• :7,152
  • :5,134,024
بلایی که با خواب زیاد سراغ بدن انسان می آید

بلایی که با خواب زیاد سراغ بدن انسان می آید

عوارض خواب زیاد در بدن می تواند سلامت کلی جسم و روان شما را به خطر بیاندازد. خواب برای سلامتی مهم است.

وقتی زیاد می خوابی چه اتفاقی برات می افته؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، خواب مناسب کمک می کند تا در طول روز تمرکز و هوشیاری خود را حفظ و بدن در طول شب شارژ شود تا به بهبودی روز کاری و همچنین به مبارزه با چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و مرگ زودرس کمک کند.

اما این بدان معنا نیست که شما باید ساعت ها را صرف خواب کنید. خواب با کیفیت برای سلامتی بسیار مهم است، اما حتی خواب بیش از حد نیز می تواند مضر باشد.

بنیاد ملی خواب دستورالعمل های زیر را در مورد میزان واقعی خواب روزانه افراد در سنین مختلف ارائه می دهد.

 اکنون، قبل از شروع محاسبه کل زمان خواب، باید دلیل زیاد خوابیدن خود را بدانید. خواب آلودگی بیش از حد می تواند نشانه چندین بیماری زمینه ای باشد که شامل خستگی مزمن، مشکلات تیروئید، بیماری های قلبی، آپنه خواب، افسردگی، نارکولپسی و برخی از داروها است. لذت بردن از خواب سالم و با کیفیت بسیار مهم است، اما خواب زیاد می تواند خطرات سلامتی را به دنبال داشته باشد. در اینجا برخی از اتفاقات بدی که می تواند هنگام خواب بیش از حد رخ دهد، آمده است.

خواب بیش از حد می تواند مشکلات قلبی ایجاد کند

اگر زیاد بخوابید، قلب رنج می برد. در واقع، فرد خود را در معرض خطر بالاتری از بیماری های قلبی قرار می دهید، که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد نشان داد که مدت زمان خواب کوتاه و طولانی به طور مستقیم با افزایش نسبتاً ناچیزی از حوادث عروق کرونر مرتبط است.

 مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳  منتشر شد نشان می دهد که خواب طولانی مدت خطر افزایش توده بطن چپ را افزایش می دهد. با ضخیم شدن بطن چپ قلب، خطر نارسایی قلبی افزایش می یابد.

 بررسی که در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خواب کوتاه با افزایش ۱۸ درصدی خطر سکته مغزی همراه است، اما خواب طولانی با افزایش ۴۶ درصدی خطر سکته مغزی پس از تعدیل عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی همراه است.

خواب بیش از حد و چاقی

بین خواب زیاد و چاقی ارتباط وجود دارد. اگر ساعت های طولانی می خوابید، از نظر جسمی برای آن دوره غیر فعال هستید. فعالیت بدنی کمتر به این معنی است که بدن کالری کمتری می سوزاند، که به نوبه خود می تواند باعث افزایش وزن شود.

<a class='tagColor' href='/Tags/Archive/خواب زیاد'>خواب زیاد</a>

 بررسی که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد زمان خواب کوتاه و طولانی مدت خطر افزایش وزن و چربی در آینده را در بزرگسالان افزایش می دهد. این بررسی بر ضرورت افزودن مدت زمان خواب به گروه تعیین کننده هایی که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند، تاکید کرد.

 بررسی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد گزارش می دهد که بیش از ۸ ساعت خواب در روز با خطر چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی ارتباط مثبت دارد.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، محققان دریافتند که خواب بیش از حد با بیماری های روانی و شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) همراه است، اما نه با سایر بیماری های مزمن.

خواب بیش از حد و خطر ابتلا به دیابت

خواب زیاد بر توانایی بدن در پردازش قندها تأثیر بگذارد و باعث اختلال تحمل گلوکز که به معنای مقاومت به انسولین، یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع۲ است، شود. علاوه بر این، خواب زیاد به این معنی است که شما فعالیت بدنی کمتری دارید، که برای کاهش خطر ابتلا به دیابت مهم است. باز هم، کم تحرکی و چاقی بیشتر از عوامل خطرساز دیابت هستند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد نشان داد افرادی که بیش از حد یا کافی نمی خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ یا اختلال تحمل گلوکز هستند. این خطر برای افرادی که کمتر از ۷ ساعت یا بیشتر از ۸ ساعت در شب می خوابند ۲½ برابر بیشتر است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد گزارش می دهد افرادی که بیشتر یا کمتر از ۶.۵ تا ۷.۴ ساعت در شب می خوابند در معرض افزایش سطح قند خون قرار دارند.

عوارض خواب زیاد و افسردگی

در حالی که اختلال خواب یکی از علائم شایع افسردگی است، مشخص شده که خواب بیش از حد می تواند بر روحیه تأثیر بگذارد و حتی باعث افسردگی شود.

 خواب بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارد. همچنین خواب طولانی منجر به کاهش فعالیت بدنی می شود. فعالیت بدنی بیشتر برای افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی دوپامین و سروتونین مهم است که می تواند خلق و خو را بهبود بخشد.

فعالیت بدنی همچنین کمک می کند تا شما را از محرک های استرس زا منحرف کرده و عزت نفس را بهبود بخشد.

 بررسی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد گزارش می دهد که مدت زمان خواب کوتاه و طولانی – اما نه بی خوابی – پیش بینی کننده های مهم علائم مزمن افسردگی و اضطراب، مستقل از شدت علائم است. بررسی های بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا درمان این شرایط خواب نتایج مطلوب تری را به دنبال دارد یا خیر.

خواب بیش از حد مغز را مختل می کند

خواب بیش از حد نیز می تواند بر قدرت مغز شما تأثیر بگذارد، زیرا باعث می شود مغز سریعتر پیر شود. همچنین، خواب بیش از حد می تواند نشانه ای از اختلالات اساسی شبانه روزی یا مشکلات سلامتی باشد که به نوبه خود می تواند منجر به تغییرات ساختاری مغز و عملکرد شناختی ضعیف شود. بررسی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد که خواب کوتاه یا طولانی یک عامل مهم اختلال حافظه است و شاید یک نشانگر مفید برای افزایش خطر نقص شناختی در افراد مسن باشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد که در زنان مسن، مدت زمان خواب عادی، مستعد ابتلا به اختلالات شناختی از جمله زوال عقل، مستقل از عوامل خطر عروقی است.

خواب بیش از حد و مرگ زودرس

خواب بیش از حد حتی می تواند منجر به مرگ زودهنگام شود. اگرچه احتمال دارد ترسناک به نظر برسد، اما یک واقعیت است و تحقیقات آن را ثابت کرده اند.

 در یک بررسی در سال ۲۰۱۰ بر روی ۱۶ مطالعه مختلف، محققان افزایش خطر مرگ زود هنگام را در خواب کوتاه و بلند گزارش کردند. خواب بیش از ۸ ساعت در شب با ۱.۳ برابر بیشتر خطر مرگ همراه بود.

خطر مرگ و میر بیشتر می تواند به این دلیل باشد که خواب بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، افسردگی و چاقی مرتبط است.

سردرد و عوارض خواب بیش از حد

خواب بیش از حد نیز باعث سردرد می شود. این احتمال دارد به دلیل نوسانات انتقال دهنده های عصبی در مغز، از جمله سروتونین در هنگام خواب رخ دهد، که به نوبه خود می تواند محرک سردرد باشد. همچنین، اگر صبح دیر از خواب بیدار می شوید، زمان معمول صبحانه یا قهوه خود را از دست می دهید. در چنین مواردی، سردرد می تواند مربوط به قطع کافئین، کاهش قند خون یا کم آبی بدن باشد.

علاوه بر این، افرادی که بیش از حد در طول روز می خوابند احتمال دارد صبح روز بعد به دلیل اختلال در خواب شبانه دچار سردرد شوند.

عوارض خواب زیاد: کمر درد

اگر ساعت های طولانی در دفتر کار بنشینید و سپس مستقیماً به رختخواب بروید و تا اواخر صبح بخوابید، احتمال اینکه دچار کمردرد شوید زیاد است. نشستن و خوابیدن بیشتر اوقات سطح فعالیت را کاهش می دهد که می تواند برای استخوان ها و ماهیچه ها مضر باشد. این می تواند شما را ناراحت کند، به خصوص اگر مشکل کمر دارید.

دراز کشیدن در وضعیت طولانی مدت و حرکت بسیار اندک بدن در هنگام خواب منجر به افزایش نشانگرهای التهابی می شود. این می تواند باعث درد بیشتر و کمردرد شود.

راه های بهبود خواب

نکاتی برای لذت بردن از خواب با کیفیت:

  • قبل از خواب مدیتیشن را امتحان کنید.
  • برنامه صبح خود را مثبت و سازگار کنید.
  • نزدیک به زمان خواب قهوه یا الکل ننوشید.
  • از زدن دکمه تعویق روی زنگ هشدار خودداری کنید.
  • پس از صرف شام، کمی قدم بزنید و سپس به رختخواب بروید.
  • اگر فکر می کنید بیشتر می خوابید، یک دفتر خاطرات داشته باشید.
  • تلویزیون، کامپیوتر یا تلفن را در اتاق خواب خود قرار ندهید.
  • برای پیشگیری از حواس پرتی از گوشگیر یا دستگاه سر و صدای سفید استفاده کنید.
  • قرار گرفتن صبحگاهی در معرض نور خورشید کمک می کند تا از جای خود بلند شوید و حرکت کنید.
  • با خوابیدن و بیدار شدن از خواب در هر روز، حتی در تعطیلات آخر هفته، برنامه خواب خود را حفظ کنید.
  • یک محیط خواب ایده آل ایجاد کنید تا به خواب راحت کمک کند. این را می توان با خوابیدن در یک اتاق خواب سرد، تاریک و آرام انجام داد.

 

منبع: پزشکت

منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    جمعه، 10 فروردين 1403