• :6,257
  • :5,454,515
گزارش هفتگی بازار اوراق بدهی و صندوق های درآمد ثابت  هفته منتهی به ۵ بهمن / اوراق گام بانک رفاه با ۳۲ درصد معامله شد!

گزارش هفتگی بازار اوراق بدهی و صندوق های درآمد ثابت هفته منتهی به ۵ بهمن / اوراق گام بانک رفاه با ۳۲ درصد معامله شد!

در هفته گذشته، نرخ بازدهی تا سررسید اوراق اخزای بلندمدت کاهش جزئی داشت و در انتهای هفته به ۲۷.۵ درصد رسید ولی اوراق گام در اکثر نمادها با نرخ بالای ۳۱ درصد معامله شد. روز سه شنبه نماد گام ۰۲۰۸۱۳ بانک رفاه عرضه اولیه شد و در روز چهارشنبه ۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ بازدهی تا سررسید ۳۲ درصد معامله شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش دو دهم درصدی میانگین نرخ بازده تا سررسید اوراق اخزای بلند مدت و رسیدن آن به ۲۷.۵ درصد بودیم.  همچنین نرخ بازدهی اخزای با سررسید زیر یک‌سال نیز به‌طور متوسط ۰.۴ الی ۱ درصد کمتر از اخزای بلندمدت بود. میانگین نرخ بازده تا سررسید اوراق گام نیز در انتهای هفته به ۳۱ درصد رسید که نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی نداشت. اوراق اراد و افاد نیز ارزش معاملات قابل توجه چهار هزار میلیارد تومانی داشتند. همچنین در صندوق‌های درآمد ثابت نیز همانند هفته‌ گذشته، خروج پول بالغ بر چهار هزار میلیارد تومانی ثبت شد.

در نمودارهای زیر بازده تا سررسید و ارزش معاملات اوراق اخزا و گام طی روزهای هفته با یکدیگر مقایسه شده است.

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

طی هفته گذشته، مجموعا ۵۸۶ میلیارد تومان اوراق اخزا ، ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق اراد/افاد و ۶۷۰ میلیارد تومان اوراق گام معامله شد. ارزش معاملات اخزا به نسبت هفته‌های گذشته کاهش داشت و حدود نیمی از ارزش معاملات گام نیز مربوط به نماد گام ۰۲۰۸۱۳ بود که روز سه‌شنبه هفته گذشته عرضه شد.

بررسی صندوق‌های درآمد ثابت در هفته گذشته

در هفته‌ای که گذشت، تغییراتی در ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت ایجاد شد و از طرفی از روز دوشنبه شاهد ورود پول به این صندوق‌ها بودیم که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت

نمودار زیر ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت در ابتدا و انتهای هفته را نشان می‌دهد.

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

در هفته‌ای که گذشت دارایی اوراق صندوقهای درآمد ثابت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش داشت ولی سپرده و وجه نقد آن‌ها ۲۶۸۶ میلیارد تومان افزایش داشت. در مجموع حدود ۶۶۰ میلیارد تومان از ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت کم شد. NAV تجمعی صندوق‌های درآمد ثابت در انتهای هفته به ۴۴۳ همت رسید.

وضعیت صدور و ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت

طی هفته گذشته وضعیت صدور/ ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت رو به بهبود بود و از روز دوشنبه تا انتهای هفته مثبت بود. توضیح اینکه آمار روز چهارشنبه به‌دلیل اینکه آپدیت نکردن آمار، توسط بخشی از صندوق‌ها در نمودار آورده نشده‌است.

در نمودار زیر خالص ارزش صدور و ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت آورده شده‌است.

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس

در نمودار زیر معادل سالانه موثر بازده قیمتی هفتگی(تغییر قیمت پایانی روز چهارشنبه نسبت به هفته گذشته) صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس آورده شده است. توضیح اینکه ۳ صندوق‌ها به‌دلیل فاصله بسیار زیاد از میانگین، از نمودار خذف شده‌اند.

بازدهی هفته منتهی به ۵ بهمن

جدول

تهیه شده در واحد تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آریا

این صندوق با نماد معاملاتی « یارا » در پایان سال اول فعالیت خود ( ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ ) ۲۷.۵ درصد بازدهی محقق شده به سرمایه‌گذاران خود پرداخت کرده و به عنوان پر‌بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، برای سال دوم فعالیت خود امیدوار است ضمن حفظ رتبه‌ اولی، نرخ سود سرمایه‌گذاران را نیز به بیش از ۲۸ درصد ارتقا دهد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.


منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403