• :3,044
  • :5,129,916
هشدار استفاده طولانی‌مدت از هندزفری / کم شنوایی خطر آلزایمر را بیشتر می کند

هشدار استفاده طولانی‌مدت از هندزفری / کم شنوایی خطر آلزایمر را بیشتر می کند

رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان این‌که کم‌شنوایی در سالمندان می‌تواند باعث کاهش ارتباط با افراد دیگر و بروز مشکلات روحی و روانی شود که می‌تواند منجر به آلزایمر و دمانس شود‌؛ نسبت به استفاده طولانی‌مدت از هندزفری هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، نسرین گوهری؛ در نشست خبری امروز در انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران اظهار کرد: شعار روز جهانی شنوایی امسال که با ۱۲ اسفندماه مصادف شده عبارت است از "مراقبت از گوش و شنوایی برای همه، بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم". برای اختلالات مربوط به شنوایی، شنوایی‌شناس‌ها در ایران در سه حوزه پیشگیری، تشخیص و توانبخشی فعالیت می‌کنند.

انجام غربالگری مشکلات شنوایی در نوزادان

وی افزود: در حوزه پیشگیری از مشکلات شنوایی در سن نوازدان به خوبی عمل شده و غربالگری شنوایی نوزادان در اکثر بیمارستان‌های کشور در بدو تولد انجام می‌شود. همچنین سازمان بهزیستی غربالگری شنوایی سه تا پنج سال را انجام می‌دهد و پیش از سن مدرسه نیز شنوایی کودکان مورد غربالگری قرار می‌گیرد تا به راحتی به مدرسه بروند.

انواع کم شنوایی

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران درباره انواع کم‌شنوایی بیان کرد: برخی از کم‌شنوایی‌ها مادرزادی و برخی اکتسابی هستند‌؛ کم‌شنوایی مادرزادی عللی نظیر سابقه کم‌شنوایی در خانواده، بستری کودک در NICU و وزن کم کودک دارد. در کشور ما ۵۰ درصد علت کم شنوایی مادرزادی، ازدواج فامیلی است که آگاهی دادن به مردم جامعه درباره انجام آزمایش‌های ژنتیکی می‌تواند باعث جلوگیری از بروز این مشکل شود‌. برخی کودکان نیز به دلیل ابتلا به برخی عفونت‌ها مانند سرخک و اریون دچار کم‌شنوایی می‌شوند. ضربه به سر و عفونت‌ها می‌تواند از علل کم شنوایی باشد.

کم شنوایی در سالمندان چه پیامدهایی دارد؟

وی ادامه داد: غربالگری شنوایی سالمندان یکی از مباحثی است که مورد غفلت واقع شده است؛ اگر بتوانیم افراد سالمند دچار کم‌شنوایی را به زودی شناسایی کنیم با تجویز سمعک می‌توان مشکل را برطرف کرد زیرا کم‌شنوایی در سالمندان می‌تواند باعث کاهش ارتباط با افراد دیگر و بروز مشکلات روحی و روانی شود که می‌تواند منجر به آلزایمر و دمانس شود‌.کم‌شنوایی در سالمندی به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بسیاری از سالمندان این کم‌شنوایی را انکار و یا به آن بی‌توجهی می‌کنند و برای جلوگیری از عواقب کم‌شنوایی، از سن ۶۰ سال به بالا باید ارزیابی‌های دوره‌ای برای سالمندان انجام و در صورت کم‌شنوایی از سمعک استفاده شود.

وی گفت: کم‌شنوایی پیامدهای ارتباطی، گفتاری، تحصیلی، روحی و روانی دارد بنابراین شناسایی زودهنگام مشکلات شنوایی در افراد بسیار حائز اهمیت است.

آسیب به شنوایی از عوارض استفاده طولانی مدت از هندزفری

وی با هشدار نسبت به استفاده از هندزفری بیان کرد: در افراد و به ویژه نوجوانان، استفاده از هندزفری می‌تواند منجر به کم شنوایی شود؛ برای جلوگیری از این اختلال باید شدت صدای موبایل در هنگام استفاده از هندزفری حداکثر تا ۶۰ درصد افزایش یابد؛ افراد ۶۰ درصد صدا را به مدت ۶۰ دقیقه در روز می‌توانند گوش دهند و استفاده از هندزفری با این ولوم، بیش از ۶۰ دقیقه در روز آسیب‌زاست.

وی اضافه کرد: کودکانی که به صورت مکرر دچار عفونت گوش میانی می‌شوند، باید به صورت دوره‌ای ارزیابی شوند زیرا ممکن است در صورت درمان کامل نیز کودک در زمان مدرسه دچار اختلال در پردازش شنوایی مرکزی شود و به طور دقیق متوجه کلمات نشود.

وی با اشاره به در پیش رو بودن روز چهارشنبه سوری تصریح کرد: استفاده از ترقه در چهارشنبه سوری برای شنوایی کودکان و نوجوانان خطرناک است.

گوهری درباره سکته گوش نیز بیان کرد: افت شنوایی ناگهانی که عمدتا در یک گوش بزرگسالان رخ می‌دهد بسیار حائز اهمیت است و اگر کسی دچار این وضعیت شد باید سریعاً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند زیرا در بیشتر موارد، ظرف ۷۲ ساعت می‌توان از کم‌شنوایی جلوگیری کرد و هرچه از این زمان بگذرد، شانس بهبودی کاهش می‌یابد.

از گوش پاک کن استفاده نکنید

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران درباره عوارض استفاده از گوش پاک کن گفت: گوش خاصیت تمیزکنندگی خود را دارد و جرم را به سمت بیرون حرکت می‌دهد. افراد از گوش پاک کن استفاده نکنند و از ریختن روغن‌ها و ورود دود به داخل گوش جلوگیری کنند.

رایزنی با وزارت بهداشت برای بهبود وضع تأمین سمعک

او در پاسخ به سوال تسنیم درباره وضعیت تأمین سمعک در کشور تشریح کرد: در سال گذشته تعاملات سازنده و مثبتی را با اداره تجهیزات پزشکی داشتیم و امیدواریم که این تعاملات، در سال پیش رو نیز ادامه یابد. به هرحال کلینیک‌های شنوایی از نظر سمعک در مضیقه هستند و امیدوار هستیم که در سال پیش رو این مشکل کمرنگ‌تر شود زیرا کودکان کم‌شنوایی به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند که نیاز ضروری به سمعک دارند و باید سمعک‌های متناسب برای آنها تجویزشود.

وی افزود: انتظار داریم سمعک‌های بیشتر و پیشرفته‌تری وارد کشور شود چرا که اگر کودکان به سمعک دسترسی پیدا نکنند دچار مشکل در آموزش می‌شوند و بزرگسالان نیازمند سمعک نیز در فعالیت‌های شغلی و روزانه خود دچار مشکل می‌شوند‌. در سالمندان نیز کم‌شنوایی پیامدهای روحی و روانی در بر دارد و تجویز سمعک باید به نحو مناسبی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات همکاران ما پایین بودن تعرفه خدمات است و با توجه به هزینه بالای دستگاه‌های وارداتی، یک کارشناس شنوایی‌شناسی نیاز به سرمایه زیادی دارد و تعرفه‌های موجود، در تناسب با هزینه‌ها نیست و در این راستا رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت در حال انجام است تا تعرفه‌ها به عدد واقعی نزدیک شود.

در ادامه افسانه عطایی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان این‌که شنوایی شناسی علمی تخصصی است، گفت: یکی از وظایف شنوایی شناسان تشخیص مشکلات شنوایی است. شنوایی شناسان علاوه بر تشخیص مشکلات شنوایی و ارزیابی وضعیت شنوایی افراد، علت سرگیجه را نیز می‌توانند بررسی کنند.

وی ادامه داد: تجهیزات شنوایی شناسی بسیار گران‌قیمت هستند و کالیبراسیون آن‌ها نیز بسیار هزینه بر است. یک کاشناس شنوایی شناسی برای ورود به بازار کار باید مبالغ بالایی جهت خرید تجهیزات پرداخت کند و بنابراین تعرفه خدمات شنوایی شناسان باید بر اساس واقعیت باشد.

وی افزود: تعامل بین رشته‌ای متخصصین اعصاب، روانشناسان و گفتاردرمانی می‌تواند به درمان بیماران کمک شایانی کند. افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا فعالیت می‌کنند از محافظ گوش استفاده کنند. کارگران باید از قالب ضدصوت برای کار کردن در محیط‌های پر صدا استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران هشدار داد: استفاده از گوش پاک کن باعث بازگشت بخشی از جرم به داخل گوش می‌شود‌ همچنین برای حفظ سلامت گوش باید از شنا کردن در آب‌های آلوده پرهیز شود.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    • قیمت تورهای  آنتالیا با پروازهای ایرانی چقدر است؟

      بررسی هزینه های تور مسافرتی آنتالیا ویژه مهر ماه ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است. اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا، تور مسافرتی ...

    • بلایی که رژیم‌های سخت و مرگبار سر شما می‌آورند!

      وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، مردم بیشتر از هم می‌پرسند “کدام رژیم بهتر است؟” و یا “چقدر باید ورزش کنم؟” از طرفی کسانی هم هستند که نگرانی نسبت رژیم گرفتن، ورزش کردن و شمردن کالری مواد و یا ه...

    • وقتی رنگ زبان شما همه چیز از درون شما را لو می‌دهد!

      چگونه از رنگ زبان خود بیماری مان را تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید زبان بخش منحصر به فردی از بدن انسان است که برای هر یک از ما بسیار مهم است. ارتباطات و صحبت کردن ما، غذا خوردن، حفظ بهداشت ...

    • اجرای آزمایش ژنتیک برای مادران رایگان شد

      وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند کشور و با تأکید بر حفظ کرامت انسانی و ارج نهادن به جایگاه زن ایرانی، طرح آزمایش...

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 10 فروردين 1403