• :14,164
  • :5,118,727
نکاتی برای روشن کردن ماشین در هوای سرد / زمان لازم برای گرم شدن خودرو در زمستان چقدر است؟

نکاتی برای روشن کردن ماشین در هوای سرد / زمان لازم برای گرم شدن خودرو در زمستان چقدر است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در روزهای سرد زمستان، وقتی حسابی دیرتان شده، هرچه استارت می‌زنید، ماشین‌تان روشن نمی‌شود. اگر این اتفاق ناخوشایند برایتان بیفتد به جز دیر رسیدن و دردسرهایش، احتمالا باید مدتی را در سرما منتظر رسیدن یک تعمیرکار بمانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در روزهای سرد زمستان، وقتی حسابی دیرتان شده، هرچه استارت می‌زنید، ماشین‌تان روشن نمی‌شود. اگر این اتفاق ناخوشایند برایتان بیفتد به جز دیر رسیدن و دردسرهایش، احتمالا باید مدتی را در سرما منتظر رسیدن یک تعمیرکار بمانید. نکاتی برای روشن کردن ماشین در هوای سرد وجود دارد که با رعایت آن‌ها، می‌توانید به سرعت مشکل را رفع کرده و با خودرو خود، سفر شهری یا بین شهری‌تان را آغاز ‌کنید.

چرا خودرو در زمستان استارت نمی خورد؟

وقتی ماشین تان روشن نمی‌شود، چه راهکارهایی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ احتمالا اول خودرو را با سختی و زحمت هول می‌دهید. اگر این روش جواب نداد، از راننده‌ای می‌خواهید تا با کمک او باتری به باتری کنید. اما باز هم ممکن است ماشین‌تان روشن نشود. به نظر شما چه دلایلی ممکن است باعث روشن نشدن ماشین‌تان شده باشد؟ چه مواردی را باید بررسی کنید تا بتوانید این مشکل را رفع کنید؟

کاهش قدرت باتری خودرو در هوای سرد

یکی از متداول‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در هوای سرد برای ماشین پیش بیاید، خالی شدن باتری آن است. چندان فرقی هم نمی‌کند که باتری شما از چه نوعی باشد. در هوای سرد، روغن موتور به راحتی جریان پیدا نمی‌کند و فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود. در نتیجه قدرت آن حدودا ۵۰ درصد کاهش می‌باید.

علائم کاهش قدرت باتری

روشن نشدن موتور و استارت نخوردن ماشین

شنیده شدن صدای کلیک کردن در زمان روشن کردن خودرو

خاموش شدن چراغ داشبرد

کند شدن موتور

دلایل کاهش قدرت باتری

کاهش واکنش‌های شیمیایی در باتری ماشین

سفت شدن روغن موتور و عدم حرکت آن در پیشرانه

رطوبت گرفتن یا یخ زدن لوله‌های انتقال سوخت

عدم تبدیل رطوبت به بخار در خودروهای کاربراتوری

سفت شدن روغن موتور در هوای سرد

روغن موتور در زمستان

ویسکوزیته روغن موتور با تغییر دما، عوض می‌شود. بنابراین وقتی هوا سرد است، روغن موتور کمی سفت‌تر از حالت عادی می‌شود و سخت‌تر به جریان می‌افتد.

غلظت زیاد روغن موتور می‌تواند سبب فشار به باتری و در نهایت روشن نشدن خودرو شود.

مشکلات سوخت رسانی خودرو در هوای سرد

در فصل زمستان و روزهای سرد سال، احتمال نفوذ رطوبت به سیستم سوخت‌رسانی خودرو وجود دارد. در نتیجه ممکن است سرما باعث بروز یخ‌زدگی در مسیر سوخت شده و بنزین از شلنگ‌ها به خوبی عبور نکرده و درست وارد سیلندر خودرو نشود. این عوامل در نهایت می‌توانند مانع از روشن شدن خودرو در فصول سرد سال شوند.

مشکلات کاربراتور در هوای سرد

خودروهای کاربراتوری نسبت به یخ‌زدگی و نفوذ سرما دارای نقطه ضعف هستند. اگر کاربراتور خودرو، فرسوده باشد یا شلنگ‌ها (نازل‌ها) یخ زده باشند، قطعا موتور خودرو روشن نمی‌شود.

همچنین یخ زدن پیچ تنظیم کاربراتور می‌تواند منجر به روشن نشدن خودرو شود.

توجه داشته باشید خودروهای انژکتوری با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.

خراب شدن دینام

دینام خودرو، مولدی است که جریان برق متناوب را در خودرو تامین می‌کند. اگر خودرو شما در هوای سرد روشن نمی‌شود و از سلامت موتور ماشین مطمئن هستید، می‌توانید به سالم بودن دینام شک کنید.

اگر بعد از جامپ استارت، موتور سریع خاموش شد، قطعا مشکل از دینام است.

کیفیت پایین بنزین

هوای سرد، قدرت تبخیر بنزین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دمای پایین، بنزین کمتر تبخیر می‌شود و سخت‌تر به حالت احتراق در می‌آید. بنابراین ممکن است مشکل روشن نشدن خودرو از این امر نشات بگیرد. پس بهتر است در روزهای سرد سال، باک بنزین‌ پر باشد.

وایر شمع مرطوب و یخ زده

وایر شمع خودرو، برق را از کوئل یا دلکو منتقل می‌کند. البته امروزه خودروهای جدید دیگر از وایر شمع استفاده نمی‌کنند و انتقال برق به طور مستقیم از کوئل انجام می‌شود. اما اگر خودرو شما قدیمی است و وایر شمع دارد، ممکن است در اثر رطوبت، دچار ایراد شده و ماشین‌تان سخت روشن شود. رطوبت یا یخ‌زدگی وایر شمع، سیستم برق‌ خودرو را دچار اشکال می‌کند و در نهایت باعث درست استارت نخوردن آن می‌شود.

استفاده نکردن از ضدیخ

ضدیخ خودرو، از یخ زدن آب رادیاتور در روزهایی که دمای هوا به شدت پایین است، جلوگیری می‌کند. اگر از ضد یخ استفاده نکرده‌اید و ماشین‌تان در یک روز سرد زمستانی، استارت نمی‌خورد، بدانید که آب در لوله‌های رادیاتور به خوبی جریان ندارد و عملکرد موتور مختل شده است.

راهکارهایی برای روشن شدن خودرو در زمستان

استارت نخوردن خودرو در زمستان

ممکن است به دلایل مختلفی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، خودرو شما در فصل زمستان و هوای سرد روشن نشود. اما راهکارهایی برای جلوگیری از این وضعیت وجود دارد. این روش‌ها چندان پیچیده نیست و با رعایت آن‌‌ها، دیگر با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

حل مشکل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد

مهم‌ترین و اولین گام برای روشن شدن خودرو، حل کردن مشکل استارت خوردن ماشین است. حالا که می‌دانید چرا ماشین‌تان استارت نمی‌خورد، به سادگی می‌توانید علت آن‌ را برطرف کرده و در روزهای سرد زمستانی گرفتار نشوید.

گرم نگه داشتن خودرو

اصلی‌ترین دلیل استارت نخوردن ماشین در زمستان، سردی هوا است. مهم‌ترین کار این است که از قرار دادن خودرو در هوای سرد اجتناب کنید. بهتر است خودرو را کنار خیابان پارک نکرده و آن را به پارکینگ‌های سرپوشیده منتقل کنید.

استفاده از روغن موتور مناسب

همانطور که گفتیم ویسکوزیته روغن در دماهای پایین تغییر می‌کند. موتور هر خودرو با روغن موتوری خاص، سازگاری دارد. کارخانه‌های خودروسازی معمولا مناسب‌ترین نوع روغن موتور را برای هر ماشین معرفی می‌کنند. در صورت عدم استفاده از روغن مناسب، ممکن است هنگام استارت زدن، فشار زیادی به خودرو وارد شود. پس بهتر است از روغن موتور فصل مناسب استفاده کنید.

حل مشکلات سیستم سوخت

اگر موتور ماشین‌تان روشن نشده یا بد روشن می‌شود، اگر موتور در هنگام حرکت خاموش می‌شود یا موقع شتاب گرفتن ریپ می‌زند، باید به سلامت سیستم سوخت خودرو خود شک کنید. بهتر است شلنگ ورود سوخت به انژکتور را بررسی کنید و مطمئن شوید که هنگام استارت زدن، سوخت منتقل می‌شود.

به یاد داشته باشید هنگام بررسی خودرو، حتما موتور کاملا سرد باشد.

اطمینان از خاموش بودن تجهیزات الکتریکی خودرو

همیشه هنگامی که قصد ترک کردن خودرو را دارید، مطمئن شوید که همه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی خودرو خاموش است. روشن بودن این تجهیزات برای مدت طولانی ممکن است باتری ماشین‌تان را خالی کند. بنابراین برای آنکه بتوانید خودرو خود را در روزهای سرد روشن کنید لازم است چندین دستورالعمل را در ذهن داشته باشید.

بررسی تجهیزات الکتریکی خودرو

همه تجهیزات الکتریکی خودرو مثل چراغ خودرو، بخاری خودرو، سیستم صوتی و… را قبل از روشن کردن خودرو، خاموش کنید تا برق بیشتری نصیب باتری خودرو شود. این روند در تابستان هم به همین ترتیب است، با این تفاوت که در فصل گرما برای رساندن برق بیشتر به باتری، باید کولر خودرو را پیش از استارت زدن، خاموش کرد.

چرخاندن سوییچ و استارت زدن بعد از چند ثانیه

حالا سوییچ را بچرخانید، کمی مکث کنید تا موتور خوب دور بگیرد. اگر این اتفاق نیفتاد، دوباره سوییچ را بچرخانید. با این اقدام، باتری و موتور گرم خواهد شد. از گرم‌کن باتری هم می‌توانید استفاده کنید. البته این گرم‌کن‌ها بیشتر برای ماشین دیزلی و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از مایع استارتر

مایع استارتر تنها در خودروهای کاربراتوری کاربرد دارند. این مایع را باید در قیمت ورودی فیلتر هوا برای چند ثانیه اسپری کنید. البته این مایع، همیشه به کمک شما نمی‌آید اما به هر حال گاهی کمک‌کننده است.

توجه به صدای موتور هنگام استارت زدن خودرو

وقتی استارت می‌زنید به صدای موتور خوب گوش کنید. اگر هنگام استارت، میل‌لنگ حرکت کند ولی صدایش آرام‌تر از همیشه باشد، باید باتری ماشین را گرم کنید. بهتر است برای این کار از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

باتری به باتری کردن خودرو

باتری به باتری

اگر همچنان خودرو روشن نمی‌شود باید از روش باتری به باتری استفاده کنید. برای این کار باید تجهیزات خاصی داشته باشید که بهتر است همگی سالم باشند. خوردگی و زنگ‌زدگی گیره‌های کابل‌های باتری مانع از انتقال جریان الکتریسته می‌شود.

بهتر است از عینک محافظ استفاده کنید. چون در مواقع نادری ممکن است اسید باتری به چشم‌هایتان آسیب بزند.

حتما برای باتری به باتری کردن، از کابل‌های خوب و سالم استفاده کنید.

خودرو خود و خودرو سالم را کنار هم پارک کنید تا امکان اتصال دو باتری به هم فراهم باشد.

حالا استارت خودرو خاموش را روی حالت روشن قرار دهید. کابل قرمز را از خودرو خاموش به پایانه مثبت باتری وصل کنید و همین کار را با باتری ماشین سالم انجام دهید. کابل سیاه را هم به همان شکل به خودرو خاموش وصل کنید و سر دیگر آن را به بخش بلوک موتور یا یک پیچ متصل به آن، اتصال دهید.

پشت ماشین خاموش بنشینید و سوییچ را بچرخانید. اگر اتصال‌ها به درستی انجام شده باشد، باید چراغ داشبرد روشن شود. بهتر است چراغ‌های خودروی خاموش را روشن بگذارید تا از شدت نور چراغ‌ها متوجه اتصال درست گیره‌ها شوید.

پدال گاز خودرو سالم را فشار دهید تا دور موتور بالای ۲۰۰۰ دور در دقیقه شود.

حالا با خودروی خاموش استارت بزنید. خودرو را روشن نگه دارید و اجازه بدهید حداقل ۲۰ دقیقه درجا کار کند.

جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین در هوای سرد

باتری به باتری کردن، کار پر زحمت و پر دردسری است. بنابراین بهتر است به جای حل مشکل از ایجاد آن پیشگیری کنید. با رعایت ۵ مورد به راحتی می‌توانید از سلامت باتری خودرو در زمستان و هوای سرد مطمئن شوید.

دقت به علامت باتری روی کیلومتر شمار

زمانی که خودرو روشن می‌شود، چراغ‌هایی را روی قسمت کیلومتر شمار خودرو می‌بینید. این چراغ‌ها به سرعت خاموش می‌شوند. اگر چراغ مربوط به باتری، سبز رنگ بود، می‌توانید با خیال راحت به مسیر خود ادامه دهید چون باتری ماشین سالم است. اما اگر این چراغ زرد یا قرمز باشد یا اصلا خاموش نشود، باتری ماشین‌تان وضع خوبی ندارد و احتمالا به زودی می‌خوابد.

پارک خودرو در جایی دور از وزش باد

همان‌طور که گفتیم، پارک کردن ماشین در سرما می‌تواند منجر به خوابیدن باتری شود. بهتر است در این شرایط اگر پارکینگ ندارید، از پوشش مخصوص باتری استفاده کنید.

مکث، پیش از روشن کردن خودرو

اگر باتری ضعیف شده باشد و فشار زیادی به آن بیاورید، ممکن است ناگهان خاموش شده و کاملا شما را در عمل انجام شده قرار دهد.

شارژ باتری

بهتر است در فصل سرما، اگر باتری خودرو ضعیف شده، پیش از اینکه هزینه تعویض به شما تحمیل شود، با استفاده از روش باتری به باتری کردن، آن را شارژ کنید.

بررسی باتری قبل از فصل سرما

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است هنگام آماده سازی خودرو برای فصل زمستان، باتری ماشین را به یک متخصص نشان دهید تا در سرما با مشکل مواجه نشوید.

زمان مورد نیاز برای گرم شدن خودرو

برای اینکه موتور ماشین‌تان در فصل زمستان به صورت کامل گرم شود، بهتر است خودرو برای حدود ۵ دقیقه درجا کار کند. در این حالت فشار روغن موتور تنظیم می‌شود و می‌توانید برای حرکت با خودرو آماده شوید. البته به گفته کارشناسان حدودا یک دقیقه بعد از استارت زدن، می‌شود به آرامی حرکت را آغاز کرد.

دوره‌ راه اندازی سرد پیشرانه چیست؟

دوره گرم شدن خودرو یا دوره راه‌اندازی سرد پیشرانه، مدت زمانی است که پیشرانه از دمای محیط به دمای پایدار کاری خود برسد.

به دلیل آنکه روغن در هوای سرد، کمی غلظت پیدا می‌کند، فرآیند روان‌کاری به درستی انجام نمی‌شود. بنابراین بخش زیادی از توان ناشی از احتراق سوخت، برای غلبه بر اصطکاک رینگ‌های پیستون و دیواره سیلندرها صرف می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه کیفیت پیشرانه، در زمان شروع به کار در هوای سرد، بسیار پایین می‌آید، لازم است هرچه سریع‌تر، گرمایش لازم تامین شود. پس به جای درجا کار کردن خودرو، به آرامی با آن حرکت کنید اما رانندگی خشن و پرسرعتی نداشته باشید.

معایب درجا کار کردن پیشرانه خودرو در فصل زمستان

بهتر است تا حد ممکن از درجا کار کردن پیشرانه خودرو در فصل زمستان اجتناب کنید. در گذشته این باور وجود داشت که روشن بودن خودرو پیش از حرکت در زمستان می‌تواند به عملکرد بهتر ماشین کمک کند اما باید بدانید این تصمیم می‌تواند آسیب زیادی به موتور ماشین وارد کند.

اگر خودرو شما در زمستان مدت زیادی درجا کار کند، روغن موتور بیش از اندازه رقیق می‌شود و باعث نفوذ سوخت به روغن خواهد شد. در این شرایط خاصیت روانکاری روغن از دست می‌رود و قطعات دچار سایش خواهند شد.

از سوی دیگر، میزان مصرف سوخت خودرو هم افزایش قابل توجهی می‌یابد. پس برای کاهش مصرف سوخت در زمستان از این کار خودداری کنید. آلاینده‌های تولید شده نیز در این حالت، در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

کلام آخر

روشن نشدن ماشین در زمستان و هوای سرد، اتفاقی معمول است که با توجه به نکات گفته شده می‌توان به راحتی آن را برطرف کرد. اما در صورتی که هیچ کدام از راه‌حل‌های مطرح شده نتوانست به کمک‌تان بیاید، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا مشکل خودرو به صورت اساسی بررسی شود.

منبع: مجله خودرو

منبع:اقتصاد آنلاین

    *

    با وجود سالها تجربه بر آن شدیم تا محصولی برای جمع آوری اخبار مهم از موضوع های مهم و مورد دغدغه بازدید کنندگان عزیز مهیا سازیم و همچنین ابزاری جهت اطلاع از آخرین قیمت بازارهای مالی نیز فراهم کرده ایم

    پنجشنبه، 9 فروردين 1403