
پدالزنی برای شارژ؛ ترکیب دوچرخه و خودرو در یک وسیله نقلیه آیندهگرا
به گزارش ایتنا و به نقل از الکترک، این وسیله با ظاهری شبیه خودروهای کوچک کلاسیک، دارای سه چرخ و کابینی کاملاً بسته است، اما در داخل آن پدالهایی تعبیه شده که شباهت زیادی به تجربه دوچرخهسواری ایجاد میکنند.
صندلی آن به سبک رکامبنت طراحی شده و به راننده امکان میدهد در حالت متمایل به عقب، پدال بزند. با این حال، پدالها مستقیماً چرخها را حرکت نمیدهند، بلکه از طریق یک سامانه هیبریدی موسوم به «سامانه بازیابی انرژی از پدال» (Pedaling Energy Recovery System) کار میکنند. این سامانه انرژی حاصل از پدالزدن را به برق تبدیل کرده و برای کمک به حرکت خودرو یا شارژ باتری بهکار میگیرد. هرچند در عمل، میزان شارژ از طریق پدالها بسیار محدود است و بیشتر جنبه نمادین یا مکمل دارد.
این وسیله نقلیه توانسته در نمونههای آزمایشی به سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و هدفگذاری شرکت، دستیابی به حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. Vigoz نهتنها برای راننده، بلکه برای یک سرنشین دیگر نیز جا دارد. طراحی کابین بهگونهای است که سرنشین در پشت راننده قرار میگیرد یا فضای کافی برای بار و حتی اشیای بزرگ مانند اسکی فراهم میشود.

از نظر ایمنی، Cixi اعلام کرده که این وسیله به مناطق جذب ضربه (crumple zones) مجهز است تا در صورت تصادف، فشار کمتری به سرنشینان وارد شود. با این حال، هنوز مشخص نیست این خودرو از نظر قانونی در چه دستهبندیای قرار خواهد گرفت؛ چراکه سهچرخه بودن آن و وجود پدالها میتواند چالشهای خاصی در روند تأیید و صدور مجوز ایجاد کند.
این پروژه هنوز در مرحله اولیه قرار دارد. نه قیمتی برای Vigoz اعلام شده و نه امکان پیشخرید وجود دارد؛ بنابراین به نظر میرسد فاصله زیادی تا ورود به بازار داشته باشد. بااینوجود، Vigoz نمایانگر موج تازهای از نوآوری در طراحی وسایل نقلیه الکتریکی است که ترکیبی از پایداری، کارایی و خلاقیت را ارائه میدهند.
*