• :4,973
  • :5,662,566
از عوارض نوشیدنی‌های انرژی‌زا چه می‌دانید؟

از عوارض نوشیدنی‌های انرژی‌زا چه می‌دانید؟

یکی از نوشیدنی های پر طرفدار بین نوجوانان و جوانان نوشیدنی های نیروزاست که بهتر است اطلاعاتی در خصوص ترکیبات این نوشیدنی ها داشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، معاون فنی اداره نظارت برمواد خوراکی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص  با عنوان اینکه تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشیدنی های حاوی قند بالا از هر نوعی می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به قندخون نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و نقرس شود.

سمیه سلیمانی عنوان  کرد:به دلیل مقدار شکر و مواد محرک در نوشیدنی های نیرو زا، ممکن است برای نوجوانان و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند، نه تنها مفید نباشد، بلکه مضر هم باشد بنابر این مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان، خانم‌های باردار و افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت، توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نوشیدنی‌های نیرو زا برای افرادی که در طول روز نیاز به نیروی بیشتری دارند، تبلیغ می‌شوند گفت: گاهی اوقات نوشیدنی های نیرو زا با نوشیدنی های ورزشی اشتباه گرفته می شود، اما نوشیدنی های نیرو زا محصولی کاملا متفاوت هستند و برای افزایش سطح هوشیاری و نیرو، به بازار عرضه می شوند و حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین و قند هستند.

 

به گفته وی بسیاری از نوشیدنی های نیرو زا حاوی آب گازدار، حدود 40 گرم قند (ساکارز و گلوکز) و یا درصورتیکه بدون کالری باشند حاوی شیرین کننده های مصنوعی، حدود 200 میلی گرم کافئین که این مقدار برابر با کافئین موجود در دو فنجان قهوه دم کرده است و مواد دیگری مانند ویتامین های گروه B و گیاهانی مانند جینسینگ و گوارانا به عنوان افزایش دهنده نیرو که محرک هستند میباشند.

سلیمانی با بیان اینکه جوانان از بزرگترین مصرف‌کنندگان این نوشیدنی ها هستند و ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می مانند یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود گفت: باید توجه داشت که مصرف کافئین برای یک فرد بزرگسال، روزانه نباید بیش از 400 میلی‌گرم باشد بنابراین نوشیدن انرژی زا بیش از یک لیوان در روز توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: یک نوجوان 12 تا 14 ساله که بین 35 تا 40 کیلوگرم وزن دارد، نباید بیش از 85 میلی‌گرم نوشابه انرژی‌زا در روز استفاده کند چرا که استفاده مداوم این نوشیدنی ها در کنار افزایش موقت نیرو، اثرات سوئی بر بدن مانند افزایش فشار روانی، ایجاد رفتارهای تهاجمی مانند دعوا، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و قندخون نوع 2، کیفیت پایین خواب و تحریک معده دارند.

سلیمانی همچنین عنوان کرد: مصرف بیش از حد این نوشیدنی برای کودکان و نوجوانان ممکن است باعث ایجاد وابستگی شود، در نتیجه این افراد را با استفاده طولانی مدت، در معرض بیماری قلبی و دیابت قرار می‌دهد.

به گفته او این محصول در افرادیکه از نظر شرایط جسمانی مشکل خاصی ندارند اگر به اندازه کافی مصرف شود می‌تواند برای رفع خستگی و افزایش انرژی مفید باشد اما به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده باید در مصرف این نوشیدنی ها جانب احتیاط و تعادل را نگه‌داشت.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    يکشنبه، 16 ارديبهشت 1403