱۱ میلون نفر است.

به عبارت دیگر، از میان بیش از ۱۱۲ میلیون و ۶۲۸ هزار کاربر اینترنت در کشور، ۱۰۱ میلیون و ۶۵۱ نفر از اینترنت سیار و حدود ۱۱ میلون نفر از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند، به زبان ساده‌تر حدود ۹۰درصد استفاده از اینترنت، مربوط به اینترنت سیار است. 
 

افت هفت پله‌ای رتبه ایران در اینترنت سیار

جدیدترین گزارش سایت اسپید تست نشان می‌دهد، در آخرین ماه ۲۰۲۲ جایگاه ایران در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل ۷ پله کاهش، اما در بخش اینترنت ثابت یک پله رشد کرده است. بر اساس گزارش این وب سایت، در آخرین ماه ۲۰۲۲ میلادی (دسامبر) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۶.۷۴ و میانه اینترنت ثابت آن ۷۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه است.

این درحالی است که، ماه قبل از آن (نوامبر) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۹۴ و اینترنت ثابت جهان ۷۴.۷۷ مگابیت برثانیه بوده است. به عبارت دیگر در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنتی موبایل و ثابت جهان رشد کرده است.

طبق رده‌بندی وب سایت اسپید تست، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۳۹.۳۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۱.۶۶ مگابیت برثانیه بوده است. ایران در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل با ۷ پله سقوط در رده ۵۵ قرار دارد. اما جایگاه کشور در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت یک پله رشد و رده ۱۴۴ اعلام شده است.

از سوی دیگر، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۵۲.۸۰ و سرعت اینترنت ثابت کشور ۲۴.۴۴ مگابیت بر ثانیه است. بر همین اساس جایگاه ایران در رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت موبایل با ۸ پله سقوط رده ۷۰ اعلام شده است. در بخش رده‌بندی کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت ایران با یک پله سقوط در جایگاه ۱۴۵ قرار دارد.

با توجه به گزارش اینترنت اسپید تست و استفاده حدود ۹۰درصدی درصدی کاربران ایرانی از اینترنت سیار، گزارش افت سرعت اینترنت توسط عمده کاربران اینترنت در کشور صحت دارد و افزایش نارضایتی کاربران اینترنت در کشور عمومیت بیشتری دارد.
 

اما این افت سرعت در اینترنت سیار چرا اتفاق افتاده است؟

سرعت پایین اینترنت همواره از دغدغه‌های اصلی کاربران ایرانی بوده است، کاربران در کشور حتی قطعی کامل آن را نیز تجربه کرده‌اند. اما کندی محسوس اینترنت در دولت سیزدهم از اواخر شهریورماه سال جاری احساس شد. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همان زمان در پاسخ به رسانه‌ها درباره علت کاهش سرعت اینترنت و پهنای باند گفته بود، پهنای باند کاهش پیدا نکرده و این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کند.

نکته جالب توجه اینکه وی بر این موضوع نیز تأکید کرده بود که به خاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها، ممکن است گاهی محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم‌گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تأمین می‌کنیم.

این سخن وزیر ارتباطات در حالی است که تجربه کاربران نشان می دهد، بیشترین کندی مربوط به سایت‌هایی است که سرور آن ها در خارج کشور قرار دارد. در واقع محدودیت‌های جدید اعمال شده روی شبکه اینترنت بر تبادل ترافیک خارج به داخل است و سایت‌هایی که سرور آن ها در داخل کشور قرار دارد کمتر این مشکلات را دارند.

 


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403